دانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-506861020160521The symbolic Implication of Color in Khalil Havi`s Poetryدلالت نمادین رنگ در شعر خلیل حاوی132706FAمحسنپیشوایی علویاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه کردستانشهلاشکیبایی فرمربی دانشگاه پیام نور مرکز سراوانJournal Article20140822For a long time, color has played an important role in the creation of literary work. Poets have sometimes employed colors in order to materialize the artistic images and to discover the relationship between the components of those real effects felt. And sometimes they have used the symbolic color space in line with explaining the unspeakable thoughts. The roots of the application of the symbolic concepts of colors should be sought in light of personal experiences, the political situation, the philosophical orientations of the poet and especially in the extension of complexity and ambiguity of the poetry. Khalil Havi is among those contemporary Arab poets who have employed symbolic colors to a large extent. In this research, attempt has been made to study the position of color in the Khalil Havi`s poetry and its symbolic concepts. The method is analytical and descriptive. The results obtained indicate that he has used colors in expressing his mood or his political and social goals. The most widely used color in his poems is black which implies stagnation, psychological distress, resentment and amusement. Thence, the red, white, green, yellow and blue are the most widely colors used in the Khalil Havi`s poetry.رنگ از دیر باز نقش مهمی درآفرینش آثار ادبی ایفا نموده است. شاعر گاه برای عینیت بخشیدن به تصاویر هنری و کشف روابط میان اجزای آن، جلوههای واقعی و محسوس رنگ را به کار گرفته و گاه برای تبیین افکار بیان ناشدنی از فضای نمادین آن بهره جسته است. ریشهی بکارگیری نمادین این عنصر را میبایست در پرتو تجارب ذاتی، احوال سیاسی و اجتماعی، گرایشهای فلسفی خاص شاعر به ویژه پیچیدگی و ابهام موجود در شعر، جستجو نمود.
خلیل حاوی از جمله شاعران معاصر عربی است که از رنگ به عنوان نماد، فراوان بهره گرفته است. در این پژوهش کوشش شده جایگاه رنگ در شعر خلیل حاوی و مفاهیم نمادین آن مورد بررسی قرار گیرد. روش کار توصیفی تحلیلی است. نتایج بهدست آمده بیانگر آن است که شاعر عنصر یاد شده را در بیان حالات روحی یا اهداف سیاسی و اجتماعی خویش به کار برده و پرکاربردترین رنگ در اشعار وی سیاه است که بر معانی ایستایی و رکود، اضطراب روحی- روانی، رنجش و گمراهی دلالت میکند. پس از آن رنگهای سرخ، سفید، زرد، سبز و آبی بیشترین بسامد را به خود اختصاص دادهاند.https://mcal.yazd.ac.ir/article_706_2195ef7ee5c08e8ad879eae65154fc83.pdfدانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-506861020160521The Nostalgic Manifestations and its Relevance to Alienation in Adnan Al-Sayeghs Taabata Manfaجلوههای نوستالژی وارتباط آن با اغتراب مکانی، اجتماعی وروانی در دیوان «تأبّط منفی» عدنان الصائغ3356705FAحامدصدقیاستاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی تهرانسید عدناناشکوریاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی تهرانصغریفلاحتیاستادیار گروه زبان وادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی تهرانصبریجلیلیاندانشجوی دکترای زبان وادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی تهرانJournal Article20141102Nostalgia is the sorrowful feeling in remembering the past. Such a feeling is closely linked to spatial, mental and social alienation and is sometimes used interchangeably. The contemporary Iraqi literature, which has faced an optional or compulsory emigration of the poets and literary men in the past 50 years, provides a proper ground for studying the elements of nostalgia and alienation. The Taabata Manfa Divan is written by Adnan Al-Sayegh who migrated from Iraq in 1993 following the political problems. This Divan is a reflection of alienation and nostalgic feelings shared by all Iraqi poets in exile. In the current study, the nostalgic elements in the writer’s divan is analyzed using a descriptive-analytic design. Then, their relation with the spatial, psychological and social alienation is scrutinized. The homeland nostology is at the forefront of Adnan Al-Sayegh’s attention as the terms covering spatial alienation is more frequently used than the social and psychological alienation. <br /> <br /><strong>Keywords:</strong> Nostalgia, Alienation, Contemporary Iraq poetry, Adnan Al-Sayegh, Taabata Manfa.نوستالژی، احساس اندوه هنگام یادآوری گذشته است. این احساس، ارتباطی نزدیک با اغتراب مکانی، روانی و اجتماعی دارد و گاهی به جای یکدیگر به کار میروند. ادبیات معاصر عراق که در نیم قرن اخیر با پدیده مهاجرت اجباری یا اختیاری شاعران و اهل قلم مواجه بوده است، بستر مناسبی برای بررسی عناصر نوستالژی و اغتراب دارد. دیوان «تأبط منفی» متعلق به عدنان الصائغ شاعر مهاجر عراقی است که در سال 1993 به دلیل مشکلات سیاسی عراق را ترک کرد. این دیوان انعکاس حس اغتراب و نوستالژی وی و تمام شاعران درتبعید عراقی است. دراین پژوهش با روش توصیفی– تحلیلی، عناصر نوستالژی در دیوان او بررسی وسپس به ارتباط آنها با اغتراب مکانی، روانی و اجتماعی پرداخته شده است. نوستالژی وطن در صدر توجه عدنان الصائغ قرار دارد همچنان که کلمات مربوط به اغتراب مکانی بیشتر از کلمات اغتراب اجتماعی و روانی تکرار شده است.https://mcal.yazd.ac.ir/article_705_01231f747c7638e5d83be38fb565c692.pdfدانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-506861020160521A Critical Analysis of Ala-el-Asvani’s The Building of Yaqubian Based on Lukacs’ Theory of Sociological Realismنقد رمان عمارت یعقوبیان (اثر علاء الأسوانی) بر اساس رئالیسم در نظریهی جامعهشناختی «جورج لوکاچ»5781707FAزهراافضلیاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه بوعلی سیناصلاح الدینعبدیدانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه بوعلی سینامیتراخدادادیانکارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20141125Sociology of Literature, as a subcategory of sociology of art, analyzes the relation between society and literature. It also analyzes the social essence of literary works. This discipline has attracted the attention of sociologists and literary critics in recent centuries and has persuaded them to theorize on it. George Lukacs, the Hungarian critic, is among the critics who have played a major role in the development of this discipline through presenting a critical theory for criticizing novels. His theory is based on the criticism of both form and content and includes particular criteria the most important of which are realism, typical characterization, cause and effect relations as well as social content. In the present study, we have criticized one of the novels of Ala-el-Asvani (Egyptian contemporary writer) named The Building of Yaqubian based on the realism criterion. The superiority of realism, critical realism, and popularity are the three major features of Georg Lukacs’ realism, each of which includes a fixed framework consistent with his views. The obtained results show that Asvani has disclosed the current realities honestly and bravely. He has further critically revealed the social contradictions and portrayed the problems of his contemporary people.جامعهشناسی ادبیات به عنوان یکی از زیرشاخههای جامعهشناسی هنر به بررسی رابطهی جامعه و ادبیات میپردازد و جوهر اجتماعی آثار ادبی را مورد مطالعه قرار میدهد. این علم در سدههای اخیر توجه بسیاری از جامعهشناسان و منتقدان را به خود معطوفکرد و آنها را برای نظریهپردازی دربارهی آن ترغیب نمود. جورج لوکاچ منتقد مجارستانی از جمله نظریهپردازانی است که با ارائهی نظریهای نقدی جهت نقد رمان، سهم بسزایی در پیشرفت این علم دارد. نظریهی نقدی او مبتنی بر نقد شکل و محتوای اثراست و دارای معیارهای خاصیاست که مهمترین آنها عبارتند از: رئالیسم، شخصیت نوعی، رابطهی علی و معلولی و محتوای اجتماعی. در پژوهش حاضر، رمان عمارت یعقوبیان، اثر علاء الأسوانی (نویسنده معاصر مصری) بر اساس رئالیسم در این نظریه مورد نقد واقع شده است. پیروزی رئالیسم، رئالیسم انتقادی و مردمی بودن، سه ویژگی بارز رئالیسم لوکاچ است که هریک دارای چارچوب مشخصی از نظر او هستند. نتایج تحقیق، با درنظر گرفتن این ویژگیها، نشان میدهد که اسوانی با صداقت و شجاعت از واقعیتهای موجود در جامعه پرده برداشته و با دیدی انتقادی تناقضات اجتماعی را آشکار ساخته و مشکلات مردم زمانهاش را بهتصویر کشیده است.https://mcal.yazd.ac.ir/article_707_a3b00dff9382786c923e4c21c01c9917.pdfدانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-506861020160521Analyzing Jabra Ibrahim Jabra Fictions from an Archetypal Point of Viewبررسی آثار داستانی جبرا ابراهیم جبرا از دیدگاه نقد کهن الگویی (با تکیه بر داستانهای "صراخ فی لیل طویل"، "صیادون فی شارع ضیق"، "السفینة"، "البحث عن ولید مسعود")83105721FAعزتملاابراهیمیدانشیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تهران0000-0001-9618-7508صغریرحیمی جوکنداندانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خوارزمیJournal Article20141218Archetypal criticism, which is based on psychological criticism, is one of the main contemporary approaches of the literary criticism that explores the nature and characteristics of the myths and the way they function in literature. The current study aimed at investigating Jabra Ibrahim Jabra’s novels based on archetypal criticism perspective and the emergence of the collective unconscious dimension and mythology in the author’s works. It was hypothesized that the author has focused on the archetypes or the collective unconscious level of the mind. The main research question was whether the author’s novels can be reexamined based on hero archetype criticism and his return, death and rebirth. The selected novels by Jabra Ibrahim Jabra were analyzed using analytic-documentary methods on the basis of archetypal criticism. They were further analyzed via the return of hero archetypes, death and rebirth as well as the manifestation of archetype symbols of trees, mountains, valleys, caves, springs, wells and numbers. The analysis of the results reveal that hero archetypes, death and rebirth have been represented in Jabra’s novels and the author has employed symbols and mythologies to render them more meaningful.نقد کهنالگویی که مبتنی بر نقد روانشناختی است، یکی از رویکردهای اصلی نقد ادبی معاصر به شمار میرود که به کشف ماهیت و ویژگی اسطوره و کهنالگوها و نقش آنها در ادبیات میپردازد.
هدف از این پژوهش بررسی رمانهای جبرا ابراهیم جبرا براساس دیدگاه نقد کهن الگویی و ظهور بعد ناخودآگاه جمعی و اسطوره در آثار این نویسنده است. فرضیه پژوهش براین مدعا است که این نویسنده در آثار خود به سطح ناخودآگاه جمعی ذهن یا کهن الگوها توجه داشته است. سوال اصلی پژوهش این است که آیا می توان رمان های جبرا را براساس نقد کهن الگوهای قهرمان و بازگشت او و مرگ و تولد دوباره تحلیل و بررسی کرد؟ رمانهای برگزیده شده از آثار جبرا ابراهیم جبرا به روش تحلیلی- اسنادی بر اساس نقد کهن الگویی، بررسی و بر اساس کهن الگوهای قهرمان و بازگشت او و مرگ و تولد دوباره و تبلور نمادهای کهن الگویی درخت، کوه، دره، غار، چشمه، چاه و اعداد و توجه به برخی اسطورهها در رمانهای وی تحلیل شده است. از یافتههای پژوهش در مییابیم که رمانهای جبرا کهن الگوهای قهرمان و مرگ و تولد دوباره نمود یافته و نویسنده از نمادها و اساطیر برای معنا بخشی بیشتر به آنها بهره گرفتهاست.https://mcal.yazd.ac.ir/article_721_704bba6dd595fba5c66aab5b2cc84b3c.pdfدانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-506861020160521A Study of Character Element and Indirect Characterization Methods in Najib Mahfouz “Zoqhq Almadaq” Novelشیوههای شخصیتپردازی غیرمستقیم (کنش، گفتار و نامگذاری) در رمان «زقاقالمدقّ» اثر نجیب محفوظ107135708FAعلی اصغرحبیبیدانشیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه زابلحمیدهامیرحاجلوکارشناس ارشد ادبیات فارسی، دانشگاه زابلفتاحعلیپورکارشناس ارشد ادبیات فارسی، دانشگاه زابلJournal Article20150420Najib Mahfouz is one of the prominent writers of Arabic fiction who was awarded the Nobel Prize in literature in 1988. Kuche Madq is one of his most famous novels. Using events in a quarter called Madaq, he symbolically portrayed the difficult social and economic conditions of Egypt lower and middle-class people during the final years of World War II (1944-1945) and the British domination on the country. Najib Mahfouz has used all the fiction elements among which characterization is a key theme. In this study, the author tries to analyze the characters of the novel - minor and major, static and dynamic- among fiction elements, through the indirect characterization techniques (act, speech and labeling). The results indicate that the characters in this story are the real examples of people living in Egypt. Although the writer has used all characterization methods, he has mostly concentrated his attention on characterization via dialogue and naming. نجیب محفوظ از جمله نویسندگان موفق عرب زبان است که در سال 1988میلادی به اخذ جایزة نوبل ادبی نائل گردید. زقاقالمدق از مشهورترین رمانهای او محسوب میشود که در آن با دستمایه قراردادن رویدادهای محلهای به نام "زقاق مدق" بصورتی نمادین به بیان اوضاع و شرایط ناگوار اجتماعی و اقتصادی طبقه متوسط و پایین مصر در سالهای پایانی جنگ جهانی دوم و سلطة استعمار انگلیس بر این کشور میپردازد. نجیب محفوظ، تمام مؤلفههای داستانی را در این اثرش بکار گرفته است. در این بین، پردازش عنصر شخصیت از بنیادیترین ساختمایهها قلمداد میگردد. در همین راستا و برای فرایافت این مدعا و تأیید درستی آن، جستار پیش روی برآن است تا به بررسی و تحلیل شخصیتهای رمان، اعم از فرعی و اصلی، ایستا و پویا، مثبت و منفی، راضی و ناراضی و شیوة شخصیتپردازی غیرمستقیم (کنش، گفتار و نامگذاری) در آن بپردازد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که، شخصیتهای این داستان، غالبا ایستا و نمونه واقعی افرادی هستند که در جامعة مصر زندگی میکنند. در پردازش شخصیتها اگرچه نویسنده از تمام شیوهها استفاده کرده، اما بیشتر به شخصیتپردازی از طریق گفتگو و نامگذاری اشخاص اعتنا داشته است.https://mcal.yazd.ac.ir/article_708_8776455bf543ba37307e06fc77607af8.pdfدانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-506861020160521A Study of Female Gender Socialization in Three Short Stories by Qmashh Allyanبررسی جامعهپذیری جنسیت زنان در سه داستان کوتاه «قماشة العلیان»137166722FAیحییمعروفاستاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه رازی کرمانشاه6037-9973-1690-0373سمیرهخسرویدانشجوی دکترای زبان و ادبیات عربی، دانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20150527Gender socialization is a subjective process based on socio-cultural relations and is strongly rooted in the beliefs and values of the society in which men and women are segregated and attributed to particular features. The basic question pursued in this research is whether gender socialization can affect women's identity and limit their personal and social lives. If yes, to what extent can these limitations harm women behaviorally and psychologically? This article, which is a descriptive-analytic research, applies a gender socialization criticism and studies its effect on three short stories namely, "I am"; "The remains of a woman" and "Never coming back" by Qmashh Allyan. The results show how women, affected by their incomplete gender socialization, provide grounds for their humiliation leading to the destruction of family foundation. Having experienced failure and frustration in their expectations, women get extremely passive and risk deviant acts the problems of which can be traced at both individual and social levels.جامعهپذیری جنسیت فرآیندی ذهنی و مبتنی بر مناسبات فرهنگی ـ اجتماعی است و ارتباط محکمی با باورها و ارزشهای حاکم بر جامعه دارد که در طی آن، زنان و مردان از هم متمایز شده و رفتارهای خاصی به هرکدام از آنها نسبت داده میشود. مسألة اساسی این پژوهش را میتوان به این شکل مطرح کرد که آیا جامعهپذیری جنسیت میتواند هویت زنان را تحت تأثیر قرار دهد و آنها را در زندگی فردی و اجتماعی محدود سازد یا خیر؟ و در صورت مثبتبودن پاسخ، این محدودیتها تا چه میزان میتواند از لحاظ رفتاری و روحی ـ روانی به زنان آسیب برساند؟
این نوشتار بر پایة روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از نقد جامعهشناسی جنسیت و تأثیر آن بر رفتار زنان در سه داستان کوتاه: <strong>«لست أنا»؛ «بقایا </strong><strong>إمرأة</strong><strong>» و «لن أعود» از "</strong><strong>قماشة</strong><strong> العلیان"،</strong> نشان میدهد که چگونه زنان بر اثر جامعهپذیری ناقص جنسیتی، زمینة تحقیر خود و در نتیجه تخریب نظام خانواده را فراهم میآورند. آنان با تجربهی شکست و سرخوردگی در انتظارات، به شدت منفعل گشته، دست به اعمال انحرافی و پرخطر میزنند که این آسیبها در دو سطح فردی و اجتماعی قابل ردیابی است.https://mcal.yazd.ac.ir/article_722_5ff0432e0b18d0cd927c9ba46bd4f1b0.pdfدانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-506861020160521The Mythological Reading of eternity Tendency in Abd-Alvahhab Al-bayyati’s poemsخوانش اسطورهگرای تمنّای جاودانگی در سرودههای عبدالوهاب البیّاتی167201710FAکلثومصدیقیاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20150610In human thought ultimate-looking approach, eternity inclination has been the purest, the most pleasant and maybe the most sorrowful melody since the ancient times. This has created the essence and the abstract of the most prominent odes of creation in human mind. Dealing with this concept appears an enchanting and inescapable case not only in contemporary age in Arabic eastern literature and especially before Tamooz school poets but also from the time of Gilgamesh Epic and search for eternity herbals to’ the desire for human eternal return in God-believer creeds and life water stream thought or Ayn al-hayat.
Drawing from the mythological criticism, the present article tries to read as case studies those groups of Abd Al-Vahhab Al-bayyati’s writings on death in which eternity songs and reexisting poems are uttered and from the very deep and sorrowful and deathline existence promises Ishtar presence and return of existence soul and life spirit to the earth outhomnal corpse and its alien residents. Given the above, the eternity inclination in Al-bayyati’s poems will be reviewed in this research on the basis of the most prominent patterns of herbal goddess of old myth of rebirth and resurrection of Iraq’s people (Mesopotamie in old times). The results of this study show that among the poets raising the resurrection and eternal return concepts in the contemporary Arabic literature, Bayyati is the most prominent poet who has focused on this concept. Hence, he is not the only the poet who conveys and recalls old legends in his resurrection ballads, but also a creator of another kind of mythology in the new age.
*This essay is derived from the author's research with nomber 27826 advocated by Ferdowsi University of Mashhad.تمنّای جاودانگی از دیرباز، در رویکرد فرجامنگر اندیشهی بشری، نابترین، دلنشینترین و شاید، غمانگیزترین ترانهای بوده است که در ادوار مختلف تاریخ، بنمایه و عصارهی برجستهترین غزلوارههای آفرینش را در ذهن نوع بشر برساخته است و پرداختن بدین مفهوم نه تنها در دوران معاصر در ادبیات مشرق عربی و بویژه نزد سرایندگان مکتب تمّوز، امری دلکش و گریزناپذیر مینماید بلکه از گاهِ سرودن اسطورهی گیلگَمش و جستجوی گیاه جاودانگی نیز مطرح بوده است تا روایت آرمان بازگشت جاودانهی انسان در ادیان خداباور و تا اندیشهی عین الحیاة و چشمهی آب زندگانی...
در این نوشتار، پدیدآور بر آن است تا بر بنیاد نقد اسطورهگرا به خوانش موردپژوهانهی آن دسته از مرگ- نگارههای عبدالوهاب البیّاتی دست یازد که در نای هستی، نوای جاودانگی و بازگشت را زمزمه میکنند و از ژرفای هستی مرگآلودشان، حضور عشتار و بازگشتِ جان هستی را به جسم خزانزدهی خاک و ساکنان غریبش نوید میدهند؛ در این راستا نمود تمنای جاودانگی در سرودههای بیّاتی بر بنیاد برجستهترین الگوهای ایزدبانوی گیاهیِ اسطورهی کهن باززایی در میانرودان/ عراق کنونی در جستار حاضر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
برآیند فرجامین این جستار نشان میدهد که از میان سرایندگان مطرح کنندهی مفاهیم رستاخیزی در ادبیات معاصر عربی، بیاتی، برجسته ترین شاعری بوده است که این مفهوم را مطرح نموده است از آن رو که وی در چکامههای رستاخیزی خویش، تنها تداعیگر اساطیر کهن نیست بلکه آفرینشگر اساطیری دیگرگونه در عصر جدید است.
«مقالهی حاضر مستخرج از طرح پژوهشی نگارنده به شماره 27826 مصوب دانشگاه فردوسی مشهد میباشد».https://mcal.yazd.ac.ir/article_710_593c7d5b4e0d767aa372ec3aa1dddc0f.pdfدانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-506861020160521Complete fileفایل PDF کامل مقالات شماره 101224926FAJournal Article20170706https://mcal.yazd.ac.ir/article_926_acd4a8acd7c846cde094eac006a5304b.pdf