per
دانشگاه یزد
نقد ادب معاصر عربی
2322-5068
2588-6762
2013-02-19
2
3
1
39
149
Research Paper
نقدی بر رمان«اللّص و الکلاب» اثر «نجیب محفوظ»
از منظر فنّ توصیف
A criticism over the novel of “al Las va al kelab” written by “Najib Mahfouz”
from the descriptive point of view
وصال میمندی
vmeymandi@yazd.ac.ir
1
فاطمه جمشیدی
2
رمان یکی ازانواع ادبی جدید است که دراوایل قرن بیستم،به عنوان یک فنّ ادبی مستقل،جایگاه خودرادرادبیات عربی محکم کرد.این گونهی ادبی دربیان مسائل مربوط به زندگی انسان معاصرکه بامعضلات خاصّ دنیای خوددست وپنجه نرم میکند،از توان بالایی برخوردار است و توجّه بسیاری از نویسندگان خوش ذوق را به خود جلب کرده است؛ یکی از این نویسندگان معاصر عرب«نجیب محفوظ»است که علاوه بر داستان کوتاه، در زمینهی رمان نیز آثار ارزشمندی را به رشتهی تحریر درآورده است. از آنجا که اغلب پژوهشهای نقد معاصر- که پیرامون آثار منثور بهویژه داستان، رمان و نمایشنامه صورت میگیرد - پژوهشگران فقط به بررسی عناصر داستان میپردازند،در این مقاله سعی شده تا فنّ «توصیف» به عنوان مهمترین شیوهای که سهم بسزایی در تبیین این عناصر و به دنبال آن سنجش مهارتهای نویسندگان دارد، در رمان«اللّص و الکلاب» اثر «نجیب محفوظ»،مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. برای تحقّق این هدف، پس از نگاهی گذرا بر زندگی و پارهای از آثار ادبی «نجیب محفوظ» اقدام به تعریف فنّ توصیف در ادبیات داستانی و برشمردن اقسام و ابزار این فن نموده و آن گاه به نقد و تحلیل این رمان بر پایهی معیارهای مذکور پرداخته شده تامهارت «نجیب محفوظ»در فنّ توصیف نیز در ترازوی نقد قرار گیرد. از جمله دستاوردهای این پژوهش آن است که «نجیب محفوظ» با به کارگیری فن توصیف و شیوهها و ابزارهای گوناگون آن، علاوه بر توفیق در انتقال عواطف و حالات درونی شخصیتهای رمان به خواننده، وی را به خوبی در جریان حوادث رمان قرار داده و تصویر بسیار ملموسی از فضای رمان ارائه کرده است.
One of the literary areas which has a special place in the fields of literary criticism is the storied literature that among its branches novel is in the writers’ and critics’ focus of attention. Novel is one of the new literary works which strengthened its place in the Arabic literature in the earlier 20th century. This kind of literary work which has a high power in stating the problems of the contemporary human who tackles with the difficulties of his own special world has a very high rank. In the Arabic literature “Najib Mahfouz” is one the contemporary storywriters who has written precious pieces in the fields of novel in addition to short stories. Since researchers study the elements of the story in most of the current critical researches which are done on the written works especially on novel, story and drama; in this article it is tried to criticize and examine the technique of “description” as the most important technique which has a special role in determining these elements and consequently in the writes’ ability in the novel of “al Las va alkelab” written by “Najib Mahfouz”. To this end, firstly a little has been mentioned regarding the Najib Mahfouz’s life and some of his literary works and after describing the technique of description and mentioning the types and implements of this technique, a criticism and analysis of this novel based on the mentioned criteria is provided in order to criticize the ability of Najib Mahfouz in the technique of description.
https://mcal.yazd.ac.ir/article_149_100e0237e0d8fd7f57e2cea0178a3484.pdf
کلمات کلیدی:نقد
فن توصیف
نجیب محفوظ
رمان اللّص و الکلاب
Key words:criticism
description point
Najib Mahfouz
novel of al Les va alkelab
per
دانشگاه یزد
نقد ادب معاصر عربی
2322-5068
2588-6762
2013-02-19
2
3
40
65
150
Research Paper
نشانه¬ ـ معناشناسی ساختار روایی داستان «و ما تشاؤون» بر اساس نظریه گریماس
Semantics of Narrative Structurein “WaMāTashā’un” ShortStorybased on Greimas’s Model
کبری روشنفکر
kroshan@modares.ac.ir
1
ناهید نصیحت
2
گریماس، معناشناس فرانسوی، کوشیده است الگویی منسجم جهت مطالعه روایت ارائه نماید. بر اساس آنچه از نظر وی و نشانهمعناشناسی نوین دریافت میشود، شناخت متون ادبی دیگر مبتنی بر تحلیل مکانیکی و شناخت فرستنده و گیرنده نیست. بلکه مهم شناخت سیر تولید متن تا انتقال و دریافت است که شامل عناصر کنشی و شَوِشی و رخدادی میشود. این مقاله به بررسی شرایط تولید و دریافت معنا در نظام گفتمانی روایی داستان «وما تشاؤون» میپردازد. نظامهای گفتمانی یا مبتنی بر کنش هستند که نظامهای گفتمانی شناختی را میسازند یا مبتنی بر شَوِش که نظامهای گفتمانی احساسی را میسازند. داستان پایداری «و ما تشاؤون» به دلیل منطق روایی حاکم بر آن، قابلیت تحلیل و بررسی از دیدگاه نظامهای گفتمانی کنشی (و بعضا شَوِشی) را دارد. هادی، کنشگر اصلی، تابع برنامه است و توانش روحی و جسمی او، موتور اصلی کنش او را به وجود میآورد. کنشگر با کمک کنشیارها بر نیروهای مخالف پیروز میشود و کنش را انجام میدهد و به ترتیب مراحل آمادهسازی و آزمون اصلی را پشت سر میگذارد وبه آزمون سرفرازی میرسد. در این مرحله به پایان فرایند روایی کلام (یا ارزیابی) و ارزش میرسد. گفتمان غالب آن، هوشمند (یا کنشی) بوده و روند شکلگیری ارزش به گونهای است که گفتمان اخلاقمدار میشود. البته در این داستان با گفتمان رخدادی و کنش متکی بر ابرحضور هم روبهرو هستیم. بدین ترتیب هدف این نوشتار واکاوی فرایند نشانهمعناشناسی داستان مذکور بر اساس الگوی مطالعاتی گریماس است تا نشان دهد چگونه کنش و شَوِش باعث شکلگیری گفتمان «و ما تشاؤون» شده و انواع نظامهای هوشمند و احساسی و رخدادی را به وجود آورده است.
narration. Based on what is understood from his view and the new semantics, investigation of literary text is not based on mechanical analysis and the detection of sender, receiver. But recognition of production process to transmission and reception of text which is includes action, state and occurrence is important. This paper studies conditions of production and understanding the meaning in thediscursive system of “WaMāTashā’un”. Discourse systems are based on the action that make cognitive discourse systems or state that make emotional discourse systems. “WaMāTashā’un” can be studied from the perspective of active discursive systems (and state) because of its narrative logic. Dominant discourse is cognitive and ethics. Of course, we deal with occurrence discourse. The aim of this research is semantic Structureof “WaMāTashā’un” based on theGreimas’s model. It presents how the action and state could form its discourse and create all kinds of discourse systems.
https://mcal.yazd.ac.ir/article_150_933f0a0e94de5909ca27bd6c0b3fbdc3.pdf
واژگان کلیدی:نشانه¬ـ معناشناسی
و ما تشاؤون
کنش
شَوِش
گریماس
Keywords: Semantics
WaMāTashā’un
Action
State
Greimas
per
دانشگاه یزد
نقد ادب معاصر عربی
2322-5068
2588-6762
2013-02-19
2
3
65
77
151
Research Paper
تحلیل انتقادی تناص دینی، قرآنی در شعر محمد عفیفی مطر
critical look on Intratextual of mohammad Afifi Matar Poetry
From the perspective of religious Intratextual - Quranic
علی سلیمی
salimi1390@yahoo.com
1
مسعود اقبالی
2
متون کهن، به ویژه متون دینی، همواره سرچشمهی اقتباس برای متون ادبی بوده است. این موضوع، در شعر معاصر، گسترش بیشتری یافته و در این میان، قرآن کریم نقشی بی بدیل ایفا نموده است به طوری که هر کدام از شاعران و ادیبان، به فراخور حال خویش، آثار خود را به آن آراستهاند. محمد عفیفی مطر، شاعر معاصر مصری، از جمله شاعرانی است که در شعر وی، نمونههای فراوانی از بینامتنی دینی، قرآنی به چشم میخورد. شیوههایی مانند: نقل اشاری، اخذ مفهوم بدون تغییر، دگرگون ساختن معنا و ساختار آیه در شعر او به کار رفته است، این پژوهش با رویکردی انتقادی، تناص دینی، قرآنی در شعر او را بررسی نموده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش گویای آن است که در شعر وی، در کنار تناصهای هنری ارزشمند، مواردی نیز وجود دارد که در آنها شاعر، گاهی شأن انبیای الهی و امور قدسی را آن گونه که شایسته است، مراعات ننموده است.
Valuable old texts, especially religious texts, has always been a source for research and study authors. And in the Quran, the largest in terms of concepts and in other texts has intertextuality. Mohammed Afifi Matar so many examples of Quranic verses in poetry to be seen.A poet Without changing the meaning of the Quran and distor, the poem mentioned in the text, Or transform the meaning and structure of the verse, in a manner contrary to the concept of opposites and the verse, it is incorporated in its lyrics,That this type of intertextuality, is considered unacceptable and indecent.Therefore, In his poem, samples positive side, there are also some negative Where the Koranic term sometimes employed And, referring to the personalities and events of the Quran, try to look different so that his literary works And traits that give eternal, And in this space, has deviated from the right path.
https://mcal.yazd.ac.ir/article_151_6fd3987a8cdcca8ea544f2f95ffabd13.pdf
کلیدواژه¬ها: بینامتنی قرآنی
شعر معاصر
عفیفی مطر
نگاه انتقادی
Keyword: Intratextual of Quran
poetryof Contemporary
Afifi Matar
a critical look
per
دانشگاه یزد
نقد ادب معاصر عربی
2322-5068
2588-6762
2013-02-19
2
3
77
101
152
Research Paper
طنز تلخ در شعر پایداری فلسطین
(مطالعهی مورد پژوهش:شعر راشد حسین)
Bitter irony in the poem of Palastine defiance (The research study: Rashed Hossein poem)
تورج زینی وند
1
راشد حسین (1936- 1977م) یکی از شاعران طنز پرداز و برجستهی نسل سوم ادبیّات پایداری در فلسطین به شمار میآید که از او با عنوانها و لقبهای زیادی از جمله؛ «پایهگذار شعر سخریه و فکاهه در ادب مقاومت» و «شاعر طنزهای تلخ و گزنده» یاد میشود. یافتهی اساسی این پژوهش در این است که طنزهای راشد از نظر موضوعی و محتوایی در شمار طنزهای تلفیقی( سیاسی و اجتماعی) است. شاعر، آنها را روزنهای برای بیان دغدغههای سیاسی، اجتماعی و انسانی خویش قرار داده است. وی در ساختار طنز، دو الگوی اساسی را به کار میگیرد؛ طنز روشن و آشکار(صریح) که شاعر در آن، بیپروا از گروههای سیاسی و اجتماعی جهان عرب انتقاد میکند و دیگری طنز غیر مستقیم( تعریضی) که شاعر با آفرینش شخصیّتهای رمزی به گونهای کنایه آمیز به ریشخند و نقد رخدادها و چالشهای موجود در جبههی پایداری میپردازد.. افزون بر این، راشد، روشهای گوناگونی برای بیان طنز و طعنه و سخریه برگزیده است که مهمترین این روشها عبارتند از؛ اسلوب نامه نگاری، بهرهگیری از زبان کودکان، استفاده از عناصر طبیعت، قلب واقعیّت اشیاء و شخصیّتها با ترسیم دروغین و دگرگون شدهی چهرهی سران عربی و غربی، طنز به شیوهی پند و اندرز، استفاده از روش پرسش و پاسخ، کاربرد صور خیال و آرایههای بدیعی و ... این پژوهش، بر آن است تا به بررسی و تحلیل گونهها(مضمونها) و روشهای طنز در شعر این شاعر پایداری بپردازد.
Rashed Hossein (1936-1977M) is considered as one of ironical poets in third generation of the Palestine defiance literature. He has other titles such as: “The founder of humorous and irony poet in defiance literature” and “the poet of bitter ironies”. The findings of the current study reveal that Rashed ironies from topical and content point of view are related to political and social ironies. In reality, the poet has considered them as an aperture to announce his own personal, political and social disturbances. He focused on two ironical factors while stating ironical points; explicit irony which the poet blame the social and political groups of Arabs bravely, and in the other one the poet ridicule the existed challenges and events in defiance front (jibhe) implicitly. Moreover, Rashed has selected various ways for stating ridicules and irony matters which among these way we can mention: false drawing and changed faces of Arab leaders, irony in the form of advice, using question and response method, correspondence, imaging techniques, and new arrays, Jihad values, etc. the present study aims at investigating and analyzing contents and ironic methods in poems an related to defiance.
https://mcal.yazd.ac.ir/article_152_404af57b9d014d7fbfc560ef827ce2b4.pdf
کلید واژهها: راشد حسین
طنز
سخریه
شعر پایداری
فلسطین
Keywords: Rashed Hossein
Irony
defiance
poem
Palastine
per
دانشگاه یزد
نقد ادب معاصر عربی
2322-5068
2588-6762
2013-02-19
2
3
101
123
153
Research Paper
بررسی رمان "الصبار" سحر خلیفه
(براساس الگوی تحلیل گفتمان انتقادی فیرکلاف)
The critical Discourse Analysis of “alsabar” sahar khalifa
صلاح الدین عبدی
s.abdi57@gmail.com
1
نسرین عباسی
2
گفتمان انتقادی ،سیری تکوینی از تحلیل گفتمان در مطالعات زبان شناختی است که از حد توصیف صرف داده های زبانی فراتر می رود و فرآیندهای مؤثر بر شکل گیری گفتمان را کانون توجه خود قرار می دهد. در تحلیل گفتمان انتقادی به دو رویکرد اجتماعی و زبان شناختی اشاره میشود .در رویکرد اجتماعی به گفتمان، بافت موقعیتی و در رویکرد زبانشناختی ،بافت متنی تشریح میگردد.سحر خلیفه از نویسندگان زبردست عرصهی رمان نویسی پایداری ادبیات عرب محسوب میشود که گفتمان ادبی را برای بیان دردهاو مشکلات ملت فلسطین به کار میبرد. بافت موقعیتی رمان به دههی هشتاد برمیگردد. عاطفه صادق و فکر و اندیشهی پایداری جزء بافت درونی رمان و تناص(بینامتنی)، تصویر هنری وتکرار و صحنهپردازی جزء بافت بیرونی رمان محسوب میشود.و زبان هم یک عنصر مهم در گفتمان ادبی وی بشمار میآید.او دیدی فمنیستی وطبیعت گرایی را در رمانش به همگان القاء میکند. این مقاله بر اساس روش توصیفی -تحلیلی به بررسی تحلیل گفتمان انتقادی رمان "الصبار" سحر خلیفه و بر اساس الگوی تحلیلی فیرکلاف میپردازد
Discourse is form of using language that its parts in some way are connected to each other and follow specific purpose Discourse analysis depends to social and linguistic approach By social approach Discourse describe position texture and in linguistic approach, discourse explain text texture.”sahar khalifa” is one of the best technical writer on defense novel of Arabic literature . She uses literary discourse, to express disasters and difficulties of Palestine's people. Position textures of novel refer to eighty decade. True affection thinking and defense thought are of internal texture of novel. Artistic picture repetition and stage management are of novel external texture. Language is an important factor in her critical discourse. In her novel, she inculcates to everyone a kind of feminism and naturalism view point. This article based on descriptive- analytic method engages to investigate the critical discourse. analysis of sahar khalifa novel,” alsabar”
https://mcal.yazd.ac.ir/article_153_e0bae41bd261d50e418b4ff9de7348c2.pdf
بافت بیرونی
بافت درونی
رمان الصبار
سحر خلیفه
گفتمان انتقادی
Key word
Critical Discourse Analysis
sahar khalifa
internal texture
external texture
alsabar
per
دانشگاه یزد
نقد ادب معاصر عربی
2322-5068
2588-6762
2013-02-19
2
3
123
141
154
Research Paper
داستان «ابلیسٌ ینتصر» توفیق حکیم از منظر ساختارگرایانه «بارت»
A structuralism analysis for “Tofigh Hakims” short story by name: “Satan wins"
In the Barthes codes model, point of view
منصوره زرکوب
1
محمد رحیمی خویگانی
2
فاطمه گلی
3
خوانش ساختارگرایانه از متون ادبی یکی از راههای تحلیل متن از قرن بیستم تا به امروز است، بنیانگذار اصلی این مکتب را باید «بارت» دانست، او مدلی مبتنی بر پنج رمزگان را برای تحلیل متن ارائه داده است که به کمک آنها می توان به تحلیل ساختارگرایانه از بسیاری از متون ادبی دست یافت. پژوهش حاضر که با روش توصیفی-تحلیلی نگاشته شده است، با انتخاب داستان کوتاه «ابلیس ینتصرِ» توفیق حکیم سعی کرده است تا خوانشی ساختارگرایانه از آن ارائه دهد؛ مهمترین یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که مدل رمزگان «بارت» به خوبی میتواند بدون نیاز به عوامل پیرامتنی چون ایدئولوژی مؤلف، تأثیرات جامعه، و تنها با تکیه بر خودِ متن، معانی آن را روشن و مشخص گرداند، لذا سعی شده است تا رمزگان یا کدهای معنایی داستان مذکور، استخراج و مورد بررسی قرار گیرد.
Structuralism analysis of literary texts is one of the most popular ways to analyze text from a Twentieth Century to. This time, the founder of this Theory is “Barthes”, he offered a model that based on five codes. This study that written by analytical and descriptive method is select the “Tofigh Hakims” short story by name: “Satan wins” and tries to analyze it by structuralism view, the major findings of this study shows that the story has a nice example for structural analysis and it is very nice to analyzed by “Actor Model” that suggested by “Gremas” to explains the role of characters
https://mcal.yazd.ac.ir/article_154_2b138d6a49e2c78f797c45a54f1131da.pdf
کلید واژگان: داستان کوتاه
توفیق حکیم
رولان بارت
نقد ساختارگرا
رمزگان
Key words: short story
Tofigh Hakim
Barthes
Structuralism
Codes
per
دانشگاه یزد
نقد ادب معاصر عربی
2322-5068
2588-6762
2013-02-19
2
3
141
161
155
Research Paper
بررسی شخصیتپردازی زن و خصوصیات اجتماعی وی در رمانهای تاریخی جرجی زیدان
searching in women characterization and his
Social Place in George zeidan's historical novels
عسگر بابازاده اقدم
1
محمد کریمی
2
ادبیات داستانی به سبب گیرایی و جذابیت خاصی که در میان سایر انواع ادبی دارد عرصه و جولانگاه ارائه نظرات و دیدگاههای مختلفی در باب موضوعات گوناگون میباشد. یکی از این موضوعات، موضوع زن وجایگاه آن است به عنوان مثال اگر به رمانهای تاریخی جرجی زیدان نظری بیفکنیم میبینیم که زنان و چهرهای که در این آثار از آنان عرضه شده است، جالب توجه و در حد خود منحصر به فرد است. نویسنده این داستانها، سهم فراوانی را به زن در جریان حوادث و مسایل جامعه اسلامی اختصاص داده و در هر عرصهای او را حی و حاضر و دوشادوش و همپای مردان قرار داده است و از دیدگاه انزوایی و انحصار زن در چهارچوب خانه در جوامع اسلامی که عده زیادی بدان معتقدند خبری نیست. لذا در این پژوهش نگارنده بر آن است با بررسی رمانهای تاریخی جرجی زیدان، به ویژه آنهایی که عناوین زنانه دارند جلوههایی از شخصیتپردازی زن و جایگاه وی در جامعه اسلامی را از دیدگاه یک نویسنده مسیحی به نمایش بگذارد.
novely Literature for his special atractivenes in other Literatury refrence is the squre Fordifferent opinion S. one of this opinions is women and quality of Seems. For Example if we see to George zeyan's historical novels understand that the womens are very much and he give a many share to womens in this novels and we don’t see monopolistics idea than womens. Then we need in this research to watch womens characterization in this novels.
https://mcal.yazd.ac.ir/article_155_1b351306449a253f35c3aaf8428f7fff.pdf
واژگان کلیدی: جرجی زیدان
رمان تاریخی
زن
شخصیت پردازی
جایگاه اجتماعی
characterization. Women. Social place. Historical novels