منابع ومآخذ
باورز، مگیآن، (1393)، رئالیسم جادویی، ترجمه زیر نظر عباس ارضپیما، تهران: نشانه.
بینظیر، نگین و رضی، احمد، (1389)، «درهم تنیدگی رئالیسم جادویی و داستان موقعیت تحلیل موردی: داستان گیاهی در قرنطینه»، بوستان ادب، 2(4): 29-46.
پارسینژاد، کامران، (1381)، «مبانی و ساختار رئالیسم جادویی»، ادبیات داستانی، ش 66 و 67: 5-9.
حقروستا، مریم، (1385)، «تفاوت میان رئالیسم جادویی و رئالیسم شگفتانگیز و نقش زاویهدید در آنها با بررسی آثار گابریل گارسیا مارکز و آلخو کارپنتیر»، پژوهش زبانهای خارجی، ش 30: 17-34.
حنیف، محسن و رضایی، طاهره، (1395)، «زبان روایت در رمانهای رئالیسم جادویی»، نقد و نظریه ادبی، 1(2): 155-176.
حنیف، محمد و حنیف، محسن، (1397)، بومیسازی رئالیسم جادویی در ایران، تهران: علمی و فرهنگی.
درویش، محمود، (2008م)، الجداریة؛ نسخه الکترونیکی از سایت: www.foulbook.com
رشید الدده، عباس، (2011)، «الصوفیه مخصبِّاً للشعریة نحو قراءة سایکو صوفیة لجداریة محمود درویش»، کلیة الآداب جامعة البغداد، العدد 97: 291- 325.
سیدی، سیدحسین، (1394)، نزاع سنت و مدرنیسم در شعر معاصر عرب، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
شایگانمهر، محمد و عموزاد مهدیرجی، جعفر، (1392)، «مطالعة تطبیقی نوستالژی مرگ و زندگی در اشعار محمود درویش و قیصر امینپور»، درّ دری، 3(6): 23-34.
صیادانی، علی و بازیار، رسول، (1396)، «بازخوانی رموز مقاومت در جداریة 2000 محمود درویش (بررسی روابط بینامتنی)»، ادبیات دفاع مقدس، ش 1: 55- 66.
طالبی قرهقشلاقی، جمال و خاقانی اصفهانی، محمد، (1398)، «تجلی اسطوره ققنوس و تطور معنوی آن در شعر محمود درویش»، پژوهشنامه نقد ادب عربی، 9 (76):205-231.
عبادیآسایش، مریم و غیبی، محمودرضا (1396)، «بررسی رئالیسم جادویی و نوستالژی بازبینانه در لایههای روایی رمان اسفار کاتبان»، زبان و ادبیات فارسی، 70 (235): 97- 122.
غزول، فریال، (1400)، «دیوارنگارِ درویش: طنینِ نیایش-سرودی حماسی»، ترجمهی حسین متقی، سایت ویرگول، 12 آبان:
https://virgool.io/@araz57.barseghian/دیوارنگارِ-درویش-طنینِ-نیایش-سرودی-حماسی-xsywgh1h1oan
الفارلی، یوسی و العکش، منیر، (1356)، مصاحبه با دو شاعر عرب ( محمود درویش و نزار قبانی)، ترجمه علی واثقی، تهران: چاپخش.
فاریس، وندی. ب، (1384)، «ضرورت وجود «دیگری» (نقد فرهنگی رئالیسم جادویی)»، ترجمه رخساره قائم مقامی، فارابی، 15 (58): 39-48.
قلیچپاسه، آشور و همکاران، (1394)، «بازخوانی شخصیتهای زنِ مذهبی و تاریخی در شعر محمود درویش»، مطالعات انتقادی ادبیات، 2 (8): 63-79.
قهرمانلو، ماندانا، (1386)، «رئالیسم جادویی»، رودکی، ش 16: 22-27.
موسوینیا، نورا، (1384)، «اسطوره و رئالیسم جادویی»، کتاب ماه هنر، ش 83 و 84: 160-164.
شادمان، یسرا و همکاران، (1393)، «بررسی گزارههای رئالیسم جادویی در رمانهای «عزادارن بَیَل» غلامحسین ساعدی و «شبهای هزار شب» نجیب محفوظ»، ادب عربی، 6(2): 157-178.
Doi: 10.22059/JALIT.2015.54204
نجاریان، محمدرضا، (1388)، «بنمایههای ادبیات پایداری در شعر محمود درویش»، ادبیات پایداری، 1(1): 201- 222. DOI: 10.22103/jrl.2012.271
نظری، علی و ولیئی، یونس، (1391)، «استدعا شخصیات الشعراء فی شعر محمود درویش»، دراسات الادب المعاصر، العدد 15: 21-42.
وازن، عبده، (1389)، هر روز زاده میشوم (گفتوگو با محمود درویش و گزیدة اشعارش)، ترجمهی محمد حزباییزاده، تهران: فرهنگ جاوید.
Bortolussi, M (2003). “Introduction: why we need another study of Magic Realism”; canadian Review of comparative literature. CRCL. June, Pp 279-293.
Joudah, F (2009). “Mahmoud Darwish’s Lyric Epic”. Human Architecture: Journal of the Sociology of Self-Knowledge; Vol. 7. Issue. 5, Pp 7-18.
Najami, A & Ajjawi, Hussain Ahmed (2014). “Mahmoud Darwish. A Poet who attempled to be”; internation journal of humanities and social science. V 4. N 2. [special issue]. January, Pp 276-285.
Worthington, M (2005). “Lost in the American Funhouse: Magical Realism and Transfiguration in Jim Wayne Miller’s the Mountains Have Come Closer”; Journal of Kentucky Studies. V 22. September, Pp 144-149: https://dspace.nku.edu/handle/11216/125.
Yeo Yee Haeng, E (2013). “Application of Magical Realism in Cinema Depicting Cultures and Traditions”; Graduate School of Global Information and Telecommunication Studies Waseda University. Creation and Expression of the Screen Image II. March.