دانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-50682120111222. Romanticism in the contemporary Arabic poetryتأثیرپذیری شاعران معاصر عرب از مکتب ادبی رمانتیک12655FAعلیسلیمی0000-0002-8223-4470حسین رضااخترسیمینJournal Article20110607 <br />The neo-Romantics of the contemporary Arabic literature (the followers of Europian Romanticism). are among the forerunners who wanted to follow the modern literary changes. The emergence of Romantic Literary School in Arabic poetry is supposed to be the start of a undamental change in Arabic literature.as the start of a drastic change.Although their efforts mostly emphasized the reform of content while relying on two elements of 'veracity of sentiments' and 'organic unity' in poetry; soon after, this change was more and more developed by proponents of modern poetry. In less than half a century, the whole Arabic poetry was gradually affected by this unique changeگرایش شاعران معاصر عرب به مکتب رمانتیک، نقطۀ آغازین تحول در این شعر به شمار میرود و رمانتیکها از گروههای پیشتازی هستند که دگرگونی ادبیات عربی و همگامی آن با عصر جدید، با تلاشهای آنان شروع شد. هرچند تعداد این جماعت در ابتدا اندک بود و بیشتر تغییر در حوزه معانی شعر را مد نظر داشتند، اما طولی نکشید که شمار آنها بیشتر شد و دامنه تحولخواهی آنان نیز، گستردش یافت به طوری که در مدتی کوتاه، محتوا و ساختار شعر معاصر عربی را دگرگون ساخت. این تأثیرگذاری به حدی گسترده بود که در فاصله میان دو جنگ جهانی، برجستهترین شاعران عرب که آثاری جهانی پدید آوردهاند، از پیروان مکتب رمانتیک هستند. در جای جای اشعار این گروه از شاعران، نمونههای بارزی از شعر رمانتیکی پدید آمده است که بیانگر میزان تأثیر این مکتب ادبی در شعر معاصر عربی است. پیوند میان نابسامانیهای اجتماعی جهان عرب و اندوه که یکی از درونمایهای اصلی شعر رمانتیکی است از عوامل گسترش و ماندگاری این تأثیرگذاری ژرف به شمار میرود. این مقاله با ذکر نمونههایی از شاعران رمانتیک عرب، گسترۀ این تأثیرگذاری را نشان میدهدhttps://mcal.yazd.ac.ir/article_55_a5ccc0f25433b8c1aaecbd10236c2b4a.pdfدانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-50682120111222The Position of Poem and Poetry from Mostafa Sadeq Rafei’s Literary Point of Viewجایگاه شعر و شاعری در اندیشۀ ادبی مصطفی صادق رافعی275857FAحسندادخواهفاطمهسلیمیزکیهعبادیJournal Article20111227 <br />Mostafa Sadeg Rafaie is one of the intellectuals and great authors who has been renowned for his writings about Islamic and social matters. He is also an accomplished literary critic. While his points of view about literature, poem, and poet have been very novel, some of the researchers believe that Rafaie’s literary critiques are at the lexical level. These points of view originate from his wide understanding of literary subjects and are based on his great knowledge of literary heritages of Arab countries. In this paper, Rafaie’s points of view have been studied in order to show their novelty and the changes which occurred in them throughout his life.مصطفی صادق رافعی بیشتر به عنوان اندیشمند و نویسندهای بزرگ در نوشتن مقالات با موضوعات اسلامی- اجتماعی شناخته شده است. او افزون بر این، در نقد ادبی نیز دستی توانا دارد. بسیاری از پژوهشگران، نقد نویسی رافعی را نقدی لغوی و در سطح واژگان دانستهاند، حال آن که وی پیرامون مفهوم «ادبیات»، «شعر» و «شاعر»، دیدگاههایی دارد که فراتر از پرداختن به نقش «واژگان» در یک اثر ادبی است. امّا این دیدگاهها که نشان از گسترۀ نگاه او به موضوعات ادبی دارد؛ تا چه اندازه تازه و نوآورانه است؟ در این مقاله، دیدگاههای او پیرامون جایگاه شعر و شاعری از لابلای نظرات بعضاً دو پهلو و مبهم وی بیرون آورده و مورد بررسی قرار گرفته شده است تا از این رهگذر، میزان تازگی و استواری و دگرگونیهای آن بر خوانندگان روشن گردد. <br /> نتیجه این بررسی نشان میدهد که، با توجه به زمان و دوران زیست رافعی و محدودیتهای آن برهه از جنبه تولید نظریات ادبی جدید، وی را میتوان یکی از پیشگامان راه نو در ادب عربی به شمار آورد. https://mcal.yazd.ac.ir/article_57_784cc4c1aa95fd31b7d8b6f7ae85a183.pdfدانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-506821201112223. Rural review and critique "Zainab, landscape and behavior "first contemporary novel in Arabicبررسی و نقد «زینب، مناظر و أخلاق ریفیة» نخستین رمان معاصر عربی5989143FAغلامعباسرضایی هفتادرشرافتکریمیJournal Article20111218 <br />The novel is a prose narrative, an imitation of the reality of human events and scenarios that are written in the form of a plot. Zaynab is the first novel in Arabic in the Twentieth Century. It is the pioneering work of fan fiction written by contemporary standards. Mohammad Hossein Physique This story is written in French. Away from home and started a new civilization of France and French literature is his motives in writing this story. Plot follows the story of rural life in Egypt. Life characters are well described. Language is a simple story and some of the local dialect is used. <br /> The straight line is the general time and place, with names such as towns, villages, homes and farms have been used. <br />Too much inconsistency in the description and characterization, particularly about the protagonist in "Hamid" and little understanding of the lives of farmers is novel faultsرمان روایتی منثور و مطول است که بر اساس تقلیدی نزدیک به واقعیت از رویدادها، انسان، عادات و حالات او در قالب یک پیرنگ نوشته شده و به نحوی شالوده جامعه را در زمانی معین به تصویر می کشد یا مورد انتقاد قرار می دهد. «زینب» نخستین رمان عربی در قرن بیستم و اثری اجتماعی و در نوع خود پیشگام است که بر طبق معیارهای معاصر فن داستان نویسی به نگارش درآمده است.مدهآآ محمد حسین هیکل آن را در اوایل قرن بیستم؛ زمانی که برای تحصیل در فرانسه به سر می برد، نوشته است. دوری از وطن –مصر- و تأثیرپذیری از تمدن، ادبیات و زیباییهای فرانسه، از عوامل مؤثر در نگارش این اثر است. پیرنگ داستان شرح زندگی واقعی و محیط اجتماعی جامعه روستایی مصر است. جنبه های ظاهری زندگی شخصیت ها به گونه ای هنرمندانه توصیف شده است. نویسنده در شخصیت پردازیها واقعیت عینی جامعه و قوه سیال ذهن خود را در هم آمیخته است. در درونمایه داستان زندگی دهقانان مصر، مشکلات و آداب و رسوم آنها به شیوه توصیفی و با رویکردی انتقادی بیان شده است. زبان روان و ساده و توصیف طبیعت، مناظر و شخصیتها خواننده را تشویق می کند داستان را تا پایان بخواند و این از محاسن این اثر نوپا بشمار می آید. در طول روایتِ حوادث گاه از لهجه محلی مصر استفاده شده است. عنصر زمان بر خطی مستقیم و گذرا جریان دارد و در کشمکش میان شخصیتها و چهارچوب روایی داستان ظاهر می شود. از عنصر مکان نیز به طور عام و با عناوینی مثل: روستا و مزرعه و خانه استفاده شده است. افراط در توصیفات، تناقض در شخصیت پردازیها به ویژه در باره «حامد» به عنوان قهرمان داستان، درک نسبی و نه عمیق از زندگی کارگران و کشاورزان و عدم موفقیت در ورود به عمق شخصیتها از نقاط ضعف این اثر به شمار می آید.https://mcal.yazd.ac.ir/article_143_e71fd533b5d5c5c763933bc9d4c5a201.pdfدانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-50682120111222Baruodi poetries intertextuality with the poetry of the jahelied periodبینامتنی اشعار بارودی با شعر جاهلی89119145FAجوادرنجبرسجادعربیJournal Article20111226Intertextuality is one of the new criticism approaches which studies the relationships between texts. This new approach entirely changed the attitudes toward texts. According to this theory there is no constant text. Texts are the result of some former works or the works that are contemporary whit them. Mahmud Sami Barudi who is the leader of modern Arabic poetry with his going toward Arab classic texts especially poetry of Jaheli, caused modern Arabic poetry revolution in the view point of intertextuality, his going toward poetries of the age of ignorance and ancient Arabic valuable texts, has a beautiful and unique form and confirms this theory that Barudi with his going toward Arabic classic texts, could revive Arabic poetry. When the reader look at these two poetries would found that the claim of Baruodi poetries intertextuality whit the poetry of the jaheli is true.. According to his intertextuality criterions are in the <br />بینامتنی یکی از رویکردهای نقد ادبی جدید است که روابط بین متون را مورد بررسی قرار میدهد. این نظریه را که ژولیا کریستوا بین سالهای 1966 تا 1967در ضمن مباحث نقدی خود مطرح نمود، امروزه در ادب عربی به نام «تناص» شناخته میشود. بر اساس این نظریه، متن پایدار وجود ندارد و هر متنی حاصل تعامل با متون قدیم یا معاصر خود است و یا به عبارتی دیگر، هر متنی، بینامتنی است. محمود سامی بارودی پیشوای شعر معاصر عربی با روی آوری به متون کلاسیک عربی بویژه شعر جاهلی، باعث ظهور نهضت ادبی معاصر عربی در شعر شد و توانست شعر عربی را از رکود طولانی آن رهایی بخشد. این روی آوری و توجه، باعث شکل گیری انواع و اشکال بینامتنی در اشعار وی گشته است که در همهی موارد به شکل آگاهانه صورت پذیرفته است . براین اساس، بارودی در همهی هستههای اصلی شعر اعم از درون مایه، واژه و سبک شعری از شاعران جاهلی تأثیر پذیرفته است. بین این دو متن هر سه نوع روابط بینامتنی وجود دارد، اما بیشتر آنها از نوع نفی متوازی یا «امتصاص» بوده است؛ به گونهای که بارودی از شعر جاهلی دفاع کرده و شعرخویش را همسو با آن قرار داده است که در برخی موارد با نوآوریهایی از سوی وی نیز همراه بوده است. در این مقاله سعی شده است تا در قالب نظریه نقدی «بینامتنی» ضمن تبیین و تفسیر روابط بینامتنی اشعار بارودی با شعر دورهی جاهلی ، میزان تأثیر این اشعار در شعر بارودی مورد تحلیل و بررسی قرار گیردhttps://mcal.yazd.ac.ir/article_145_8e47b8540c07adcae30e2b756f5f8d6f.pdfدانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-506821201112225. Social life in the Umayyad era and its effect on the lecture social damages in Jamil sedghi al- zahavy ideaآسیبهای اجتماعی از دیدگاه «جمیل صدقی الزهاوی»119151146FAحسینناظریمعصومهمحمودآبادیJournal Article20120110 <br />Socio-political poetry is considered as one of the strongest and most vibrant currents of contemporary Arab literature. Especially in Iraq, in the wake of increasing oppression of governments and colonial with the aim of the struggle against tyranny and the hope of destroying the roots and causes of social instability was formed. These poems are a reflection of the pain and suffering, struggle and stability, freedom and social problems of various segments of human societies that many poets such as Jamil Sedghi Azahavy are the real Heralds. JamilSedghiAz-zahhavi, the great Iraqi poet, is considered as a famous pioneer of the movement in Iraq. Due to freedom of thought and Forefront progressive action, his Life was distressed. This led to Ottoman suspicion and people anger towards him. He raised the flag of science learning in his community and greatly attempted to set free woman from traditions and constraints in his society and on his way to do so he confronted many defiance’s and critics; but he didn’t give up his struggle and declared his gentle ideas courageously and undoubtedly. This article discusses the poet's social and political views that at first description of his life and then expresses cases Such as education, women's issues and how progress against the backwardness of the community. And has been tried to extract and classify his social and political ideas through his book of poems and determine the orientation of thought in it as much as possible.اشعار سیاسی - اجتماعی به عنوان یکی از نیرومندترین و زنده ترین جریان های ادبی معاصر عرب به شمار میرود. و به ویژه در عراق، در پی افزایش ظلم و ستم حکومت ها و استعمارگران با هدف مبارزه در مقابل استبداد و به امید بر طرف شدن ریشه ها و عوامل نابسامانی های اجتماعی شکل گرفت . این اشعار آیینهی تمام نمای دردها و رنج ها، پیکار و پایداری، آزادی و بیانگر معضلات اجتماعی اقشار مختلف جوامع بشری است که شاعران زیادی از جمله جمیل صدقی زهاوی، منادیان حقیقی آن به شمار می آیند. <br /> جمیل صدقی زهاوی شاعر بزرگ عراق از پیشگامان نهضت در عراق به شمار می رود. . به سبب آزادی فکری و پیشگامیش در اقدامات مترقیانه، زندگی پریشانی داشت و موجب سوءظن حکومت عثمانی و خشم مردم نسبت به او گردید.او پرچم علم آموزی را در جامعه خود برافراشت و در راه آزاد نمودن زن از سنتها و قید و بندهای موجود در جامعه تلاش های فراوانی نمود و در این راه با مقاومت ها و انتقادهای فراوانی روبه رو شد، ولی به مبارزه خویش ادامه داد و عقاید خود را شجاعانه و بدون هیچ تردیدی بیان نمود. در این نوشتار ابتدا شرح زندگی او ، سپس به آسیبهایی که میتواند تارو پود یک جامعه را از هم بگسلد و زهاوی هم به آن اشاره کرده ، پرداخته شده است. و سعی شده تا آرا و اندیشه های سیاسی اجتماعی او را از خلال اشعار دیوانش استخراج، دسته بندی و در نهایت بررسی کرده، و جهت گیری های فکری در آن را تا حد امکان مشخص نمایدhttps://mcal.yazd.ac.ir/article_146_c21763397c4c2bf514904323dab1c136.pdfدانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-50682120111222Discourse analysis of metafunction in Samih alqasem `s poemsتحلیل گفتمان اشعارسمیح القاسم براساس رویکرد بینافردی"151173147FAرقیهرستم پورمیناپیغامیJournal Article20110626 <br />Research Necessity: In order to find out the political approach of Samih Qasem through discourse analysis of his poems. There was not any review of discourse analysis of Arabic poems in researches. <br />Main topic of research <br />1 . Discourse analysis of poems before 1967 based on 1 approach (interpersonal metafunction) <br />2. Discourse analysis of poems after 1967 based on 1 approach (interpersonal metafunction) <br />To find out the political approach of Samih alqasem via discourse analysis of his poems. And to discover how to change the discourse of a poem by analysis of poems before and after war 1967. <br />Result: political approach of poems has completely changed and this result has been found out based on 1 approach of discourse analysis. The statistical results shows that the war 1967 had an important role in changing the discourse of Samih alqasem poems and changing of his political approach. <br />Research method:Technical, survey analysisسمیح القاسم همواره به عنوان یکی از شاعران برجسته مقاومت محسوب میگردد به طوری که وی را یکی از اعضای مثلث مقاومت تلقی میکنند که نقش مهمی در به تصویر کشیدن فاجعه فلسطین داشته است اما در سالهای اخیر نظرات مختلفی در مورد تغییر رویکرد سیاسی وی از مقاومت به سازش مطرح شده است در این میان با توجه به اینکه شاعران و ازجمله سمیح القاسم زبان خاص خود را داشته و پی بردن به رویکرد اصلی انان به سادگی صورت نمیگیرد بنابراین به ابزاری در جهت کشف رویکرد فکری وی نیاز داریم. یکی از مهمترین ابزارها در جهت پی بردن به لایه پنهانی متن و فهم اصول اندیشه نویسنده و شاعر، تحلیل گفتمان میباشد. این رویکرد زبان شناسی با بررسی فرانقش بینافردی از یک سو و بررسی اصول زبانشناسی از سوی دیگر، سعی در تبیین نظام اندیشگانی شاعر دارد. در این مقاله سعی در بررسی فرانقش بینافردی داشته و دو نمونه قصیده از قبل و بعد از جنگ شش روزه1967م(به عنوان یکی از رویدادهای موثر در تغییر رویکرد سیاسی مبارزان و ادبای مقاومت) را برگزیده و در چارچوب تقابل و رابطه حاکم بر حضور متکلم و مخاطب به عنوان مظاهر اصلی ساختار بینافردی مورد بررسی قراردادهایم .هدف اصلی این پژوهش پی بردن به رویکرد سمیح القاسم بر اساس دلایل متنی موجود و بدون اتکا بر نظرات ضد ونقض مختلف در مورد تغییر خط فکری وی میباشد پس از بررسی، نتیجه گرفتیم که حضور متکلم و مخاطب در اشعار قبل ازجنگ بسیار قدرتمند بوده و در مورد متکلم با نقش آفرینی ضمایر مفرد وجمع و درمورد مخاطب با مخاطب قراردادن برادران مجاهد و تکرار فعلهای امر ونهی تبیین شده است. در حالی که در اشعار پس از جنگ شخص متکلم به صورت ضعیف و معمولا بدون ذکر ضمیر مستقیم حضور یافته و شخص مخاطب نیز هرگز با افعال امر ونهی که بیانگر احساس مسئولیت شاعر در قبال ارشاد مخاطبان میباشد، همراه نیست. به این ترتیب تغییر رویکرد سمیح از قوت و اقتدار به انفعال و ضعف کاملا مشهود استhttps://mcal.yazd.ac.ir/article_147_ed8b6299a766e596774c9c012f0c1c11.pdfدانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-50682120111222The study of Analgtic Description of imam hosein (peace be upon Him) in ahmad vaelis poemsبررسی توصیفی- تحلیلی سیمای امام حسین(ع) در شعر دینی احمد وائلی173202148FAتورجزینی وندکامرانسلیمانیJournal Article20111219Ahmad Vaeli was one of the famous speaker and Iraqi Shiite contemporary, revival of Quran , prophet’s character sketch and his believers like Imam Hossein In Islam. <br />Vaeli with virtues of Imam Hossein like honor, generosity,championship,firmly,stability and righteous believed that Imam Hossein has made the people of the world be a fullness and separated the right from vain and not only he is source of inspiring to Muslims but also all of human in revelation against oppression know that His blood will not stand flow forever .Vaeli is one of the poets that connected praise of Imam Hossein with social and political subjects of society and with Husseini Membar had important role in acquaintance of youth. With Husseini his religion poem that has Husseini frame was so effective and suitable with needs of Membar and was accepted by literature and people. His success in speech and religious literature has been using the teachings of epic Hosseini. Charming method and magic explanation has had effect on audience. Two important base of this research are <br />1.Short pass on Vaeli’s poem and introducing the place of his poem. خطیب مشهور و معاصر شیعی عراق، احمد وائلی، از احیاگران فرهنگ قرآن کریم و شیفتگان سیره ی رسول الله(ص)و اهل بیت(علیهم السّلام)؛ از جمله امام حسین(ع) در جهان اسلام بود. وائلی بابرشمردن منقبت های امام حسین(ع) ، از جمله؛ عزّتمندی، جوانمردی، قهرمانی، استواری، پایداری و دادگستری ، ایشان را عامل بیداری ملّتهای ستمدیده و معیار تشخیص حقّ از باطل میداند. وی، امام حسین(ع) را، منبع الهام بخش مسلمانان، بلکه تمام بشریّت در انقلاب علیه ستم و جور می داند که خون او تا ابدیّت از جریان نخواهد ایستاد. وائلی، در شمار شاعرانی است که مدح و رثای سیدالشّهداء، را با موضوع های اجتماعی و سیاسی زمان پیوند می دهد و از طریق منبرهای حسینی(ع)نقش بسیار مهمّی در آشنایی جوانان مسلمان با آموزه های حسینی داشت. شعر دینی او که غالباً در چارچوب شعر حسینی است، پرحرارت و تأثیرگذار و متناسب با نیاز منبر و خطابه بود و از لحاظ مردمی و ادبی نیز مقبول همگان بود. رمز موفّقیت وی در خطابه و ادبیات دینی ، بهره گیری از آموزه های حماسه حسینی بوده است . اسلوب شیوا و جادوی بیان وی نیز در تأثیرگذاری بر مخاطبان بی تأثیر نبوده است. دو محور اساسی این پژوهش، عبارتند از؛ <br />الف) گذری کوتاه بر شعر وائلی و معرفّی جایگاه شعر وی در شعر معاصر عراق . <br />ب) پردازش تحلیلی موضوع با محوریت شخصیّت امام حسین (ع) و رخداد عاشوراء در شعر وائلیhttps://mcal.yazd.ac.ir/article_148_d18ccac02bbfb0b27d34450dc59f17cd.pdf