- احمدی، بابک. (1375) ساختار و تاویل متن، ج2، چ3، تهران: نشر مرکز.
- برسلر،چارلز. (1389) درآمدی بر نظریهها و روشهای نقد ادبی،ترجمه: مصطفی عابدینی فرد، چ2، تهران: انتشارات نیلوفر.
- تامر، زکریا. (1994). دمشق الحرائق، ط سوم. ریاض: الریس للکتب وللنشر.
- داد، سیما. (1390). فرهنگ اصطلاحات ادبی، چ5، تهران: انتشارات مروارید.
- دریدا، جاک. (2008). فی علم الکتابة، تر: انور مغیث و منی طلبة، ط2 ،القاهرة: المرکز القومی للترجمة.
- الرویلی، میجان و سعد البازغی (2003). دلیل الناقد الأدبی، ط3، المغرب: الدار البیضاء.
- سلدن، رامان، ویدسون، پیتر. (1392). راهنمای نظریۀ ادبی معاصر، مترجم: عباس مخبر، تهران: نشر قطره.
- شمیسا، سیروس.(1388) نقد ادبی، تهران: نشر میترا، چ3.
- الغذامی، عبدالله.( 2006). الخطیئة والتفکیر، ط3. المغرب: المرکز الثقافی العربی الدار البیضاء.
- قصاب، ولید.(2009). مناهج النقد الأدبی الحدیث، ط2، دمشق: دار الفکر .
- مقدادی، بهرام.(1393). دانش نامة نقد ادبی، چ1، تهران: نشر چشمه.
- نوذری، حسینعلی.(1380). مدرنیته و مدرنیزم، (ترجمه)، مجموعه مقاله، (گردآوری و تدوین)، تهران: مرکز.
- نوریس، کریستوفر. (1388). شالودهشکنی، ترجمه: پیام یزدانجو، تهران: نشر مرکز.
- دهقانیان، جواد و محمد خسروی شکیب. (1390). «نگاهی تازه به داستان کیکاووس بر اساس نظریۀ ساختشکنی»، مجلۀ تاریخ ادبیات، شمارۀ 3/ 65: صص 118- 101.
- سلیمی، علی، مصیب قبادی و حسین عابدی. (1392). «تحلیل برخی داستاهای مجموعۀ دمشق الحرائق زکریا تامر از منظر رئالیسم جادویی»، مجلۀ نقد ادبی معاصر عربی، سال سوم، شمارة5: صص 102- 82.
- عبداللهیان، حمید و فرنوش فرهمند. (1391). »نقد شالودهشکنانۀ دو داستان از بیژن نجدی (روز اسبریزی وشب سهرابکشان)». فصلنامۀ زبان وادبیات فارسی، سال 20، شمارۀ 72: ص 71-53.
- عبدی، صلاح الدین و مریم دریانورد (1392). »تحلیل ساختاری داستان «وجه القمر» زکریا تامر (با تکیه بر دو محور همنشینی و جانشینی)»، فصلنامۀ جستارهای زبانی، دورۀ 4، شمارۀ 3: صص 153-133.
- Abrams, M, H (1999) A Glossary Terms, 7th ed. Fort Worth: Harcourt Brace.
- Tyson, Lois (1999) critical theory today: A user-FriendlyGuide. New York &London Garland Publishing, Inc.