- ادیب، علیمحمد حسین (۱۳۸۸)، راه و روش تربیت از دیدگاه امام علی، ترجمه سید محمود رادمنش، تهران: موسسه انجام.
- افضلی، علی (بیتا)، «خاستگاه فرهنگی داستانهای هزارویکشب»، فصلنامة پژوهشی اندیشههای ادبی، سال چهارم از فصل جدید، شمارة ۱۱: صص137-161.
- أمنصور، محمد (۲۰۰۶)، استراتیجات التجریب فی الروایة الغربیة المعاصرة، الدارالبیضاء: شرکة النشر و التوزیع المدارس.
- ثمینی، نغمه (۱۳۷۹)، عشق و شعبده (پژوهشی در هزارویکشب)، چاپ اول، تهران: مرکز.
- جحفه، عبدالمجید و مصطفی النحال، (2010)، سیدی شمهروش الطقوسی و السیاسی فی الأطلس الکبیر، المغرب: أفریقیا الشرق.
- حسین پور آلاشتی، حسین و سوگل خسروی، (1391)، «بررسی ریشههای زن ستیزی در هزارو یک شب»، ششمین همایش ملی پژوهشهای ادبی دانشگاه شهید بهشتی.
- ربیع، مبارک (۱۹۸۴)، بدر زمانه، بیروت: الموسسه العربیه للدراسات.
- ساری، محمد (۱۹۹۰)، «طبیعة الصراع و الرؤیة للعالم فی روایة «بدر زمانه» لــ مبارک ربیع»، مجلة آفاق، رقم ۱: ینایر: صص 113-107
- ستوده، هدایت الله (۱۳۸۳)، آسیبشناسی جامعه، تهران: آوای نور.
- شمیسا، سیروس (1383)، انواعادبی، تهران: میترا.
- طرابیشی، جورج (۲۰۱۳)، الأعمال النقدیة الکاملة، ج ۳، الطبعة الأولی، دبی: دار مدارک للنشر.
- طسوجی تبریزی، عبداللطیف (1387)، هزارویکشب،ترجمۀالفلیلهولیله، مقدمة علی اصغر حکمت، تهران: انتشارات دنیای کتاب.
- الغذامی، عبدالله محمد (1997)، المرأة و الکتابة، الطبعة الثانیة، بیروت: المرکز الثقافی العربی.
- میرزایی، فرامرز و نوین حسینی (۱۳۹۰)، «بنمایههای افسانة شهرزاد ایرانی در نمایشنامة توفیق حکیم»، مجلة زبان و ادبیات عرب، شماره ۴، بهار و تابستان: صص168-153.
- مرتاض، عبدالملک (۱۹۹۸)، فی نظریة الروایة، الکویت: المجلس الوطنی الثقافی و الفنون و الآداب.
- میر صادقی، جمال (۱۳۷۶)، عناصرداستان، چاپ سوم، تهران: سخن.
- ______،______(1383)، داستان و ادبیات، چاپ اول، تهران: آیه مهر.
- نجم، محمد یوسف (۱۹۶۶)، فنالقصة، الطبعة الخامسة: بیروت، دارالثقافة.
- یقطین، سعید، (۱۹۸۵) القراءو التجربة حول التجریب فی الخطاب الروائی الجدید بالمغرب، بیروت: دارالثقافة.
- ؟، ألف لیلة و لیلة (1997)، المجلد الأول، بیروت: المکتبة الثقافیة.
- ؟، ____________ (1997)، المجلد الثانی، بیروت: المکتبة الثقافیة.