Analysis of the short story “The Other Language” by Jibran Khalil Jibran from the perspective of symbolim

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD in Arabic Language and Literature, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor of Arabic Language and Literature, Allameh

Abstract

Symbols are the product of agreement and carry concepts beyond their own terms. Therefore, it is possible to look at a symbol and recall all the meaning encoded in it. A authors who has focused on written codes and symbolic texts is Lebanese Jibran Khalil Jibran. One of his short works is "The Other Language", from the "almajnun" collection, which is very symbolic. In this symbolic short story, the implications and the messages make up the subject of the present paper. Through the description and analysis of the symbols, this study seeks to reach the intended meanings of the author. The result of the analysis shows that Jibran Khalil Jibran has pointed to number 3 (that symbolically means getting through three passages of darkness including abdomen,  ovary and uterus and coming into the new world), number 7 (that refers to perfection and abundance), number 21 (abiding by the heavenly worlds, and making radical  changes in the same time), number 33 (eternal life), the mother (the link between the life in this world and the previous world), the wet-nurse (the alternate protection and a substitute for ideal conditions), the milk (recognition and the path to immortality), the cradle (the earth and the heaven) the priest and the temple (Christian beliefs about man) and music (harmony with human nature). Jibran calls man to try to preserve this pure nature and criticizes the traditional and religious beliefs underlying people thoughts.

Keywords


- انجیل متی
- أحمد، محمد فتّوح، (1984)، الرمز والرمزیة فی الشعر المعاصر، الطبعة الثالثة، القاهرة: دارالمعارف
- پورنامداریان، تقی، (1364)، رمز و داستان­های رمزی در ادب فارسی: تحلیلی از داستان­های عرفانی- فلسفی ابن­سینا، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی
- جبران، خلیل جبران، (لاتا)، المجموعة الکاملة لمؤلفات جبران خلیل جبران (المجموعة المعربة)، بیروت: دارصادر
- دهخدا، علی­اکبر (نسخه دیجیتالی)،  لغت­نامه (حرف سین): کتابخانه قائمیه
- رامپوری، غیاث­الدین­محمدبن­جلال­الدین­بن­شرف­الدین، (بی­تا)، غیاث­اللغات، به کوشش: محمد دبیرسیاقی:  کانون معرفت
- شوالیه، ژان، آلن گربران، (1385)،فرهنگ نمادها، (جلد4)، مترجم: سودابه فضایلی، چاپ اول، تهران: انتشارات جیحون
- _______،_______، (1385)، فرهنگ نمادها، (جلد8)، مترجم: سودابه فضایلی، چاپ اول، تهران: انتشارات جیحون
- عاتی، حسن کریم، (2015)، الرمز فی الخطاب الأدبی، الطبعة الأولی، بغداد: الروسم للصحافة والنشر والتوزیع
- والی، زهره، (1379)، هفت در قلمرو تمدن و فرهنگ بشری، تهران: انتشارات اساطیر
- هال، جیمز، (1383)، فرهنگ نگاره­ای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمة: رقیه بهزادی، چاپ دوم، تهران: فرهنگ معاصر
- احمدی، محمدصادق و احمدرضا مفتاح، (1392)، «نماد هفت در قرآن و مکاشفة یوحنا»، معرفت ادیان، پاییز، شمارة چهارم: صص 37-53
- روح­الامینی، محمود، (1361)، «عدد هفت در اساطیر و ادیان»، چیستا، فروردین، شمارة 8: صص 1009-1013
- صادق­زاده بنایی، بهمن محمد، (1376)، «هفت در پهنه فرهنگ دین»، کیهان فرهنگی، خرداد و تیر، شماره 133: صص 69-71
- صرفی، محمد­­­‌رضا، (1382)، «درآمدی بر نمادپردازی در ادبیات»، فرهنگ، تابستان و پاییز، شمارة 46و47: صص 159-178
- کندری، مهران، (1382)، «سمبولیست و سمبولیسم در ادبیات»، فرهنگ، تابستان و پاییز، شمارة 46و47: صص 245-254
- محمودی، خیر­اله، (1384)، «جایگاه عدد سه در فرهنگ و آیین­های باستانی ایرانیان»، علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، بهار، شمارة 42: صص 149-162
- یگانه­امیری، مرتضی، (1394)، تعمید اطفال، بانک اطلاعات تخصصی مسیحیت، برگرفته از سایت پژوهشکده باقرالعلوم
-؟،(1384)، «قدم یازدهم»، کتاب ماه کودک و نوجوان، شهریور، شماره 95: ص 157-163