%0 Journal Article %T تحلیل نشانه شناختی تصاویر روی جلد دیوان های شعری ابراهیم نصرالله (بررسی موردی: دیوان های "نعمان یستردّ لونه" و "فضیحة الثعلب") %J نقد ادب معاصر عربی %I دانشگاه یزد %Z 2322-5068 %A رحمتی, مریم %A همتی, شهریار %A کرمی, سارا %D 2020 %\ 01/21/2020 %V 9 %N 17 %P 73-97 %! تحلیل نشانه شناختی تصاویر روی جلد دیوان های شعری ابراهیم نصرالله (بررسی موردی: دیوان های "نعمان یستردّ لونه" و "فضیحة الثعلب") %K نشانه‌شناسی %K نشانه ­های تصویری %K ابراهیم نصرالله %K "نعمان یستردّ لونه" %K "فضیحة الثعلب" %R 10.22034/mcal.2020.1679 %X ابراهیم نصرالله از برجسته­ترین شاعران مقاومت فلسطین است که با استفاده از سمبل و زبان نشانه، آثار شعری فراوانی در دفاع از فلسطین و مبارزه با استکبار و استبداد نیروهای مداخله جو و رژیم اشغالگر سروده است. دو دیوان «فضیحة الثعلب» و «نعمان یستردّ لونه» از جمله دیوان­های شعری مشهور او در زمینة نقد جنگ و ظلم و ستم استعمارگران و دعوت به مبارزه، ایستادگی و مقاومت مردم فلسطین است که سرشار از نشانه و نماد می­باشند. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف کشف کدها و لایه­های پنهان تصاویر طرح جلد دو دیوان مذکور، به بررسی و تحلیل تصاویر رسم­شده در این دو دیوان، به عنوان بخش فرامتنی کتاب­ها، بر اساس نظریة نشانه­شناسی می­پردازد. یافته­های پژوهش حاکی از آن است که طرح روی جلد هر دو دیوان، بر خلاف طرح جلد بسیاری از کتب که تنها زینت­بخش کتاب است، کاملا با محتوا و اندیشه­ی اصلی اثر هماهنگ بوده و عامل گسترش­دهندة متن است. همچنین رمزگان­های تصویری و زیبایی­شناختی موجود هر دو دیوان، در راستای هدف و مقصود اصلی نویسنده و پیام اصلی متن طراحی شده­اند. عوامل بصری مانند رنگ، خط، بافت، فضا و شکل تصاویر از جمله عناصر ایجاد هماهنگی در تصاویر طرح جلد دو دیوان به شمار می­روند که نشان از دانش بصری کتاب­ها دارد. شاعر در راستای بیان مقصود خود، درطرح روی جلد هر دو دیوان از رنگ­هایی با طیف رنگی و در طراحی تصاویر بخش­های فرعی دیوان «نعمان یستردّ لونه» از فضای سفید، سیاه، خاکستری بهره برده است. %U https://mcal.yazd.ac.ir/article_1679_43fc36025408be2727ff4917dd893111.pdf