Critical study of "Thrice of Granada" by Razav Ashour from the viewpoint of creativity in characterization

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student The Field of Arabic Language and Literature at Razi University, Kermanshah

2 Professor of Arabic Language and Literature Department, Razi University, Kermanshah

3 Assistant Professor of Arabic Language and Literature Department, at Razi University, Kermanshah

4 Associate Professor of Arabic Language and Literature Department, at Razi University, Kermanshah

10.22034/mcal.2019.1461

Abstract

Razav Ashour, the writer of "Thrice of Granada", is one of the most famous authors in the Arab world. His novel includes multiple main and supplementary characters, and the writer has performed the characterization of all of them accurately. The main purpose of this paper is to study the artistic creativity of the writer in developing the unique characters in the novel "Thrice of Granada". For this purpose, the library method is used through a critical and analytic approach.The results of the study generally suggest that Razav Ashour has adopted a mainly dramatic approach so as to make the character development of his novel more artistic and aesthetic. He has also been successful in applying the element of dialog with which to establish multiple voices in his novel. Ashour has created unique characters by taking advantage of every traditional and modern narration possibilities, such as physical description of characters, typecasting, defamiliarization, irony, and character differentiation.  It is to be mentioned that the element of character, though being eventful, always moves along the streamline of the novel. So, "Thrice of Granada" can be considered as a character-oriented novel.

Keywords


- بهره­مند، زهرا (1389ش)، «آیرونی و تفاوت آن با طنز و صنایع بلاغی مشابه» فصلنامه زبان و ادب پارسی، شماره 45، صص 10 – 36.
- پاینده، حسین (1392ش)، گشودن رمان؛ رمان ایرانی در پرتو نظریه و نقد ادبی، چ اول، تهران: مروارید.
- دقیقیان، شیرین دخت (1371ش)، منشأ شخصیت در ادبیات داستانی، ناشر: نویسنده.
- عاشور، رضوی (2001م)، ثلاثیة غرناطة، الطبعة الثالثة، القاهرة: دار الشروق.
- عبداللهیان، حمید (1381ش)، «داستان و شخصیت­پردازی در داستان» مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، صص 410-425.
- قاسمی پور، قدرت و محمود رضایی دشت ارژنه (1389ش)، «تحلیل فرمالیستی پیرنگ در داستان­های کوتاه معاصر فارسی»، ادب پژوهی، سال 4، پیاپی 13، صص 61 – 83.
- محمود عبیدات، زهیر (2006م)، ثلاثیة غرناطة: مقاربة الحاضر؛ دراسة فی روایة الروائیة رضوی عاشور، مجلة الدراسات، فی حقل العلوم الاجتماعیة والإنسانیة، المجلّد 33، العدد 3، صص 591 – 606.
- مکاریک، ایرنا ریما (ش1390)، دانش­نامه نظریه­های ادبی معاصر، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی، چ چهارم، تهران: آگه.
- میر صادقی، جمال (1394ش)، عناصر داستان، چ نهم، تهران: سخن.
- میرصادقی، میمنت (1377ش)، واژه­نامه هنر داستان­نویسی (فرهنگ تفصیلی اصطلاح­های ادبیات داستانی) چ اول، تهران: کتاب مهناز.
- نجم، محمد یوسف (1979م)، فن القصة، بیروت: دار الثقافة.