per
دانشگاه یزد
نقد ادب معاصر عربی
2322-5068
2588-6762
2012-08-22
2
2
1
25
45
Research Paper
تحلیلی زبان شناختی – ساختاری از قصیده ی «الظِّل و الصَّلیب» بر اساس روش یاکوبسن
Linguistic analysis - structure of the ode "alzel -o- va alsalib" based
on the Jakobson.s method
حسین ابویسانی
ho.abavisani@yahoo.com
1
فرشید موسوی
2
ساختگرایی (Structuralism) به مثابه یکی از بارزترین جنبش های تاریخ اندیشه ی آدمی، در فاصله ی میان دو جنگ جهانی متولد شد و در حال حاضر نیز در نوع خود نگرشی پویا و رو به رشد است. به همین دلیل نمی توان به نوعی ارزیابی نهایی و کامل در این باره دست یازید. اندیشه ی «ساخت» (structure) از قدمتی به مراتب طولانی تر برخوردار است این اصطلاح در قرن هفدهم میلادی به واژگان زیست شناسی افزوده گردید ودر قرن نوزدهم در مطالعه ی زبان، ادبیات و نیز فلسفه به کار گرفته شد. اصطلاح «نظام» (system) که امروزه نزدیکترین اصطلاح به مفهوم «ساخت» به شمار می رود اشاره به نظریه ی نظم عبد القادر جرجانی در نگاه ادیبان دارد. آن چه که در این جستار نوشته آمده تحلیلی است «زبان شناختی – ساختاری» از قصیده ی «الظل و الصلیب» صلاح عبدالصبور شاعر و نویسنده ی مصری که یکی از پرچم داران جنبش شعر آزاد در ادبیات عربی و از رهروان پست مدرنیسم متاثر از اندیشه ی غربی است . در این پژوهش ابتدا سعی بر آن است تا با بررسی زبان شناختیِ (آوایی و دستوری) قصیده که به فرم و صورت مربوط می شود پرداخته شود، سپس محتوا و بررسی زیر ساخت و پیکره ی مضمون آن با خوانشی ساختاری از این اثر ادبی شاعر شهیر مصری مورد بررسی قرار گیرد.
What is written in the analytical essays, "linguistic - structuralism" of the ode alzel-o- va alsalib" Salah Abdossabor Egyptian poet and writer of free verse movement in the holders flag and Arabic literature from the monk Postmodernism has influenced thought Western . In the first study to try it reviews linguistic (phonetic and grammatical) ode to the form and face is concerned, we paid and then reviews the content and infrastructure and earn ode corpus structural theme of this poetry reading of the poem famous Egyptian poets . In this paper it is trying to investigate what was written before the objectives and results of various qasideh do and we explain the victory of the poet and describe the poem mentioned in various aspects
https://mcal.yazd.ac.ir/article_45_59ffa8fa762eaaa77d04df86ab11a859.pdf
واژگان کلیدی : زبان شناختی
ساختاری
صلاح عبد الصبور
یاکوبسن
الظل و الصلیب
Keywords: linguistic
Structural
salah abdossabor
infrastructure
al zel-o- va al salib
per
دانشگاه یزد
نقد ادب معاصر عربی
2322-5068
2588-6762
2012-08-22
2
2
25
51
46
Research Paper
بینامتنی قرآنی در اشعار احمد شوقی
Quran Intertextuality in Ahmad Shoughi,s poems
سیدمهدی مسبوق
1
حسین بیات
2
بینامتنی، نظریه ای است به منظور خوانش عمیق تر متن ادبی و دستیابی به ناگفته های آن. این نظریه به روابط بین متونی می پردازد که موجب آفرینش متن جدید می شود. قرآن کریم یکی از متونی است که سروده های بسیاری از شاعران با آن پیوند و ارتباط بر قرار نموده است؛ از جملۀ این شاعران احمد شوقی، شاعر معاصر مصری است که تعابیر و مفاهیم قرآنی به گونه ای هنرمندانه و با خلاقیتی خاص، توأم با ظرافت های ادبی در شعر او به کار رفته و باعث جذابیت و تأثیر گذاری فوق العادۀ اشعار او شده است. بدین منظور پژوهش حاضر در پی آن است که با روش تحلیلی- توصیفی به تبیین و تشریح گونه های مختلف بینامتنی قرآنی در اشعار این شاعر نامی مصری بپردازد و تکنیک های متنوع بینامتنی را در بافت شعری او بررسی نماید تا از این رهگذر به شناخت چگونگی و میزان تأثیر گذاری قرآن بر روساخت و ژرف ساخت اشعار او دست یابد.
One of the most important topics of the literature crisis of the contemporary Arabic poems is the Intertextuality phenomena. This phenomenon is the think of the meaning or term transfer or both of these from one text to another or from one literary work to another. Relationship between a text with another texts is one of important subjects wich are important to researchers:Roland bart, Gerard Genette, Julia Keristeva. This theory is a bout connection between texts that lead to creat a new text. based on this theory every text means based on texts that are read before and these text are beased on codes that we know before. Great substance of Quran is known to Arabic poets and Ahmad Shoughi is one of these poets that his poems have a deep relationship with religion that we cant know their meaning without understand ding genotext and knowing the relationship between them. This research has been conducted in an analytical – descriptive method bas
https://mcal.yazd.ac.ir/article_46_dfcb162002fe3c92edc6e69dd1e51a36.pdf
واژگان کلیدی: قرآن
بینامتنی
متن حاضر
متن غایب
احمد شوقی
Key words: intertextuality
Quran
Ahmad Shoughi
Genotext
Phenotext
per
دانشگاه یزد
نقد ادب معاصر عربی
2322-5068
2588-6762
2012-08-22
2
2
51
79
47
Research Paper
بررسی هنجارگریزی دربخشی از اشعار نزار قبانی
Study of deviation in part of Nazar Ghabani s poems
حمیدرضا مشایخی
1
زینب خدادادی
2
اثرادبی نوشتهای است که درآن زبان متداول باروشها وتمهیداتی که شاعر به کار میبرد به هم میریزد تا زبانی ناآشنا با نظامی جدیدبه وجودآید و این همان چیزی است که از آن به آشنایی زدایی تعبیر میشود این نوع کاربرد، زبان را ازحالت کاربرد اعتیادی بیرون میآورد و باعث برجسته شدن خصوصیتهای آن میشود. از نظر ساختار گرایان هنجار گریزی یکی از موثرترین روشهای برجستگی زبان و آشنایی زدایی در شعر است که بسیاری از شاعران از آن بهره برده اند. در ادبیات معاصر عرب به دنبال شرایط حاکم بر جامعه بعد از جنگ جهانی دوم وتاثیراتی که زبان وفرهنگ کشورهای اروپایی بر اعراب داشتند شاعران بسیاری به این شیوه اهتمام ورزیده اند وزبان شعر خود را متفاوت از قبل بیان کرده اند. یکی از شاعرانی که از هنجار گریزی در جهت برجسته سازی اشعار خود بهره برده است نزار قبانی است. وی با تاثیر از فرهنگ و ادبیات غربی و نگاه نافذ به میراث شعر عربی در جهت هنجار گریزی آوایی، معنایی، واژگانی، سبکی، و... گامهای موثر در زبان شعری برداشت. از اینرو این جستار در پی بررسی انواع هنجار گریزی قبانی در دیوان شعری «الرسم بالکلمات»است.
is manipulated by the methods and arrangements used by poet to produce an unfamiliar language with a new system and this is the same thing which is referred to as defamiliarization. It means that the poet sets aside familiar meanings of words and gives them new meanings. It changes the normal application of language and foregrounds its characteristics. According to the structuralists, deviation is one of the most effective ways of foregrounding the language and defamiliarization in poem used by most poets. In the contemporary Arabic literature, most poets used this method following rapid changes after the Second World War and the effects of language and culture of European countries. Nazar Ghabani is one of the poets who used deviation towards foregrounding their poems. He took effective steps towards different types of deviation under the influence of west culture and literature and by a new view to the heritage of Arab poem. The necessity of understanding these deviations resulted in the investigation of the book'' alrasm belkalemat '' by Nazar Ghabani to specify which type of deviation he had used more as well as the frequency of each of them. On this basis, systematization deviation, phonetic and vocabular deviations are the most frequent techniques of Ghabani's poem. disparate of lines is the most highly usedsystematization evolution and saturation is the most current phonetic evolution in Ghabani's poem. Use of new expressions has a higher application than other cases of vocabular deviation.
https://mcal.yazd.ac.ir/article_47_b88becc16355bd08ac1def382a57206c.pdf
واژههای کلیدی:آشنائی زدایی
برجسته سازی
هنجارگریزی
نزار قبانی
Keywords: Defamiliarization
Foregrounding
Deviation
Nazar Ghabani
per
دانشگاه یزد
نقد ادب معاصر عربی
2322-5068
2588-6762
2012-08-22
2
2
79
101
48
Research Paper
شخصیّتپردازی در نمایشنامه «سوگنامۀ حلاج»
Character analysis in the Hallaj tragedy play
حسن گودرزی لمراسکی
1
امروزه ادبیّات ارتباط تنگاتنگی با علوم مختلف ازجمله روانشناسی دارد و نقش روانشناسی در آن از جنبههای مختلف قابل بررسی استکه یکی از آنها شخصیّت و شخصیّتپردازی است.شخصیّتپردازی از عناصر بسیار پراهمیت هر اثر ادبی به خصوص نمایشنامه است؛ چراکه نویسنده با قدرت و توانایی خود، شخصیّتهای اثرش را درنظر خواننده کاملاً واقعی جلوه میدهد. این جستار برآن است تا با روش تحلیل محتوا، به شخصیّتپردازی در یکی از نمایشنامههای معروف ادبیّات معاصر عربی با عنوان «تراژدی حلاج» اثر صلاحعبدالصبور، بپردازد و جنبههای مختلف شخصیّتهای آن را اعم از: ایستا، پویا، قراردادی، نوعی و همهجانبه، نقد و بررسی کرده سپس هر شخصیّتی را در جایگاه مناسب خود قرار دهد. در این مقاله به نقش رئالیستی شخصیّتپردازی نیز اشاره می شود؛ چراکه دراین تراژدی به کمک حلاج، اندیشههای واقع گرایانه نویسنده به نمایش گذاشته و با بکارگیری عنصر گفتگو شخصیت های منفی، مثبت، معتدل و مقاوم آن معرفی می شود.
Today, literature is closely related to several fields of science including Psychology. The role of Psychology in literature is worth studying from different perspectives. One role of Psychology in literature is character analysis which is an important element in any literary work, and in plays, in particular. In plays the playwright presents a real picture of his characters in the minds of his/her readers. Using content analysis, this study is purported to carry out character analysis in one of the famous contemporary Arabic plays entitled "Hallaj Tragedy" by Salah Abdolsabour, and analyse the different aspects of the characters including: Residents,Dynamic,contract,Typical and overall and put each character in its right place. In this article, the realistic role of character analysis will be discussed as well. In this tragedy, with the help of Hallaj, the realistic thoughts and ideas of the playwright are displayed and using the dialogue element, its negative, positive, and moderate and resistant characters will be introduced.
https://mcal.yazd.ac.ir/article_48_d7930c3e57c98db63de5f41977d36c6e.pdf
کلیدواژهها: تراژدی حلاج
شخصیّت
شخصیّتپردازی
گفتگو و رئالیسم
Key words: Tragedy
Hallaj
Character
Character analysis
dialogue and realism
per
دانشگاه یزد
نقد ادب معاصر عربی
2322-5068
2588-6762
2012-08-22
2
2
101
127
141
Research Paper
واکاوی تصویر قابیل در شعر داستانی «المومس العمیاء»
بدر شاکر السیاب
title:analyze of ghabeel visage in badre-shaker assaiab poetry
احمدرضا حیدریان شهری
1
قابیل به عنوان نخستین قاتلی که در پهنه ی آفرینش با دست یازیدن به قتل برادرش هابیل، نخستین گناه ذاتی را مرتکب گردید از جمله شخصیت هایی است که بسیاری از سرایندگان در ادبیات جهانی از آن به عنوان نماد سرکشی و عصیان یا فساد و تباهی در سروده های خویش بهره گرفته اند؛از جمله ی بزرگترین این سرایندگان در حوزه ی ادبیات معاصر عربی، بدر شاکر السیاب، شاعر عراقی است که پیوسته در سروده هایش برای ترسیم تبهکاری و ویرانگری نوع بشر از این شخصیت به عنوان خاستگاه خونریزی و ستم پیشگی بهره می جوید. نویسنده در این جستار برآن است تا پس از گذری کوتاه به داستان هابیل و قابیل در قرآن کریم، شخصیت قابیل را به عنوان نماد شر انسان امروز در شعر بلند «المومس العمیاء»بدر شاکر السیاب - که استعاره از میهن شاعراست- مورد واکاوی قرار دهد؛ بدین منظور ابعاد گوناگون تصویرسازی شاعر از این نماد با روایت کشمکش پیوسته ی قابیل به عنوان عنصر شرارت با هابیل در جایگاه رمز و اسطوره ی قربانی، آغاز و با توصیف تباهی و ویرانی و اندوه برخاسته از حاکمیت قابیل در ابعاد مختلف زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی عراق و ترسیم فضای عاطفی شعر ادامه می یابد و سرانجام با واکاوی اندیشه ی چیرگی نهایی قابیل(عنصر شر) در ذهن شاعر به پایان می رسد.
dr.ahmadreza heidarian shahri’Assistant professor’DEPARTMENT OF ARABIC LANGUAGE& LITERATURE’ ferdowsi university of mashhad title:analyze of ghabeel visage in badre-shaker assaiab poetry Abstract: ghabeel as the the first murderer who in the creation arena committed the first inherent sin by killing his brother habeel is from those characteristics that many of the poets in the world literature exploit him as a symbole of rebelliasness and uprisoing or corruption and devastation in their poetry. Badr-shaker assaib the Iraqi poet includes one of greatest poets In the contemporary ‘arabic literature domain who in his poems’always exploits this character for shetching human kind corruotion and destructiveness as the origin of shedding blood and tyranny. The author in this research wants to analyze ghabeel characteristics as the contemporary human evil symbol in badre-shaker assaiab poetry after a brief review of “habeel” and “ghabeel” story in the holy qoran and narratives’ so poet picturing various dimensions of this symbol’starts with reporting “ghabeel” as a mischief agent’constant conflict with “habeel” as a victim symbole and myth and continues with an explanation of corruption and destruction and grief result from “ghabeel”rulership in various dimensions iraqu’s social’economical and political life and shetching the poem’s emotional atmosphere and finally comes to its end by analyzing the final dominance of ghabeel )evil person(pondering in poet’s mind. Keywords:ghabeel’destructiveness’contemporary Arabic poetry’badr shaker as-sayyab.
https://mcal.yazd.ac.ir/article_141_e2dfa4827cd34ebd78e0e1dd6e0dbbe1.pdf
کلیدواژه ها: قابیل
جدال خیر و شرّ در شعر
شعر معاصر عربی
بدر شاکر السیّاب
عراق
per
دانشگاه یزد
نقد ادب معاصر عربی
2322-5068
2588-6762
2012-08-22
2
2
127
159
50
Research Paper
مضامین شعر عمر ابوریشه در ترازوی نقد و بررسی
Analyzing of Omar Abu Rishah’s poetry
کبری خسروی
kobra.khosravi@gmail.com
1
طیبه سیفی
2
عمر ابوریشه، شاعر معاصر سوریه به شاعر وطن و عشق شهرت دارد. وی در شعر معاصر سوریه به عنوان یکی از نوگرایان و حلقه اتصال کلاسیک و رمانتیک محسوب میشود. اشعار او به سبک کلاسیک شعر عربی سروده شده اند و تاثیر مکتبهای ادبی همچون کلاسیک، رمانتیک و تا حدی سمبولیسم در اشعار او نمایان است. بررسی اشعار این شاعر نشان از آن دارد که او در نظم شعر همچون دیگر شاعران معاصر، به محورهای و موضوعات زیادی اهتمام ورزید، اما برخی موضوعات بیشتر مطمح نظر وی بودند، هر چند این موضوعات در اشعار دیگر شاعران نیز یافت میشود؛و لیکن فراوانی زیاد، اهمیت و نگاه خاص شاعر به آن موضوعات ضرورت تحلیل و نقد آنها را موجب میشود که مقاله حاضر به این مهم همت گمارده است. تامل در اشعار این شاعر گواه آن است که مهمترین درون مایه های شعری او عبارتند از: غزل و توصیف برخی ویژگی های جسمانی و نیز حالات و روحیات زن؛ زن در عرصه اجتماع، وطن و زن فلسطینی؛ مسائل سیاسی که مربوط به قضیه فلسطین و مسائل سیاسی کشور سوریه و بخصوص مبارزات مردم با استعمار فرانسه است؛ تاریخ اسلام که به دوران پیش از رسالت پیامبر اسلام (ص)، پس از آن و برخی حوادث صدر اسلام میپردازد؛ وصف طبیعت که به عنوان رمز در شعر او بروز پیدا کرده؛ وصف برخی آثار ماندگار تاریخ، مناسبتهای مختلف که مشتمل بر حوادث عام و خاص میباشد. در این بخش اشعار مربوط به بزرگداشت برخی شاعران بزرگ نیز وجود دارد.
Omar Abu Rishah, in the Syrian poetry as one of the modernists and the loop is classic and romantic. His poems have been written in the style of classical Arabic poetry. And effects of literary schools, such as classical, romantic and some symbolism have appeared in his poetry. The poems of the poet from the poetry of his order, like other contemporary poets, many of the priority axes and refuse, but he had some issues further object of desire. Although this topic is also found in the poems of other poets; And high frequency, however, important and unique look at the issues of analysis and critique of the poet to be cause of the present article is assigned to this important endeavor. The poems reflect the poet's evidence that the most important theme of his poetry include Ghazal and describing the physical characteristics and psychological states of women; Women in society, and female Palestinian homeland; Political issues related to political issues in the case of Palestine and Syria, and especially the French-colonial struggles of the people; The mission of the Prophet of Islam (PBUH), and then discusses some of the events of Islam; Describe the nature in his poetry as symbol in the incidence found; some of the lasting effects, Different occasions, which is comprised of general and specific events. In this section, there are some poems about great poets.
https://mcal.yazd.ac.ir/article_50_30af531fb848b73a6545e64c5f3c7bdd.pdf
کلید واژه ها: عمر ابوریشه
شعر معاصر سوریه
مضامین شعری
نقد
Key words: Arabic poetry
Syrian contemporary poetry
Omar Abu Rishah
per
دانشگاه یزد
نقد ادب معاصر عربی
2322-5068
2588-6762
2012-08-22
2
2
157
183
51
Research Paper
عنصر آب در قصیدۀ «یتوهج کنعان» عزالدین مناصره
بر اساس روش نقدی گاستون باشلار
The water element- in "Yatavajjaho kanaan " ode by Izzo- al-din al-Monasara based on critical method of Gaston Bachelard
علی باقر طاهری نیا
1
مجید صمدی
2
سبحان کاوسی
3
گاستون باشلار، فیلسوف، ریاضیدان، فیزیکدان و ناقد ادبی فرانسوی، با تکیه بر چهار عنصر آب، باد، خاک و آتش، یک شیوۀ نقدی جدید در حوزۀ ادبیات، ارائه نمود. در روش نقدی او، شاعر ابتدا اندیشۀ ذهنی خود را در تخیلاتش میپروراند و بعد، آن اندیشهها را در قالب کلمات، به وجود لفظی و تصاویر شاعرانه مبدل میسازد؛ به نظر او عناصر چهارگانه، منبع الهام و شکلگیری خیالی هستند که اثرگذاری و اعجابانگیزی فراوانی در پی دارند. او آب را یک موجود زنده، مؤنث و پراحساس میداند که در حالتهای مختلف، تخیلات مختلفی را به مخاطب القا میکند. این شیوۀ نقدی در برخی قصاید شاعران طبیعتگرا، از جمله قصیدۀ «یتوهج کنعان» عزالدین مناصره دیده میشود. مناصره، شاعر متعهد فلسطینی، در سرودن این قصیده به طبیعت گرایش فراوانی یافته و آب در کنار پدیدههای طبیعی دیگر در این قصیده، کارکرد فراوانی دارد. دریا، چشمه، باران، اشک و شبنم، هر یک در این قصیدۀ طولانی، جایگاه مهمی داشته و با دلالتهای واقعی و رمزی خود، تخیلی را ایجاد نمودهاند که در بسیاری از موارد، بر اساس تخیل ابداعی باشلار، قابل تفسیر و تحلیل است؛ البته شایان ذکر است که این امر، با توجه به گرایشهای پستمدرنیستی مناصره و هنجارشکنیهای او، مصداق کامل ندارد و در برخی موارد تخیلات شعری او با تخیلات باشلار یکسان نیست. این مقاله گامی است در جهت نشان دادن خیال و تصویرسازیهای مناصره با استفاده از عنصر آب؛ اینکه آب چه جایگاهی در خیال شعری مناصره داشته و نقش آن در تصویرسازیهای شاعر چگونه ارزیابی گشته و تا چه حدی با نقد ابداعی باشلار قابل تطبیق است. به عنوان مثال، الهامات آبهای جاری، ایستا، ژرف، تیره، پاک و شیرین مورد استفاده در قصیده، که با شیوۀ نقدی باشلار منطبق هستند، مورد ارزیابی قرار گرفتهاند.
Gaston Bachelard, the philosopher, mathematician, physicist and French literary critic, relying on the four elements of water, wind, earth and fire, provided a new way of critique in the literature .In his critique, the poet in his mind Envisions the idea of dreams and imagination, and thought into words, then, he converts these ideas into poetic images in the shape of words. According to him, the four elements are the source of inspiration and imagination that ensue influence and wonderful abundance. He consider water to be a live passionate female creature, who infuses different fantasies in the different states to the audience .This kind of critique is seen in some ode of naturalistic poets including Izzo-al-din Al-Monasara, Palestinian poet, to compose this ode paid too much attention to nature and the water along with other natural phenomena has an important role in this ode. Sea, springs, rain, dew and tears, each one in this long ode, has an important place and with their real and symbolic implications, they created the fiction that in many cases, based on Bachelard’s imagination, can be interpreted. It is worth noting that, according to the postmodern tendencies of Monasara, the evidence is not complete. In some cases his poetic imagination is not the same as Bachelard’s imagination. Using the element of water, the position that water has in Monasara’s poetic imagination, the role of water in the poet illustrations and to what extent it is consistent with Bachelard’s innovative critique. This paper is an attempt to show Monasara’s imagery and imagination .For example, the inspiration of flowing waters, static, deep, dark, pure and sweet, used in the ode that are consistent with Bachelard’s method, have been evaluated.
https://mcal.yazd.ac.ir/article_51_1e5a07ea6cf43aab52bd6cceea7f3e98.pdf
کلمات کلیدی: آب
نقد ادبی
گاستون باشلار
عزالدین مناصره
قصیده «یتوهج کنعان»
Keywords: water
literary criticism
Gaston Bachelard
Izzo-al-din Al-Monasara
“Yatavajjaho Kanan” ode