دانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-506861120161022A Survey of the Occupier Symbols in Ez-al-din Monasereh’s Poetryرمزگشایی از نمادهای اشغالگران در شعر عزالدین مناصره125902FAمحسنسیفیاستادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه کاشانروح اللهصیادی نژاداستادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه کاشانفرحنازشریعتکارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه کاشانJournal Article20130914One of the characteristics of the contemporary Arab poetry in general and the Palastinian resistance poetry in particular is the application of extensive symbols through which poets implicitly express their thoughts. Using symbols in his poetry, Ez-al-din Monasereh depicts the tyranny of the occupier over the Palestinians to challenge the atrocities committed by the Zionist regimein Palestine. Using a descriptive-analytic approach, the present paper attempts to investigate the representative symbols for the Palestine occupiers so as to decode them. The results show that the poet has used symbols such as Viper, Wolf, Pig, and ringdove to reveal the occupiers’ brutal nature and their alienation with Palestine. While defending the legitimacy of the Palestinian demands, Ez-al-din Monasereh uses symbols to reveal the falsehood state of the occupiers regarding the right of residence and civilization in Palestine.یکی از ویژگیهای زبان شعر، استفاده از ظرفیت نمادهاست که در شعر معاصر عربی به ویژه شعر مقاومت فلسطین نیز تبلور یافته است. عزالدین مناصره، شاعر معاصر فلسطینی از این ظرفیت زبان شعری به خوبی استفاده کرده و با کاربست رمزها، اشغال و پلیدی اشغالگران سرزمین فلسطین را به رشته نظم در آورده تا از این رهگذر جنایتهای صهیونیستها در فلسطین را به چالش بکشد.پژوهش پیشرو، با روش توصیفی و تحلیلی، میکوشد نمادهای جایگزین اشغالگران را در شعر این شاعر معاصر فلسطینی مورد بررسی قرار دهد و به رمزگشایی از آنها بپردازد. از نتایج تحقیق این است که عزالدین مناصره برای افشای ماهیت درنده خو و پلید اشغالگران و بیگانگی آنان با سرزمین فلسطین از نمادهایی چون أفعی، گرگ، خوک، فاخته و... استفاده می کند تا از این رهگذر ضمن دفاع از حقانیت خواستههای ملت فلسطین، غیر حقیقی بودن ادعاهای رژیم اشغالگر قدس را درباره حق خاک و تمدن در آن سرزمین محکوم نماید.دانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-506861120161022Review of Story Elements in Hekayat Tabib by Najib Kilany Based on Islamic Literature Approachنقد عناصر داستان «حکایات طبیب» نجیب کیلانی بر اساس رویکرد ادبیات اسلامی2745903FAمجیدصالح بکاستادیار دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایینجمهحسینیانفردانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربیJournal Article20140308In today's world, scholars and experts are calling for ways to promote their own ideas in different ways. Art and literature, especially fiction has a more influential role than the others in this context. Since 1940, the effort of prominent scholars has led to the growth and prosperity of the Islamic stories so that in the fifties, the Islamic literature was presented as a literary school with its own inherent characteristics. <br />Najib Kilany (1931-1995) is an Arab contemporary writer and among the theorists in Islamic literature. The current paper attempts to examine the elements of the story Hekayat Tabib by Kilany so as to explore the manifestations of Islamic literature in such a collection. To this end, after a short review of Kilany<sup>,</sup>s biography we will consider his viewpoints on the Islamic literature and then examine the story elements of Hekayat Tabibbased on Islamic literature approach. Through examining the themes, characters, dialogue, and descriptions, it can be observed that Kilany has incorporated certain manifestations of Islamic literature in the stories. Hence, Hekayat Tabib can be regarded as one of the realizations of Islamic stories.در دنیای امروز، اندیشمندان و صاحبنظران در پی آنند تا به شیوههای گوناگون اندیشههای مورد نظر خویش را ترویج نمایند، در این میان مقولهی هنر و ادبیات و به ویژه ادبیات داستانی از تاثیرگذاری بیشتری برخوردار است. از دههی چهارم قرن بیستم میلادی، ادبای برجستهای با تلاشهایی که به خرج دادند موجبات رشدو شکوفایی داستان اسلامی را فراهم نمودند به طوری که در دههی پنجاه، ادبیات اسلامی به صورت یک مکتب ادبی با ویژگیهای خاص خود مطرح گردید.<br /> نجیب کیلانی (1995-1931) نویسنده معاصر عرب و از جمله نظریهپردازان ادبیات اسلامی است. مقاله حاضر، با روش توصیفی و تحلیلی، سعی دارد با بررسی عناصر مجموعه داستان «حکایات طبیب» کیلانی، به نمودهای ادبیات اسلامی در این مجموعه داستان دست پیدا کند. بدین منظور ضمن معرفی اجمالی کیلانی و اشاره به دیدگاههای وی در رابطه با ادبیات اسلامی، به نقد و بررسی عناصر داستان «حکایات طبیب» بر اساس رویکرد ادبیات اسلامی پرداختهایم.<br /> با بررسی درونمایه، شخصیت، گفت و گو، صحنهپردازی و توصیف در این مجموعه داستان میتوان مشاهده کرد که کیلانی با بهکارگیری برخی نمودهای ادبیات اسلامی، به داستانهای خود در این مجموعه رنگ و بوی اسلامی بخشیده است و میتوان حکایات طبیب او را به عنوان یکی از نمونههای داستان اسلامی به شمار آورد.دانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-506861120161022Parallel and Inverse Usage of Seven Trips of Sinbad Legend in the Poems of Badr Shakir Al Sayyabکاربرد موازی و معکوس هفت سفر سندباد در شعر سیاب4775904FAرضاافخمی عقدادانشیار دانشکده زبانهای خارجی، دانشگاه یزدسیماشفیعیکارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه یزدJournal Article20140213During the 20th century, the inroad of colonizers and their agents in most countries, especially Arabian countries from economic, cultural and economic perspectives led their scientists, thinkers, and poets to make their utmost effort to counter the colonizers and enlighten the people. Making use of ancient legends is among the ways most poets including Badr Shakir Al sayyab have chosen to reach their political objectives. In addition to a parallel application and in line with the legend stream, this Iraqi poet has made novel attempts to avoid the norms and have an inverse use of legend. In this study, Sayyab’s aversion of the norms, reasons and motivations of his parallel and inverse use of seven trips of Sinbad myth have been investigated using a descriptive-analytic approach in line with some of his poems. Our findings indicate that Sinbad is the symbol of the poet, as Sayyab travels to different countries in pursuit of possible cure so as to get rid of his disease. In contrast to the amazing and successful travels of Sinbad, there are no signs of any personal, social and political recovery of Sayyab’s disease which could be considered as an achievement. All of his efforts to find remedy turns out to be utterly fruitless. In fact, any trip incongruent with the stream of <em>Thousand and One Nights</em> story can provide grounds for a bitter failure.حضور سلطه جویانه استعمار و ایادی آن در قرن بیستم از حیث اقتصادی، فرهنگی، نظامی و ... در ممالک مختلف دنیا مخصوصا بلاد عربی؛ علما، ادبا، شاعران و روشنفکران این مناطق را برآن داشت که برای مبارزه علیه استعمار و آگاه سازی مردم به موثرترین شیوه تلاش کنند. استفاده از اسطورههای کهن یکی از راههایی است که اکثر شاعران معاصر عرب از جمله بدر شاکر السیاب برای رسیدن به هدف سیاسی مورد اشاره، در آن گام نهادند. این شاعر عراقی در اشعارش علاوه بر کاربرد موازی و مطابق با خط سیر اسطوره، به هنجار گریزی و کاربرد معکوس و خلاف جهت حرکت اسطوره، به صورت ابتکاری دست زده است. بدین جهت این پژوهش با انتخاب تعدادی از سرودههای سیاب با روش توصیفی _ تحلیلی به موشکافی هنجارگریزی سیاب و کاربرد موازی و معکوس اسطوره سندباد در هر هفت سفر او و دلایل و انگیزههای او در هنجارگریزی پرداخته است. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که در تمام این سرودهها سندباد نماد خود شاعراست و برای رهایی از چنگال بیماری و در جست وجوی درمان، راه کشورهای متعدد در پیش میگیرد، اما برخلاف داستان سندباد و سفرهای موفقیت آمیز و شگفت انگیزش، در سرودههای سیاب هیچ نشانهای از بهبودی فردی، اجتماعی و سیاسی که نوعی پیروزی تلقی میگردد، پیدا نیست و تلاشهای سیاب برای اصلاح امور شکستی تلخ درپی دارد. در واقع هر مسافرتی برخلاف خط سیر داستان هزار ویک شب زمینه را برای شکستی تلخ فراهم میکند.دانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-506861120161022A Survey of the Character in the Novel "My Aunt Safiya and Convent by "Bahaa Taher (Based on Philippe Hamon’s Theory)بررسی عنصر شخصیت در رمان «خالتی صفیة و الدیر» اثر بهاء طاهر (با تکیه بر نظریه فیلیپ هامون)7799905FAسید حسنفاتحیاستادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه بوعلی سینافرامرزمیرزاییاستاد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه تربیت مدرسnullبی بی راحیلسن سبلیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20140524Philippe Hamon, a contemporary French theorist, is among the experts who has examined the character element from a new dimension. Since the theory has included the views of earlier theorists, it is one of the most comprehensive and perfect theories about character element and is based on four principles of character types including (a) reference characters (historical, social, mythological and figurative), mediator and pointer characters (indicating writer and reader), (b) signified character (referent), (c) character signifier, and (d) levels of characterization. Character plays a prominent role in the novel <em>"My aunt Safiya and convent</em>" by the contemporary Egyptian novelist Bahaa Taher. Using a descriptive-analytic approach, the current study intends to study the character element in the novel from the viewpoint of Philippe Hamon. The obtained results indicate that Bahaa Taher, while using the historical, social and figurative characters in the novel, has paved the way for all characters to be present in the story and has considered a proper position for both writer and reader. Through a description of superficial, internal and social dimensions of the characters, he has presented perfect images of characters for readers. Additionally, he has allowed the narrator to refer to the signified character and has tried to select the names (signifier) for the characters implying a correspondence between the names and their character traits.فیلیب هامون، نظریهپرداز معاصر فرانسوی، از جمله صاحبنظرانی است که از زاویهی دید جدیدی به این عنصر نگریسته است. نظریهی وی به دلیل دربرگرفتن آراء نظریهپردازان پیشین، جامعترین نظریه پیرامون عنصر شخصیت است و مبتنی بر چهار اصل است: 1) انواع شخصیت- که عبارتند از شخصیتهای مرجعی (تاریخی، اجتماعی، اسطورهای و مجازی)، شخصیتهای واسطه و شخصیتهای اشارهگر (بیانگر حضور خواننده و نویسنده)، 2) مدلول شخصیت، 3) دال شخصیت<br /> 4) سطوح توصیف شخصیت میباشد. شخصیت در رمان «خالتی صفیة و الدیر»، اثر بهاء طاهر، رماننویس مصری معاصر، نقش بسیار برجستهای ایفا میکند. لذا این پژوهش با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی درصدد است عنصر شخصیت را در این رمان، از منظر فلیپ هامون بررسی کند. نتایج به دست آمده حاکی است که بهاء طاهر ضمن استفاده از شخصیتهای تاریخی، اجتماعی و مجازی در این رمان، به تمام شخصیتها فرصت حضور در داستان را بخشیده و جایگاهی برای نویسنده و خواننده در نظر گرفته و با وصف ابعاد ظاهری، درونی و اجتماعی شخصیتها توانسته است؛ خواننده را در مقابل تصویری تمامنما از شخصیتها قراردهد. وی اشاره به مدلول شخصیتها را به راوی داستان سپرده است و در انتخاب اسامی (دال) شخصیتها سعی نموده است بین اسامی و معنای دلالی آنها همسویی و هماهنگی ایجاد نماید.دانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-506861120161022Investigating Poverty from a Sociological Perspective in the Poetry of Ahmad Matarتحلیل مسألهی فقر در شعر احمد مطر از منظر جامعهشناسی ادبیات101121906FAمهدیابراهیمیکارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی- باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزرمضانرضاییاستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20140603Sociology of literature, one of the new and efficient methods of literary criticism, evaluates the relationship between literature and social issues and also the social status of writers and readers so as to determine the status of various social classes and the homologous and contradictory behavior and interactions of social structures in a certain era.. Ahmed Matar is one of the popular contemporary poets of Arab world who has always demonstrated excessive sensitivity towards social circumstances and events of his community demonstrating his commitment and idealism. Using a descriptive-analytic approach, the present study aims to study and explain the problem of economic poverty and social inequality in the poetry of Ahmad Matar, relying on sociological theories and resources. The results indicate that the poet has a particular attention to poverty issue as it is among the most agonizing social problems leading to a variety of misbehaviors and social illnesses. Reflecting the poverty and problems caused by this social phenomenon in his works, the poet voices his objection trying tocreate awareness in the audience and eliminate class conflict.جامعه شناسی ادبیات یکی از شیوه های جدید و کارآمد نقد متون ادبی است که رابطه ی میان آثار ادبی و مسائل اجتماعی و نیز موقعیت اجتماعی نویسندگان و خوانندگان را مورد ارزیابی قرار میدهد تا از این طریق، وضعیت طبقات مختلف جامعه و طرز رفتارها و کنشهای متفاوت و متشابه ساختارهای اجتماعی در دورهی معینی از تاریخ را مشخص کند. احمد مطر یکی از شاعران مشهور جهان معاصر عرب است که همواره نسبت به اوضاع و رویدادهای جامعه حساسیت نشان داده که این خود نشان از نوعی تعهد و آرمان خواهی است. مقالهی حاضر با هدف مطالعه و تبیین مسألهی فقر اقتصادی و نابرابریهای اجتماعی در اشعار احمد مطر، با تکیه بر نظریات و منابع جامعهشناختی به روش توصیفی– تحلیلی تدوین شده است و نتایج نشان میدهد که شاعر توجه خاصی به مسأله فقر دارد؛ چرا که فقر از مهمترین مشکلات و معضلات اجتماعی است و بستر جامعه را برای انواع کجرویها و بیماریهای اجتماعی مهیّا میسازد. شاعر، فقر و مشکلات ناشی از این پدیدهی اجتماعی در جامعه خویش را منعکس کرده و در جهت ایجاد آگاهی و تلاش برای ایجاد برابری و از بین بردن تضادهای طبقاتی فریاد اعتراض سرداده است.دانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-506861120161022Reflection of Dialogues in the Narrative Short Stories by Tayyeb Salehبازنمایی گفتههای داستانی در داستانهای کوتاه طیب صالح (موردکاوی دو داستان نخلة علی الجدول و دومة ود حامد)123148907FAسید مهدیمسبوقدانشیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه بوعلی سینا همدانشهرامدلشاددانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20140621Narrative dialogues refer to all the conversations in a narrative text cited by the narrator. These dialogues are altered by the narrator in different ways. Representing the narrative conversations can be revealing in reviewing a story especially in narrative discourse analysis through which one can gain more awareness of narrative methods, writers’ style and the relationship between the narrator and character. Using content analysis, the present study scrutinizes the narrative dialogues in two stories, namely <em>NakhlaAlaljadval</em> and <em>DomaVod Hamed </em>by Tayyeb Saleh, a contemporary Sudanese novelist. The purpose of the paper is to study the stylistic aspects of dialogues in the two stories and the way they are reflected due to brevity and conciseness of such a narration. The results indicate the high frequency of direct and indirect speech in both stories which can be attributed to the realism element and omniscient narrator. The conciseness of the short stories has led to the avoidance of direct free method. It has also made the majority of the dialogues among the characters brief. Such a conciseness, however, has neither affected the coherence nor caused long and boring suspensions in the two stories in the two stories.گفتههای داستانی مجموعه سخنان شخصیتها در متن روایی است که توسط راوی بازگو میشود. این گفتهها به همان صورتی که توسط شخصیتها بیان میشود در متن نمیآید بلکه توسط راوی به شیوههای مختلفی روایت میشود. این شیوهها را - که به پنج شکل مختلف بیان میشود- «شیوههای گفتههای داستانی» مینامند. بازنمایی گفتههای داستانی در نقد داستان به ویژه در حوزۀ تحلیل گفتمان روایی برای شناخت شیوههای روایت، سبک نویسنده، رابطۀ میان راوی و شخصیت مؤثر است. پژوهش حاضر، با روش توصیف و تحلیل محتوا، گفتههای داستانی دو داستان کوتاه «نخلة علی الجدول» و «دومة ود حامد» نوشتۀ طیب صالح، رماننویس معاصر سودانی، را مورد بازکای و تحلیل قرار میدهد. سبکشناسی گفتههای داستانی در این دو داستان کوتاه و چگونگی بازنمایی آن به دلیل ویژگی ایجاز و فشردگی این نوع روایی هدف پژوهش پیشرو است. برآیند پژوهش نشاندهندۀ بسامد بالای شیوۀ گفتۀ مستقیم و گفتۀ غیر مستقیم در دو داستان یادشده میباشد که دلیل آن غلبۀ عنصر واقعگرایی و راوی دانای کل است. فشردگی داستان کوتاه باعث عدم کاربرد روش آزاد مستقیم شده است همچنین باعث شده گفتههای شخصیتها در این دو داستان بیشتر به صورت مختصر بیان شوند. البته این امر انسجام روایی داستان را به هم نریخته و باعث ایجاد تعلیقهای دراز و خستهکننده در داستان نشده است.دانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-506861120161022Nostalgic Process in “Adnan Alsaygh”s Poetry a Case study of "Maraya Le shareha al-Taweel" and "Sama fi Khozeh"بررسی فرآیند نوستالژی در شعر عدنان الصائغ، مطالعهی موردی دیوان "مرایا لشعرها الطویل"و"سماء فی خوذه"149173720FAعلیخضریاستادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهررسولبلاویاستادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر0000-0002-7144-1407آمنهآبگونکارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهرJournal Article20170531Nostalgia is a deep longing and homesickness along with a bittersweet feeling towards objects, people and the past events. Traditionally, enthusiasm and a desire to return home to visit relatives have been the common theme in the past poets and writers’ works. Adnan Alsaygh is among the poets who were forced to leave home due to the chaotic situation in Iraq and the persecution of the government. The most important manifestation of homesickness in his poems is reflected in his desire and longing for his native country embracing all his relatives and friends. Using a descriptive-analytic approach, the present study intends to analyze the different forms of patriotism in his poetry along with the manifestations of homesickness, the remembrance of the past, the role of colonizer in the poet’s exile, and utopia of exile poets in "Maraya Le shareha al-Taweel" and "Sama fi Khozeh". The findings reveal that the poet has such a strong enthusiasm for his homeland that he constantly weeps and enthusiastically writes about his homeland problems and his bittersweet past leading to his peacefulness.
<strong>Keywords:</strong>نوستالژی، شور و اشتیاق و دلتنگی شدید برای زادگاه، همراه با یک احساس تلخ و شیرین درونی به اشیا، اشخاص و موقعیتهای گذشته است. از دیرباز، شوق به وطن و آرزوی دیدار خویشاوندان، مضمون نوشتههای نویسندگان و شاعران بوده است. "عدنان الصائغ" یکی از همین شاعرانی است که بهخاطر اوضاع نابسامان کشور عراق و سختگیریهای حکومت، مجبور به ترک وطن میشود. بیشترین نمود دلتنگی در اشعار این شاعر معاصر، عشق او به وطن و زادگاهش است که دربرگیرندۀ همة عزیزان و دوستان اوست.
پژوهش حاضر با روشی توصیفی-تحلیلی، در پی بیان صورتهای متفاوت حس وطندوستی در اشعار این شاعر، برآمده و جلوههایی همچون؛ غم غربت، یادآوری خاطرات گذشته، فراخوانی شهرها و مکانها، آرمانشهر و نقش استعمار در بروز حس نوستالژی را در دو دیوان "<em>مرایا لشعرها الطویل"</em> و "<em>سماء فی خوذه"</em> مورد نقد و بررسی قرار میدهد. یافتهها نشان میدهد که شاعر علاقة فراوانی به وطن و سرزمین مادری خویش دارد، بهگونهای که همواره بهخاطر آن اشک میریزد و از گرفتاریهای مردم سرزمینش و گذشتة تلخ و شیرین خود هم با شور و اشتیاق سخن میراند، گویا در غربت خاطرات خوشایند، به شاعر آرامش ویژهای میبخشد.دانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-506861120161022Analyzing Characterizations in the Novel Returning to Haifa by Ghassan Kanafaniتحلیل شخصیّتپردازی در رمان “عائد إلی حیفا”-اثر “غسّان کَنَفانی”175210908FAروح الهنصیریاستادیار گروه معارف قرآن و اهل البیت (علیهم السلام)، دانشکده اهل البیت، دانشگاه اصفهانهاجرحسینی شعارکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهانJournal Article20150205The element of character along its actions, reactions, dialogues, and monologues has an important role in the advancement and development of events in stories. In addition, a character is representative of emotions and beliefs of writers. Therefore, characterization has a particular importance in fictional literature. <br />Through creating symbolic characters, Ghassan Kanafani, in the novel <em>Returning to Haifa,</em> has expressed his own ethical and social messages on the part of the characters. The significance of this realistic novel is that the writer, in the conflicts among characters of the story who are representative of “Arab” and “Zionist” ethnicities, has stated the events unbiasedly. In addition, the characters in this novel have been characterized from different aspects such as physical, psychological, social, intellectual as well as the evolution and type. <br />Using a descriptive-analytic method, the present study investigates the mode of characterization in the novel <em>Returning to Haifa</em>. To realize this aim, the characters are investigated in terms of quality, centrality, evolution, and type. In addition, the effect of a number of fictional elements particularly dialogues and conflicts on characterization of the novel is explored. <br />The results indicate that Ghassan Kanafani has mostly used the indirect method for characterization. Furthermore, the indirect characterization has mostly been created via dialogues among characters.عنصر شخصیت تجلیگاه احساسات و اعتقادات نویسنده است؛ از این رو شخصیتپردازی در ادبیات داستانی اهمیت ویژهای دارد. غسّان کنفانی در رمان “عائد إلی حیفا”، با خلق شخصیتهای نمادین، پیام اخلاقی و اجتماعی خود را از زبان شخصیتها بیان کرده است. این رمان رئالیستی از این جنبه حائز اهمیت است که نویسنده در تقابل شخصیّتهای داستان که نمایندهی قومیتهای “عرب” و “صهیونیست” هستند، حوادث را فارغ از جانبداری بیان کرده است. همچنین شخصیتهای این رمان از ساحَتهای مختلفی از قبیل: جسمانی، روانی، اجتماعی، فکری، اصلی و فرعی، تحول و نوع شخصیت پردازی شدهاند.<br /> این پژوهش به روش توصیفی – تحلیلی در صدد بررسی شیوه شخصیّتپردازی در رمان “عائد الی حیفا” است. برای تحقق این هدف شخصیتها از لحاظ کیفیت، محوریت، تحول و نوع بررسی میشوند. همچنین تأثیر تعدادی از عناصر داستان به ویژه عنصر گفتگو و کشمکش بر شخصیتپردازی رمان مورد مداقه قرار میگیرد. نتایح این پژوهش حاکی از آن است که غسان کَنَفانی برای شخصیت پردازی اغلب از شیوه غیر مستقیم بهره برده است. همچنین شخصیت پردازی غیر مستقیم اغلب به وسیله دیالوگهای بین اشخاص انجام شده است.دانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-506861120161022A Psychological Criticism of Najib Mahfooz “Zoghagh almadagh” Novelتحلیل روانشناسانه رمان زقاق المدق اثر نجیب محفوظ211235709FAیحییمعروفاستاد گروه عربی، دانشگاه رازی کرمانشاهمسلمخزلیدانشجوی دکترای ادبیّات عرب، دانشگاه رازی کرمانشاهJournal Article20150502Zoghagh Almadagh is one of the most prominent novels by Najib Mahfooz in which the events concerning World War II are depicted. In this novel, there are various characters belonging to a variety of social classes. This study aims to offer a literary-psychological analysis of this novel in line with the principles of psychological criticism. It pursues to analyze the characterization varieties of the novel along with their special features and further state the purpose of Najib Mahfooz for creating such personality types. This study is a descriptive-analytic reserach attempting to address these questions: What is the aim of "Naghib Mahfouz" behind the creation of such personality types? What factors are more effective in building and shaping the characters of this novel? How are Hamida’s inner world conflicts formed and what are the consequences? What are the factors leading Hussain Kersha to the superiority sense of revenge and what happens in the end? How are the abnormal and sadistic behaviors of Zita reflected? How do the Salim Alwan’s paranoid behaviors emerge and what effect do they leave on his life? Based on the study findings, Najib Mahfooz has mostly delved into the personality and psychological issues in this novel. He portrays the unpleasant social, economic and cultural situations in the Egyptian society in 1930s and World War II by creating various character types and conveys the problems faced by the people to the readers the reflection of which can be observed within the novel characters. All the characters face an unfavorable destiny rooted in the critical situation of their life period.زقاق المدق یکی از رمانهای معروف نجیب محفوظ است که در آن حوادث مربوط به زمان جنگ جهانی دوم به تصویر کشیده شده است. در این رمان شخصیتهای متفاوتی وجود دارند که از طبقات اجتماعی مختلفی هستند. این جستار برآن است براساس اصول نقد روانشناسی و نظریههای شخصیت به تحلیل ادبی-روانشناسی این رمان بپردازدوگونههای شخصیتی این رمان و ویژگیهای خاص آنها را واکاوی و هدف نجیب محفوظ از خلق چنین شخصیتهایی را بیان کند. این نوشتار بر اساس شیوۀ توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است.<strong>این</strong>گفتار درصدد پاسخ به این پرسشها نیز هست: هدف «نجیب محفوظ» از خلق چنین گونههای شخصیتی چیست؟. چه عواملی در ساخت و شکلگیری شخصیتهای این رمان تأثیر بیشتری دارند؟. کشمکش دنیای درونی «حمیده» چگونه شکل میگیرد و نتیجۀ آن چیست؟. عوامل گرایش «حسین کرشه» به حس برتری طلب انتقام جویانه چیست و سرانجام او چگونه است؟. رفتارهای ناهنجار و دیگر آزار «زیطه» به چه شکلهایی نمود مییابند؟. رفتارهای پارانوییدی «سلیم علوان» چگونه بروز میکنند و چه تأثیری بر زندگی او دارند؟ بر اساس یافتههای پژوهش نجیب محفوظ در این رمان به مسائل روانی و شخصیتی بسیار توجه کرده است. او با خلق گونههای شخصیتی مختلف فضای ناگوار اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی جامعۀ مصر در دهه سی میلادی و جنگ جهانی دوم را به نمایش میگذارد و مشکلاتی را که مردم این جامعه با آن درگیر هستند به خواننده منتقل میکند و بازتاب این شرایط نامساعد را در قالب شخصیتهای رمان نشان میدهد. شخصیتهای این رمان همگی دچار فرجام ناخوشایندی میشوند که متأثر از وضعیت بحرانی این دوران است.دانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-506861120161022Narrative analysis in “Hinataracna al-jisr” novel, based on Stream of Consciousnessتحلیل روایت در رمان "حین ترکنا الجسر" از منظر جریان سیال ذهن237256909FAمهراننجفی حاجیوردانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه لرستان0000-0002-2843-2492علینظریاستاد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه لرستانمحمودمیرزایی الحسینیدانشیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه لرستانJournal Article20150526The novel ‘HinaTaracnaal-Jisr’ is written by Abd Al-rahmanmonif, a contemporary Arab author which is known as “the old man & the sea” in Arab’s literary story. In this novel, the author through modern narration has been able to cross his thoughts audience in a very attractive way and get his goal which has been involving the story. Using a descriptive-analytic approach, This research, after having had glance at the narration technique of the Stream of consciousness progressive fluid which is considered as one of the modern story telling technique, is devoted to finding the features of this narration technique in this afore mentioned novel and also using the presence of narration technique, language, ambiguity, time and schema.The result is Hinataracna al-jisr research should be considered among the outstanding novels of stream of consciousness. For the linguistically direct interior monologue narrative techniques used in integrated and non-integrated elements and language and the language in no logical order. The ambiguity of his novels and poetry Gong and jump around in time for ambiguity has added this story slash and irregular events.رمان <strong>حین ترکنا الجسر</strong> نوشته عبدالرحمن منیف نویسنده معاصر سعودی است که در ادبیات داستانی معاصر عربی به "پیرمرد و دریا" شهرت دارد. نویسنده در این رمان با استفاده از شیوههای روایی مدرن توانسته افکار و اندیشههای خود را بسیار جذاب به مخاطب انتقال دهد و به هدف خود که درگیر کردن خواننده و وارد ساختن او به متن داستانی بوده برسد. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و شیوهی روایی جریان سیال ذهن که از شیوههای روایی مدرن محسوب میشود، به یافتن مولفهها و مشخصههای این شیوهی روایی در رمان مذکور پرداخته و پیرو آن بهکارگیری و حضور مشخصههای روایت، زبان، ابهام، شعرگونگی، زمان و طرح تبیین گردیده است. حاصل تحقیق این است که رمان حین ترکنا الجسر را باید در زمرهی آثار برجستهی رمانهای جریان سیال ذهن به شمار آورد؛ زیرا که به لحاظ زبانی از تکنیک روایی تکگویی درونی مستقیم استفاده کرده است. عناصر زبانی در هم آمیخته و غیر منسجم است. ابهام در سراسر رمان موج میزند و شعرگونگی و پرش در زمان بر این ابهام افزوده است. حوادث داستان نیز بریده بریده و نامنظم روایت میشود.دانشگاه یزدنقد ادب معاصر عربی2322-506861120161022Complete fileفایل PDF کامل مقالات شماره 111285927FAJournal Article20170706