منابع و مآخذ
آسیابادی، علیمحمد، صادقی، اسماعیل و طاهری، معصومه، (۱۳۹۱)، «طرحوارههای حجمی و کاربرد آن در بیان تجارب عرفانی»، پژوهشهای ادب عرفانی، سال ۶، شماره ۲: ۱۴۱ -۱۶۲.
افخمی عقدا، رضا و جمشیدی، فاطمه، (۱۳۹۹)، «غم غربت و عوامل شکلگیری آن در شعر نزار قبانی»، پژوهشنامه ادب غنایی، شماره ۳۵: ۹ - ۲۶. ِDOI: 10.22111/JLLR.2020.5575
باقری خلیلی، علی اکبر و محرابیکال منیره، (۱۳۹۲)، «طرحوارههای چرخشی در غزلیات سعدی و حافظ شیرازی»، نقد ادبی، سال ششم، شمارهی 23: ۱۲۵ - ۱۴۸.
بهروزی، مجتبی، حبیبی، علی اصغر و احمدی چنار، علی اکبر، (۱۳۹۷)، «دگردیسی نماد در اشعار سیاسی نزار قبانی»، ادب عربی، سال ۱۰، شماره ۲: ۱۰۱ - ۱۲۱.
توکل نیا، مریم و حسومی، ولی الله، (۱۳۹۵)، «بررسی طرحوارههای تصویری فی در قرآن کریم با تکیه بر نظریه جانسون در معناشناسی شناختی»، تفسیر پژوهی، سال ۳، شماره ۵: ۴۶ – ۸۰.
جهان بخت لیلی، امید، (۱۳۹۹)، «نشانههای ارتباط غیرکلامی در شعر پایداری نزار قبانی»، لسان مبین، شماره ۴۲: ۱۰۰ - ۱۱۸.
راسخ مهند، محمد، (۱۳۹۰)، درآمدی بر زبان نشناسی شناختی، نظریهها و مفاهیم، چاپ ۴، تهران: سمت.
روشن، بلقیس، یوسفی راد، فاطمه و شعبانیان، فاطمه، (۱۳۹۲)، «مبنای طرحوارهای استعارههای موجود در ضربالمثلهای شرق گیلان» زبان شناخت، سال ۴، شماره ۱۲: صص ۱-۲۸.
صفوی، کوروش، (1382)، «بحثی درباره طرحهای تصویری از دیدگاه معنی شناسی شناختی»، نامه فرهنگستان، شمارهی1: 65-68.
عرب، عباس، (1388)، «حضور نمادین پیامبران در شعر معاصر عرب».
مجله زبان و ادبیات عربی، شماره 1، 117-139. DOI:
10.22067/JALL.V1I1.3013
فتوحی، محمود، (1390)، سبک شناسی: نظریهها، رویکردها و روشها. تهران: سخن.
قبانی، نزار، (۱۹۸۳)، الأعمال الشعریة الکاملة، الجزء الاول و الثالث، الطبعة الثانیة عشر، بیروت: منشورات نزار قبانی.
_________، (1989)، قالت لی السمراء، طبعة 33، بیروت، لبنان: منشورات نزارقبانی.
_________، (۱۹۹۳)، الأعمال الشعریة الکاملة، الجزء الثالث، الطبعة السابعة، بیروت، لبنان: منشورات نزار قبانی.
_________،(1999)، الأعمال الشعریة الکاملة، الجزء السادس، بیروت: منشورات نزار قبانی.
ــــــــــــــــ، (1999)، الأعمال السیاسیة الکاملة، الجزء السادس،الطبعة الثانیة، بیروت، لبنان: منشورات نزار قبانی.
ـــــــــــــــــ، (2003)، روائع نزار قبانی، دراسة و اعداد: سمر الضوی، ط3، بیروت: دار الروائع للنشر و التوزیع.
ـــــــــــــــــ ، (۲۰۰۵)، الأعمال الشعریة الکاملة، الجزء الثالث، الطبعة الثالثة، بیروت: منشورات نزار قبانی.
ـــــــــــــــــ ، (2009)، نزار قبانی و قصائد کانت ممنوعة، دراسة و اعداد: نصراله، نزال، ط6، دمشق: دارالأوائل.
ـــــــــــــــــ ، (۱۳۹۱)، تا سبز شوم از عشق، ترجمه موسی اسوار، چاپ ۳، تهران: سخن.
ـــــــــــــــــ ، (۱۳۹۳)، عاشقانه سرای بی همتا، ترجمه رضا طاهری، تهران: نخستین.
قائمی نیا، علیرضا، (۱۳۹۰)، معناشناسی شناختی قرآن، چاپ ۳، تهران: انتشارات فرهنگ و اندیشه اسلامی.
کارآمد، راضیه و میرزایی نیا، حسین، (۱۳۹۹)، «تحلیل تطبیقی مفهوم وطن در اشعار نزارقبانی و احمد شاملو»، پژوهشنامه ادب غنایی، شمارهی ۳۴: ۱۸۵ - ۲۰۲. DOI: 10.22111/JLLR.2020.5295
گلفام، ارسلان و یوسفی راد، فاطمه، (۱۳۸۵)، «بررسی حروف اضافه مکانی در چارچوب شناختی مطالعه موردی حرف اضافه در / توی»، زبان و زبان شناسی، ش ۳: ۳۳ - ۴۶.
محسنی، علی اکبر، (۱۳۹۰)، «نشانههای استبداد از منظر شعر نزار قبانی»، ادبیات پایداری، سال ۳، شماره ۵: ۴۳۰ - ۴۵۰.
نادری، معصومه، (۱۳۹۱)، «فراخوانی شخصیتهای دینی در شعر نزار قبانی»، لسان مبین، سال ۳، شماره ۷: ۱۴۰-۱۶۲.
ویسی، الخاص و دریس، فاطمه، (۱۳۹۴)، «کاربرد طرحوارههای تصویری در رباعیات وحشی بافقی از دیدگاه معناشناسی»، زیباییشناسی ادبی، شمارهی ۲۳: ۱-۱۷.
سایت الکترونیکی
Afkhami Eghda, R., Jamshidi, F. (2013)."The sadness of exile and its factors in Nizar Qabbani's poetry, Ghanaian literature research journal, 35: 9-26. (In Persian)
Arab, A. (1388). The Symbolic Presence of Prophets in Contemporary Arab Poetry. Journal of Arabic Language and Literature, 1(1), 117-139, doi:
10.22067/JALL.V1I1.3013 (In Persian)
Asiabadi, A.M, Sadeghi, I & Taheri, M. (2019). Volume schemas and its application in expressing mystical experiences, Researches of Mystical Literature, 22(2), 141-162. (In Persian)
Bagheri Khalili, A. A, Mehrabi Kal. M. (2019). Rotational schemas in Saadi and Hafez Shirazi's Ghazals, literary criticism, 23: 125-148. (In Persian)
Behroozi, M, Habibi, A. A., & Ahmadi Chenar, A. A. (2017). Transformation of Symbol in Nizar Qabbani's Political Poems, Arabic Literature, 10(2), 101--121. Doi:
10.22059/JALIT.2019.240456.611772. (In Persian)
Fotuhi, M. (2013). Stylology: theories, approaches and methods. Tehran: Sokhan. (In Persian)
Ghaeminia, A. (2019). Cognitive Semantics of the Qur'an, Tehran: Farhang and Andisheh Islamic Publications. (In Persian)
Golfam, A.Yousefi Rad, F. (1385). Investigation of locative prepositions in the cognitive framework of the case study of the preposition in / in, Language and Linguistics, Vol. 3: 33-46. (In Persian)
Jahanbakh, Lili, O. (2019). Signs of non-verbal communication in Nizar Qabbani's poetry of persistence, Lasan Mobin, 12(42). 100-118.
doi.10.30479/lm.2020.12317.2942. (In Persian)
Johnson, M., (1987), The body in the mind. The bodily basis of meaning reason and imagination. Chicago. Chicago university press.
Karamad, R, Mirzaei Nia, H. (2019). Comparative Analysis of the Concept of Homeland in the Poems of Nazarqbani and Ahmad Shamlou, Research Journal of Ghanaian Literature, No. 34:
185-202.Doi:
10.22111/jllr.2020.5295. (In Persian)
Mohseni, A.A. (1390). Signs of tyranny from the perspective of Nizar Qabbani's poetry, Literary Stability, 3(5), 430-450. (In Persian)
Naderi, M. (2019). Invoking religious figures in Nizar Qabbani's poetry, Lesan Mobin, 3(7), 140-162. (In Persian)
Qabbani, N. (2009). Nizar Qabbani and poems that were forbidden, study and preparation: Nasrala, Nazzal, Damascus: Dar Al-Awael. (In Arabic)
__________, (1999), The Complete Poetical Works, Part VI, Beirut: Nizar Qabbani Publication. (In Arabic) ا.
ــــــــــــــــــــــــ, (2003). Masterpieces of Nizar Qabbani, study and preparation by Samar Al-Dawy, Beirut: Dar Al-Rawae’a for publication and distribution. (In Arabic)
_____, (1999). The Complete Political Works, Beirut, Lebanon: Nizar Qabbani Publications. (In Arabic)
__________, (1983). The Complete Poetical Works, Beirut: Nizar Qabbani Publications. (In Arabic)
_________, (1989), Ghalat li Al-Samraa, Beirut, Lebanon: Nazar Qabbani Publications. (In Arabic)
________, (1993). The Complete Poetical Works, Beirut, Lebanon: Nizar Qabbani Publications. (In Arabic)
________, (2005). The Complete Poetical Works, Beirut: Nizar Qabbani Publications. (In Arabic)
_______, (1391). ta sabz shavam az eshgh, translated by Musa Eswar, Tehran: Sokhan. (In Persian)
_______, (2013). the romance of the incomparable house, translated by Reza Taheri, Tehran: First. (In Persian)
Rasekh Mohand, M. (2019). Introduction to Cognitive Linguistics, Theories and Concept. Tehran: Samt. (In Persian)
Roshan, B. Yousefi Rad, F., & Shabanian, F. (2012). The Schematic Basis of Metaphors in the Proverbs of East Gilan, Language Cognition, 4(12). 1-28. (In Persian)
Saeed, J.I., (2013), Semantics, Oxford, Black well.
Safavi, K. (2012). A discussion about visual designs from the perspective of cognitive semantics, Farhangistan Journal, 6(1): 65-68. (In Persian)
Tawakalnia, M, Hassoumi, W. (2015). Investigation of visual schemata in the Holy Qur'an based on Johnson's theory in cognitive semantics, Research Commentary, 3(5), 46-80 (In Persian)
Vaisi, A, Drees, F. (2014). Using image schemas in Bafaki's wild quatrains from the perspective of semantics, Literary Aesthetics, 6(23), 1-17. (In Persian).