احمدی، بابک، (۱۳۹۲ش)، ساختار تاویل متن، تهران: مرکز.
اسلین، مارتین، (۱۳۷۵ش)، دنیای درام، مترجم: محمد شهبا، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
الام،کر، (۱۳۸۲ش)، نشانهشناسی تئاتر و درام، فرزان سجودی، تهران: قطره
سجودی، فرزان، (۱۳۸۳ش)، نشانهشناسی کاربردی، تهران: قصه.
شایگان، داریوش (۱۳۸۸ش). آفرینش افقها (منتخباتی از آثار)، تهران: فرزان روز.
شفیعی، اسماعیل و جلیل خلیل آذر،( ۱۳۸۹ش)، «بررسی نسبت نور، سایه و تاریکی با تئاتر در قبل و بعد از آدولف آپیا»، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره ۲، شماره ۴۱: صص۴۲-۳۳.
شوالیه، ژان و آلن گربران (۱۳۸۵ش). فرهنگ نمادها، مترجم: سودابه فضایلی، تهران: جیحون.
ضیمران، محمد، (۱۳۸۹ش)، گذار از جهان اسطوره به فلسفه، تهران: هرمس
کوپر، جی.سی، (۱۳۷۹ش)، فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ملیحه کرباسیان: تهران: فرشاد.
لوته، یاکوب، (۱۳۸۸ش)، مقدمهای بر روایت در ادبیات و سینما، ترجمه امید نیک فرجام. تهران: مینوی
لیکاف، جرج، (۱۳۸۳ش)، نظریه استعاره معاصر، مترجم: فرزان سجودی، تهران: سوره مهر.
مکی، ابراهیم، (۱۳۸۸ش)، مقدمه بر فیلمنامهنویسی و کالبد شناسی یک فیلمنامه، تهران: سروش.
جعفرسلیمانابوبکر، دعاء، (۲۰۱۶م)، «الدیکور مکون بصری علی خشبة المسرح»، زینب عبدالله محمد صالح، جامعة السودان للعلوم و التکنولوجیا.
خلف، عصام کامل، ( ۲۰۰۳م)، الاتجاه السیمیولوجی و نقد الشعر، القاهرة: دار فرحة للنشر و التوزیع.
سرحان، سمیر، (لاتا). دراسات فی الادب المسرحی، بغداد: دار البحوث العامة.
صویلح، خلیل، ( ۲۰۰۲م)، کان و اغتصاب کان، بیروت: دارالبلد.
فردونی، ماریو، (لاتا)، الموضات و الازیاء فی الفلم، طه فوزی، القاهره: الموسسة المصریة العامة للتالیف.
قاسم، سیزا، (۱۹۸۵م)، بناء الروایة، بیروت: دار التنویر للطباعة و النشر.
الماغوط، محمد، (۱۹۹۸م)، العصفور الاحدب، بیروت: دار المداوی.