- آقاگلزاده، فردوس (1385ش)، تحلیل گفتمان انتقادی، چاپ اول، تهران: نشر علمی و فرهنگی.
- ایگلتون، تری (1380ش)، درآمدی بر نظریۀ ادبی، ترجمه عباس مخبر، چاپ دوم، تهران: مرکز.
- بصیری، محمدصادق و فلاح، نسرین (1393ش)، «مبانی نظری ادبیات مقاومت در آثار غسان کنفانی»، ادبیات پایداری، سال 6، شماره 10، صص65-90.
- پاینده،حسین (1392ش)، گشودن رمان، چاپ اول، تهران: نشر مروارید.
- ساسانی، فرهاد (1389ش)، معناکاوی:به سوی نشانهشناسی اجتماعی، تهران: علم.
- صاعدی، احمدرضا (1392ش)، «کاربست امپرسیونیسم در رمان « ما تبقی لکم» اثر غسان کنفانی»، دو فصلنامه علمی پژوهشی نقد ادب معاصر عربی، سال سوم، شماره 6، صص147-170.
- فاولر، راجر (1390ش)، زبانشناسی و رمان، ترجمه محمد غفاری، تهران: نشر نی.
- فتوحی، محمود (1392ش)، سبک شناسی نظریه ها، رویکردها و روش ها، چاپ دوم، تهران:سخن.
- فرکلاف، نورمن (1379ش)، تحلیل انتقادی گفتمان، ترجمه فاطمه شایسته پیران و دیگران، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
- فیشر، رابرت (1385ش)، آموزش و تفکر، ترجمه فروغ کیانزاده، اهواز: رسش.
- کرد چگینی، فاطمه و پورنامداریان، تقی(1392ش)، تاثیر گزینش ادبی در سبک با تاکید بر دیدگاه پاول سیمپسون، کهننامه ادب فارسی، سال4، شماره1، صص69-94.
- کرس، گونتر (1392ش)، نشانهشناسی اجتماعی از نظریه تا کاربرد، ترجمه سجاد کبگانی و رحمان صحراگرد، تهران: مارلیک.
- کنفانی، غسان (1987م)،عالم لیس لنا، ط4،بیروت: مؤسسة الأبحاث العربیة.
- ـــــــــــــ (1370ش)، بازگشت به حیفا و پنج داستان دیگر، ترجمه یوسف عزیزی، تهران: چکامه.
- مهاجر،مهران و نبوی (1376ش)، محمد،به سوی زبانشناسی شعر: رهیافتی نقشگرا، تهران: نشر مرکز.
- میرزایی، فرامرز و مرادی، مریم (1394ش)، «تحلیل ساختاری مکان روایی در ادب پایداری:بررسی موردی رمان مردان آفتاب و باقیمانده از غسان کنفانی»، ادبیات پایداری، سال هفتم، شماره دوازدهم، صص354-376.
- ناصرالاسلامی، ندا (1389ش)، «نظامهای نشانهشناختی تصویر و متن»، کتاب ماه کودک و نوجوان، سال سیزدهم، شماره هفت، صص63-74.
- هلیدی، مایکل و حسن، رقیه (1393ش)، زبان، بافت و متن: جنبههایی از زبان در چشماندازی اجتماعی- نشانهشناختی، ترجمه مجتبی منشیزاده و طاهره ایشانی، تهران: علمی.
- Halliday. M.A.K, 1985, An Introduction to Functional Grammar. London: Edward Amold.
- Halliday. M.A.K, 1994, Systemic theory , In Asher.R.E(ed).