per
دانشگاه یزد
نقد ادب معاصر عربی
2322-5068
2588-6762
2018-07-23
8
14
1
26
10.29252/mcal.8.14.1
1180
Research Paper
بررسی «سوژه» و «دیگری» در برخی اشعار ریتا عودة از منظر نقد روانکاونهی ژاک لاکان
The “Subject” and “Other” in some poems of Rita Odeh according to Jacques Lacan's psychoanalytical criticism
مهین حاجی زاده
hajizadeh_tma@yahoo.com
1
صدیقه حسینی
seddigeh_hosseini@yahoo.com
2
آرزو شیدایی
payamsheydai@yahoo.com
3
دانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
ژاک لاکان با پیوند روانکاوی پست مدرن و زبانشناسی نظریهی ناخودآگاه زبان و متن را مطرح نمود. وی مراحل رشد «سوژه» را با گذر از «نظم خیالی» و «آینهای»، «نظم نمادین» و «نام پدر» و «امر واقعی»، از طریق زبان و «دیگریبزرگ» و «کوچک» معرفی و تحلیل میکند. در این روند شعر و هنر جایگزین «حس فقدان» میشود. ریتا عودة شاعر و سوژهای است که هویتش را در ارتباط با «دیگری» و گذر از این مراحل بازسازی میکند تا این هویت را بر تمامی احتمالات ممکن تحمیل کند. در این راه زبان ناخودآگاه «سوژه» همان «دیگری بزرگ» است که گاه وی را فراتر از «نظم نمادین» (قوانین اجتماعی و فرهنگی) میبرد. این «دیگری بزرگ» از نظر لاکان در نتیجهی ناخودآگاه، «میل» و «فقدان سوژه»، خالق هویتی سیال و چند پاره خواهد بود که در شعر ریتا عودة بازنمایی میشود. مقاله با روش توصیفی تحلیلی به بررسی «سوژه» و «دیگری» در برخی اشعار ریتا عودة میپردازد، شاعری که در خاورمیانه و فلسطین زندگی میکند و به عنوان یک شاعر زن، شاهد چالش هویت، گسست، یکپارچگی، ناامیدی و بازسازی هویت در شعر وی هستیم. کل این روند در ارتباط مستقیم با «دیگری» جریان پیدا میکند، به همین دلیل میتوان براساس نظریات ژاک لاکان نحوهی تولد «سوژه»، «فاعل شناسا» و «حضور دیگری» و «حس فقدان» را در اشعار وی لمس کرد.
Jacques Lacan linked postmodern psychoanalysis with linguistics and proposed an unconscious language theory. He introduced and analyzed the stages of “subject” development through language and “other” and “little other” based on the “imaging order”, a“mirror” stage, the symbol or name of “father” and “the real”. In this process, poetry and art are replaced by a “sense of lack”. Rita Odeh is a poetess who reconstitutes her identity in relation to “other” and, by transition from this stage, she imposes her identity on all the possibilities. The unconscious language of the subject is a kind of the Other that takes the symbolic order (social and cultural rules) beyond himself. According to Lacan, Other creates fluid and splits identity through the unconscious, desire and lack. That is represented in the poetry of Rita. This article studies some of Rita’s poems in a descriptive and analytical way. The poetess lives in the Middle East, Palestine; hence her poems are fraught with such issues as identity challenges, split, integrity, hopelessness and identity reconstruction. The entire process is associated directly with other. For this reason, based on the theories of Jacques Lacan, one can feel the way the subject and the other and the sense of lack are created in her poems.
https://mcal.yazd.ac.ir/article_1180_8fe13c282ead9f9ace019884836ac2a9.pdf
نقد روانکاوانه
ژاک لاکان
ریتا عودة
«دیگری»
«سوژه»
Jacques Lacan
Rita Odeh
Other
Subject
per
دانشگاه یزد
نقد ادب معاصر عربی
2322-5068
2588-6762
2018-07-23
8
14
27
44
10.29252/mcal.8.14.27
1181
Research Paper
چیرگی فراخود بر خود در نمایشنامه عراضه الخصوم و پردازش روانکاوانه شخصیت اصلی «ام سلیم»
Domination ofsuperegoon ego in the “Orazat-Al-Khosoum” Drama and psychoanalysis of the character of “Omme- Salim”
ناصر قاسمی
naserghasemi@ut.ac.ir
1
یدالله ملایری
malayeri75@ut.ac.ir
2
محمد طهماسبی
tahmasebi93@yahoo.com
3
استادیار گروه عربی، دانشگاه تهران، پردیس فارابی
استادیار گروه عربی، دانشگاه تهران، پردیس فارابی
کارشناس ارشد رشته زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تهران، پردیس فارابی
نقد روانکاوانه یکی از رویکردهای نقد ادبی است که حدود یک قرن از عمر آن میگذرد. در این رویکرد نقدی، اثر ادبی از منظر روانشناسی نقد و تحلیل میشود. یکی از نمایشنامههای عربی که قابلیت خوانشِ روانکاوانه را دارد نمایشنامه "عراضة الخصوم" نوشتهی "علی عقلة عرسان" ادیب سرشناس سوری (1940م) است. در این نمایشنامه شخصیت "امسلیم" جهت دستیابی به اهدافش، کُنش و واکنشهای فراوانی از خود نشان میدهد که بسیاری از این رفتارها برخاسته از ناخودآگاه اوست. مقاله حاضر در پی آن است که رفتار ام سلیم را بر اساس ساختارهای شخصیت، با تکیه بر نظریهی ناخودآگاه فروید بررسی نماید. امسلیم شخصیت بنیادین این نمایشنامه است که طبق خواستههای فراخود رفتار میکند. فراخود او جهت رسیدن به اهدافش به مرحله غیر عقلانی رسیده و همین باعث تعارض بین خود و فراخود او میشود. نتیجهی این تعارض، چیرگی فراخود بر خود است و در حقیقت امسلیم در این نمایشنامه نماد فراخود است. او همچنین در دو موقعیت برای رهایی از فشار روانی و اضطراب به ساز و کار دفاعی بازگشت دست برده است.
Psychoanalytic criticism is a kind of literary criticisms that has been in practice for a century. In this kind of criticism, the literary work is criticized and analyzed from a psychological perspective. One of the works that has the capacity to being criticized in the scope of psychology is the “Orazat-al- khosoum” play written by “Ali oghleOrsan”. It is considered to be about the problems in an Arab society. The character of “Omme-salim” represents a plenty of actions and reactions that originated from her subconscious. The paper aims to study which of the three personality elements (i.e. ego, superego or id) makes Omme-saleem show such behavior. The analysis of her character is based upon the subconscious theory of Freud. Omme-salim is the main character of the play who takes action according to her superego’s wants. Her superego has entered an irrational phase to achieve her objectives, and this causes a conflict between her ego and superego. This conflict ends in overcoming her superego. In fact, Omme-saleem is the symbol of superego in the play. She also resorts to the defensive mechanism of regression in two situations to be released from mental pressure and anxiety.
https://mcal.yazd.ac.ir/article_1181_1c96e33b2e1e34caadfe94b8ac114925.pdf
علی عقلة عرسان
عراضة الخصوم
نقد روانکاوانه
خود
فراخود
Ali OghleOrsan
Orazat-al-khosoum
Psychological Criticism
Ego
Superego
per
دانشگاه یزد
نقد ادب معاصر عربی
2322-5068
2588-6762
2018-07-23
8
14
45
65
10.29252/mcal.8.14.45
1182
Research Paper
تحلیل نشانهشناختی اجتماعی حضور کودک در داستانهای کوتاه غسان کنفانی (بررسی موردی داستان کوتاه «جدران من حدید»)
Asocial semiotic analysis of the presence of children in the short stories of Ghassan Kanafani: A case of the short story "Advertising of iron"
تورج زینی وند
t_zinivand56@yahoo.com
1
سمیه صولتی
solatis10@yahoo.com
2
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عربی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
داستان کوتاه «جدران من حدید» نوشتۀ غسان کنفانی نمودی از ارزشها و مفاهیم انسانی و آزادیخواهانه است که دنیای پرهیجان و رنگارنگ کودک را به فضایی واقعی یعنی تجربۀ هزاران فلسطینی نزدیک میکند که غربت و آوارگی را با تمام وجود حس کردهاند. در این مجال سعی شده است به شیوۀ توصیفی تحلیلی و با تکیه بر روابط زبانی و فرا زبانی در مطالعات نشانهشناختی اجتماعی مایکل هلیدی ضمن تحلیل چگونگی رمزگزاری واقعیت انسان فلسطینی، بازنمود غربت و دوری اجباریاز وطن، بارزترین نشانههای حضور کودک و ارتباط وی با این مفاهیم در داستان مذکور بررسی شود. نتایج پژوهش حاکی از این است که نویسنده در این داستان فریادها و دغدغههایش را برای کودکان ترسیم میکند تا در ریشه و بنمایۀ جامعه موثر واقع شود؛ وی بهخوبی دریافته که کودک در پیفهم واقعیتهاست، لذا فرایندهای ذهنی و ادراکی بیشترین بسامد را در رمزگزاری واقعیت و درک مفاهیمی انتزاعی از قبیل آزادی، اسارت، غربت برعهده گرفتهاست، ضمن اینکه از قدرت روابط فرازبانی همچون نشانههای زمانی و مکانی، نوع نگاه، حالات چهره و رفتار به عنوان تکمیلکنندۀ معنا و در راستای القای پیام غافل نمانده است.
The short story "jedran men hadid" by Ghassan Kanafani reflects human values and concepts. It is a world full of excitement in a real atmosphere of exile and displacement felt by the Palestinian people. Because children are the future of the country and, as an important mission, we need to inform and educate them, in this study, we have focused on meta-linguistic and linguistic relationships in the light of the theory of social semiotics by Halliday. We have analyzed the encoding of Palestinian human being, his nostalgia, the indications of the presence of children, and their relationship with these concepts. The results show the author’s concerns for children so that it would be useful at the root of the society. He uses mental and cognitive processes at the highest frequency to encode the reality and help to understand such abstract concepts as freedom, captivity, and exile. In addition, the meta-linguistic features such as signs of temporal and spatial relationships, attitude, facial expressions and behavior are investigated as a supplement to the message and in line with the conveyance of the meaning.
https://mcal.yazd.ac.ir/article_1182_fb8249c4cf8b032cbd93fe593b71c9b3.pdf
نشانه شناسی اجتماعی
مایکل هلیدی
حضور قهرمان کودک
غسان کنفانی
داستان کوتاه جدران من حدید
Social semiotics
Literature and fiction for children
Jedran men hadid
Ghassan Kanafani
per
دانشگاه یزد
نقد ادب معاصر عربی
2322-5068
2588-6762
2018-07-23
8
14
67
89
10.29252/mcal.8.14.67
1183
Research Paper
خوانش نمایشنامه «الأمیرة تنتظر» و «مسافر لیل» بر مبنای طرح سپهر نشانه ای یوری لوتمان
An Analysis of the Plays ‘The Princess is Waiting’ and ‘The Night Traveler’ based on Yuri Lotman’s Model of Semio sphere
فرهاد رجبی
farhadrajabi133@yahoo.com
1
طاهره شکوری
t.shakouri@yahoo.com
2
دانشیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه گیلان
کارشناس ارشد زبان و ادبیات عرب، دانشگاه گیلان
برقراری هر نوع کنش ارتباطی در نظامهای اجتماعی، نیازمند نقش راهبری واحد نشانگی است. این عنصر به عنوان کوچکترین سازوکار کارکردی، توجه بسیاری از اندیشمندان را به خود معطوف داشته است. مهم ترین وجوه آن، رویکرد نشانه شناختی «یوری لوتمان» است که به عنوان حلقۀ اتصال جامعه شناسی و ادبیات، نیروی خیال را در خدمت جامعه درمیآورد و به عنوان محل تلاقی زبان و فرهنگ «سپهر نشانهای» نام میگیرد. از جمله شاخصترین بسترهای مرتبط با عرصۀ سوگیری اجتماعی، نمایشنامه است در این حوزه و در ادبیات معاصر عربی، حضور ادیبانی همچون «صلاح عبدالصبور» را شاهد هستیم که در برابر قضایای مهم ملی و فراملی به اشکال گوناگون موضع میگیرند. عبدالصبور، همچون «لوتمان» و «پیرس»، نه برای زبان، بلکه برای پهنۀ هستی ساختاری نشانهای قائل است. او با حرکت در سطحی فراتر در راستای موضعگیری خاصش، به برخی اشیاء و تیپها بار نشانهای نو میبخشد. نمونۀ بارز این جریان در نمایشنامههای «الأمیرة تنتظر» و «مسافر لیل» تجلی یافته است. افزون بر قدرت معنیآفرینی شاعر در دو نمایش مزبور، واگراییاش در برابر موضوعی واحد، در دورۀ تاریخی یکسان است. لذا این گفتار برآن است تا مقولۀ حاضر را بر مبنای طرح سپهر نشانهای لوتمان بررسی نماید. راهکار پیشگرفته در این جستار، درک درست فضای نشانهشناختی هریک از نمایشنامهها، بازکاوی نشانههای کاربردی با توجه به نظریه لوتمان میباشد.
Establishing any type of communicative action in social systems requires the leading role of semiotic units. This element, as the smallest functional mechanism, has attracted the attention of numerous scholars. One of its most important aspects is Yuri Lotman’s semiotic approach, as the link between sociology and literature, which utilizes the power of fantasy in service of the community and is named ‘semiosphere’ as the interface of language and culture. Play is one of the most significant grounds relevant to the realm of social bias. In this area and in the contemporary Arabic literature, we see literary scholars, such as Salah Abdel Sabour, who express their views in different ways when facing important national and international issues. Abdel Sabour, like Lutman and Pierce, believes in a semiotic structure not only for the language but also for the whole universe. In line with his particular view, Abdel Sabour goes beyond that and assigns a new semiotic aspect to objects and types. The salient sample of this movement is vividly reflected in the plays of ‘The Princess is Waiting’ and ‘The Night Traveler’. In addition to the poet’s power in making meaning in these two plays, his divergence concerning a single issue is in the same historical period. As such, this paper aims at examining this issue based on Lotman’s model of semioshere. The approach used in this study is a thorough comprehension of the semiotic atmosphere of these two plays and re-analysis of the semiotic functions with regard to Lotman’ theory.
https://mcal.yazd.ac.ir/article_1183_cedd9857699744c00234a7fb03a276f4.pdf
عبدالصبور
لوتمان
نمایشنامه
سپهر نشانهای
سوگیری اجتماعی
Abdel Sabour
Lotman
Play
Semiosphere
Social bias
per
دانشگاه یزد
نقد ادب معاصر عربی
2322-5068
2588-6762
2018-07-23
8
14
91
118
10.29252/mcal.8.14.118
1184
Research Paper
رمزوارگی «شهرزاد» در شعر عبدالوهاب البیاتی
Symbolic Shahrzād in the poems of Abdolwahhābal_ Bayāti
سمیه السادات طباطبایی
sst1363@yahoo.com
1
نعیمه پراندوجی
n_parandavaji@yahoo.com
2
استادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه کوثر بجنورد
استادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه کوثر بجنورد
شهرزاد برخاسته از جهان فسون و فسانۀ هزار و یک شب، در وادی ادبیات معاصر عرب قدم گذارده و ادیبان عرب از شهرزاد همچون نمادی کارا در آثار خود بهره گرفتند. عبدالوهاب البیاتی از جمله شاعرانی است که در حوزۀ کاربست چهرههای اساطیری - تاریخی در شعر نو پیشگام است و شهرزاد از چهرههایی است که او از رمزوارهگیاش بهره میگیرد تا از چنبرۀ سنتهای نادرست بر زندگی زن در جامعۀ سنتگرای خود انتقاد کند و مرثیهای بسراید برای کشوری که در چنگال استبداد و استعمار اسیر است و مویه کند بر انسان شهرزدهای که پیوند خود را با مام طبیعت گسسته و پاکی روح خویش را در پای بت شهرنشینی قربانی کرده است. نگارنده در نوشتار پیشرو بر آن است که با جستار در دفاتر شعری البیاتی نقشآفرینیِ شهرزاد را در آنها بررسی و در دلالتهای رمزوارۀ وی کاوش نماید. برای تحقق این مهم ابتدا دفترهای شعر البیاتی در جست و جوی نشانی از شهرزاد، خوانده شد. سپس تلاش شد تا از رهگذر واکاوی رشتههای پیوند میان متن و شهرزاد روشن شود که وی در هر شعر چگونه نقشی میآفریند و شاعر در ورای کاربست این رمزواره کدامین راز را نهان میدارد. نتیجه تحقیق نشان میدهد که شهرزادِ البیاتی از یک سو زنِ دیروز و امروز جامعۀ سنتیِ شاعر است و نماد کشور وی و از دیگر سو نماد زندگی بیآلایش روستایی و پاکیِ بر باد رفتۀ روح بشری است.
Shahrzād is the most famous motif in the world of fairy tales in Arabic Nights which entered the context of contemporary Arab literature. Arab literary figures, poets and writers, have employed Shahrzād as a useful symbol in their works. Abdolwahhāb Bayātiis one of those poet pioneers in the field of application of mythical and historical figures in the contemporary poetry. Shahrzādis one of these figures that Bayātiutilizes as a symbolic motif to criticize the influence of false traditions on the life of women in his conservative society. The poet composes a Jeremiad for a country which is grabbed in the grip of tyranny and colonialism and weeps for the urban man who has broken up with the mom of nature and sacrificed his soul at the feet of the urbanization idol. In the present article, the author aims to review Symbolic Shahrzād’s character by analyzing Abdolwahhāb Bayāti˒s verses and to explore the symbolic implications of Shahrzād. The author also tries to show that Bayāti˒s Shahrzād is a poetess of a traditional society both yesterday and today. On the other hand, she is depicted as the symbol of the author’s country and simple rural life.
https://mcal.yazd.ac.ir/article_1184_5131b09dca459c8a5c4eca7b3c06ca85.pdf
عبد الوهاب البیاتی
شهرزاد
دلالت نمادین
Abdolwahhāb Bayāti
Shahrzād
Symbolic implication
per
دانشگاه یزد
نقد ادب معاصر عربی
2322-5068
2588-6762
2018-07-23
8
14
119
140
10.29252/mcal.8.14.119
1185
Research Paper
بررسی بیگانگی مظفر النواب بر اساس نظریه وسیله - هدف مرتن (با تکیه بر قصیده طَلقَةٌ ثُمَّ الحَدَث)
The study of Navab’salienation accoriding to the Merton’s end-means theory based on the ode “Talghaton Somma Al-Hadath”
رضا افخمی عقدا
rezaafkhami55@yahoo.com
1
محسن زمانی
mohsen_zamani65@yahoo.com
2
دانشیار، دانشگاه یزد
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه یزد
بیگانگی از جمله مسائل مهم بشر معاصر است که قدمتی به درازای خود انسان دارد. دانشمندان و پژوهشگران حوزههای مختلف تعاریف متعددی از آن ارائه دادهاند. در دوره معاصر دو حوزه روانشناسی و جامعه شناسی رویکردی متفاوتتر به آن داشته است. «رابرت مرتُن» R.Merton (1910-2003م.) جامعه شناس آمریکایی به بررسی این موضوع در قالب ناهنجاریهای اجتماعی پرداخته و نظریه وی به «نظریه وسیله و هدف» معروف گشت. با توجه به این نظریه مظفر النواب (۱۹۳۴م) از جمله شاعران معاصر عراق است که تا حدود زیادی در مسیر اهداف خود و راه رسیدن به آنها (وسیله) با جامعه هم عصر خود اعم از حکومت و عامه مردم بیگانه گشته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی شخصیت نواب بر اساس سنخهای شخصیتی مرتن و مهمترین وسیله و ابزار شاعر به منظور غلبه بر بیگانگی و تأثیر وسیله و اهداف شاعر بر تعابیر و واژههای شعر او در قصیده «طَلْقَةٌ ثُمَّ الحَدَثُ» با روش توصیفی – تحلیلی انجام شده است. یافتهها روشن میسازد شخصیت شاعر یک شخصیت ناهمنواست که ساختارهای اجتماعی را ناکارآمد برای رسیدن به هدف میداند و با شیوه تطابق ناهمنوایانه طغیانگری در صدد قیام مسلحانه علیه دستگاههای حاکمه بوده که با ابزارهایی مانند سانسور، عوام فریبی، ... به دنبال حفظ سلطه خود و چپاول ملتها میباشند. فراوانی کاربرد دو وجه خبری و التزامی از بارزترین ویژگی بندهای این قصیده است. علاوه بر این کلمات نشانداری چون «الطلقة، النار، الصمت، الدم، الحزن، الحسین (ع)، خالد اسلامبولی و...»، بر اندیشه ناهمنوایی شاعر اندیشه با جامعه و حکومت و افکار انقلابی وی تأکید میورزد.
Alienation is one of the most important issues for the contemporary human. Alienation dates back to the mankind creation. Researchers of different fields have presented numerous interpretations for it. In the current century, psychology and sociology have different approaches to alienation. R.K Merton (1910-2003) was an American sociologist that studied alienation in the matrix of social abnormalities. His theory is known as ‘the end-means theory’. On the basis of this theory, Mozafar Navab, an Iraqi contemporary poet, may be claimed to have been somewhat alienated from his society, i.e. both the government and the people, in terms of his approach for reaching his goals. This paper aims to study the following three issues using a descriptive–analysis method: 1) Navab’s personality according to Merton’s personality types, 2) the most important tools to overcome his alienation, and 3) the impact of end and means on the idioms and words in his ode. The obtained results clarify that the poet has a nonconformist personality. Also, he believes that social structures are not efficient enough for him to reach his goal. Thus, he wants to use rebellion as an approach against governments which use such means as censorship, demagoguery, and so on to save their domination over Arab nations. The high frequency of informative and subjunctive statements is the prominent feature of his ode. Moreover, the marked words such as, bullet, fire, blood, greif, Hossain, Khaled Eslambooli, emphasize the poet’s nonconformist thoughts against the society and government, along with his revolutionary ideas.
https://mcal.yazd.ac.ir/article_1185_057c45f5365e34739631c68e9cbf8a50.pdf
مرتن
ناهنجاری اجتماعی – بیگانگی
مظفر نواب – طلقة ثم الحدث
Merton
Social abnormality
Alienation
Mozaffar Al- Navvab
Talghaton Somma Al-Hadath
per
دانشگاه یزد
نقد ادب معاصر عربی
2322-5068
2588-6762
2018-07-23
8
14
141
162
10.29252/mcal.8.14.141
1186
Research Paper
تحلیل محتوایی و آماری مقالات دوفصلنامه نقد ادب معاصر عربی چاپ دانشگاه یزد
Content and Statistical Analysis of Papers in Contemporary Arabic Literary Criticism Biannual Journal Published by Yazd University
علی صیادانی
a.sayadani@azaruniv.ac.ir
1
مسعود باوان پوری
masoudbavanpouri@yahoo.com
2
حکیمه رستمی
h.rostami@gmail.com
3
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
در جستار حاضر به بررسی محتوایی و آماری مقالات دوفصلنامه نقد ادب معاصر عربی چاپ دانشگاه یزد پرداخته شده است. این دوفصلنامه یکی از مجلات معتبر در زمینۀ زبان و ادبیات عربی در ایران است. در این پژوهش به بررسی تعداد نویسندگان، مدارک آنها، میزان همتألیفی بین نویسندگان، مراکز و مؤسسات فعال در مجله و... پرداخته شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که این مجله با انتشار70 مقاله در 10 شماره، نظم انتشاراتی خود را رعایت نموده است. آمار مؤلفان حاکی از آن است که 8 مقاله به صورت انفرادی و 62 مقاله نیز با مشارکت گروهی نگاشته شده است که این امر یکی از نقاط قوّت مجله حاضر است. همچنین 44 مقاله از مقالات مشترک به صورت همدانشگاهی و 18 مقاله به صورت غیر همدانشگاهی تألیف شده است که شایسته است مجله تلاش خود را در بهبود این مشارکت مضاعف کند. فرامرز میرزایی و علی سلیمی با 4 مقاله پرتولیدترین نویسندگان بودهاند. 12 مقاله نیز با مشارکت اعضای هیأت تحریریه نگاشته شده که میانگین 59/7 درصد را شامل میشود که مقبول است. ادبیات داستانی و تحلیل اشعار حدود نیمی از موضوعات مقالات را به خود اختصاص داده است که بهتر است شمارههای مجله طبق موضوع خاص تدوین شود. در مجموع 1657 منبع به کار رفته که میانگین مورد استفاده برای هر مقاله 6/23 منبع است که میانگین مقبولی است؛ بیشتر این منابع کتاب هستند که بهتر است از منابع روزآمد یعنی مقاله، پایان نامه و ... نیز استفاده شود. همچنین میانگین عمری 76/55 درصد منابع، بالای 14 سال است.
The present inquiry attempts to provide a content and statistical examination of papers in the journal of Contemporary ArabicLiterary Criticism published by Yazd University. This biannual journal is a credible publication in the area of Arabic language and literature in Iran. In this study, the number of authors, their qualifications, the extent of co-authorship among them, active facilities and institutions contributing to journals, etc. are examined. The results of the study show that there are 70 papers published in 10 issues of this journal; consequently, the journal has adhered to its publishing order. Statistics regarding the authors demonstrated that there are eight and 62 papers written individually and by group partnership respectively, which is also considered as one of the strengths of this journal. Furthermore, 44 of the articles were the outcome of within-university cooperation of the authors, while 18 papers were the outcome of the cooperation of members of different universities; the journal must strive to further improve such partnerships. Having authored four papers, Faramarz Mirzaei and Ali Salimi have produced the highest number of articles. There are also 12 papers written through partnership with the editorial board, with an acceptable average of 7.59%. The main subject of almost half the papers includes fiction literature and poetry analysis. It would be more appropriated if various issues of the journal are edited based on a particular subject. Overall, there are 1657 references used, with an average number of 23.6 references per paper, which is acceptable. However, most of these references are books, while it would be better to use more up-to-date references such as papers, dissertations, etc. Also, the mean age of 55.76% of references is over 14 years.
https://mcal.yazd.ac.ir/article_1186_3185d81097eeeaed8eaa6c567be772fb.pdf
علمسنجی
تحلیل محتوا
آمار
میانگین عمر
دوفصلنامه نقد ادب معاصر عربی چاپ دانشگاه یزد
Scientometrics
Content analysis
Statistics
Mean age
Contemporary Arabic Literary Criticism Biannual Journal Published by Yazd University