تحلیل رمان حرب الکلب الثانیه بر اساس نظریه آشوب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه ایلام

2 عضو هیأت علمی دانشگاه ایلام

چکیده

نقد ادبی نوین با توسعۀ نظریه‌های علمی جدید، ساختاری منظم‌تر یافته است. نظریۀ آشوب از نظریه‌های علمی پرکاربرد در علوم تجربی و انسانی به‌ویژه ادبیات است و حوادث غیرخطی و پیچیده را مطالعه می‌کند. از آنجا که داستان‌های پسامدرن جهانی آشفته و پر از احتمالات را توصیف می‌کنند، نظریۀ آشوب می‌تواند روش نقدی مناسبی برای تحلیل ساختار روایی داستان‌های پسامدرن باشد. حرب الکلب الثانیه اثر ابراهیم نصرالله رمانی پسامدرن و برندۀ بوکر جایزۀ جهانی رمان عربی در سال 2018 و موضوع آن مسائل فرامنطقه‌ای و جهانی است که مؤلفه‌های نظریۀ آشوب در آن وجود دارد، لذا پژوهش حاضر می‌کوشد مطابق نظریۀ علمی آشوب و در قالب مطالعات بینا رشته‌ای ساختار روایی این داستان و ارتباط آن با جهان بیرون را نقد کند . یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که رمان حرب الکلب الثانیه تصویری از نظامی آشوبی است که حوادث آن غیرخطی و پیشی‌بینی‌ناپذیرند که عناصر آن به شرایط اولیه خود حساسیت دارند و اثر بال پروانه به خود می‌گیرند و با خاصیت خودمانایی با کل سازگار می‌شوند. ابراهیم نصرالله با خلق شخصیت‌های پیچیده، حوادث غیرعادی و عجیب، شکست‌ها و پرش‌های زمانی متعدد، ابهام و فرجام چندگانه، جهانی تکه‌تکه می‌آفریند که با وجود اجزای ناهمگون و نامنظم دارای نظمی پنهانی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the novel Harb al-Kalb al-Thania based on chaos theory

نویسندگان [English]

  • Moslem Khezeli 1
  • payman salehi 2
1 university ilam
2 Member of the faculty of Ilam University
چکیده [English]

Analysis of the novel “Harb al-Kalb al-Thanya” based on chaos theory

1- Introduction and goal

Chaos theory is one of the new scientific theories born of the developments of the modern era, which examines complex systems and has a direct relationship with mathematical studies and believes in the existence of order in chaos. After the development of studies on the theory of chaos, the field of application of this theory expanded and entered the human sciences as well. Literature was one of the fields that was influenced by this theory, and literary and critical studies influenced by this theory came to the conclusion that literary works are not free of chaos and disorder. Novel is one of the literary genres that is the best example for the application of chaos theory due to its dynamic and unstable system. Due to their different, innovative and complex narrative structure compared to classic and modern novels, postmodern novels are considered the most obvious literary texts that reflect a kind of order in chaos in their inner world. Some features of postmodern novels such as "accident, chaos, uncertainty, stereotyping, ambiguity and complexity" (Hasan, 2018: 106; Nowzari, 2011: 110) distinguish them from other novels. In these novels, the method of narration is non-linear and probability prevails over certainty.

Arab storytellers also turned to the postmodern narrative style and wrote countless works according to postmodern principles. Ibrahim Nasrallah is one of the most prominent postmodern story writers of Arabic literature who has used the postmodern narrative style in many of his works, and his novel “Harb al-Kalb al-Thanya” also has the most important postmodern components. With the non-linear narration of the events of this story and the multiple use of time failures, Nasrallah transforms the world inside his story into a world of a thousand of pieces, which, despite being multiplicity, chaos and disorder, has a certain order and coherence. The characters of this story are different parts of a whole unit whose actions affect each other's lifestyle and destiny. With the help of a special narrative method, Nasrallah wants to create a post-modern atmosphere in his story, to depict the wide-ranging developments of the new age in a metaphorical form and with the language of a novel, and to express the impact of human actions on the environment and the environment on humans, and also the perspective of the modern world. Based on the theory of chaos and its four characteristics, this article tries to analyze the formation of the world in the story of “Harb al-Kalb al-Thanya” and its relationship with the external and real world and the political, social, economic, cultural and environmental transformations in the new and ultra-developed world, and also the goals of the author to analyze the creation of such a postmodern story. This research tries to provide proper answers to these questions:

1- How does the application of chaos theory in the novel “Harb al-Kalb al-Thanya” highlight the postmodern components of this novel?

2- How does Nasrallah explain the rule of order in disorder in the novel “Harb al-Kalb al-Thanya”?

2-Methodology

The present study tries to analyze the narrative style of the novel “Harb al-Kalb al-Thanya” with a descriptive and analytical method, relying on the foundations of the scientific theory of chaos. It analyzes the reflection of the four characteristics of the chaos theory, i.e. the butterfly wing effect, strange attractions, self-immortal and dynamic adaptation in this novel and expresses their role in strengthening post-modern dimension.

3-Findings

Nasrallah creates a fragmented and postmodern world in the story of “Harb al-Kalb al-Thanya” and metaphorically refers to the extensive changes in the real world of the new age. The events of this chaotic world move in different and multidirectional channels, and countless and uncertain environmental, human and non-human causes, political issues and long-term social and economic plans of countries are repeated in a coherent framework and in the form of strange attractions in different forms and in time and space. They take on the effect of butterfly wing under the influence of sensitivity to their initial conditions, and lead to a big event called the second dog war.



4-Discussion and results

With the help of various time jumps, Nasrallah causes the death of time in the structure of this novel, and the characters and events of this novel show irregular and unexpected behaviors in a non-linear and unpredictable manner, for which no causal relationship and no outcome can be imagined, and this leads to the ambiguity and complexity of the novel and causes the audience to construct the world of this story and consider it as a symbol of the outside world and its characters and events as a creation of the author's mind and find it full of possibilities and without any certainty. By arranging disparate elements side by side extensively, Nasrallah draws a chaotic world whose actors and characters, despite their different nature and independent identity, have a desire to converge and identify with the whole and move in the direction of its goals. This convergence makes the components of this system adapt themselves to any climatic, social and political changes and the laws issued by the Castle System and achieve dynamic and recurring adaptation. From these irregularities, an ultimate and hidden order will emerge and the chaotic world of the story will continue to exist.

5-Key words: chaos theory, postmodern novel, Ebrahim Nasrallah, Harb al-Kalb al-Thania novel.

کلیدواژه‌ها [English]

  • chaos theory
  • postmodern novel
  • Ebrahim Nasrallah
  • Harb al-Kalb al-Thania novel
منابع ومآخذ
-اکوانی، سید حمدالله و موسوی‌نژاد، سید ولی (1392)، «ﻧﻈﺮﻳﻪ آﺷﻮب؛ ﻣﺪﻟﻲ ﺑﺮای ﺗﺤلیل پیچیدگیﻓﻀﺎی سیاسی اﻳﺮان»، پژوهشنامه علوم سیاسی، سال8، شماره2: 125-183.
-الوانی، سیدمهدی (1378)، «بازتاب جلوه‌های نظریه­ی بی‌نظمی در مدیریت»، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره21 و22: 38-53
-_________ و دانایی‌فرد، حسن (1381)، تئوری نظم در بی‌نظمی و مدیریت، تهران: صفار.
-بن ناصر، سعاد (2019)، «سیاسات الفوضی فی الروایة الجزائریة المعاصرة «روایة فوضی الأشیاء» للکاتب رشید بوجدرة أنموذجاً»، مجلة الآداب، المجلد19، العدد1: 56-75.
-بولحیة، حلیمة (2107)، «ﺍﻟکاوس، ﻧﻈﺮﻳﺔ ﺍﻟﻔﻮﺿﻰ ﻓﻲ روایة ﺟﺮﻳﻤﺔ ﻓﻲ ﻗﻄار ﺍﻟﺸرق ﻷﻏﺎﺛﺎ ﻛﺮﻳﺴﺘﻲ»، ﻣﺠﻠة دراسات و ابحاث، جامعة بای مختار، عنابة، العدد27: 1-14.
-بیگلری، معصومه و قادری سهی، بهزاد (1398)، «دلالت‌های معرفت شناختی از منظر زیبایی شناسی نظریه"آشوب" در نمایشنامه آرکادیا اثر تام استاپرد»، پژوهش ادبیات معاصر جهان، دوره24، شماره1: 5-21.
-حسن، ایهاب (1387)، ادبیات پسامدرن: به سوی مفهوم پسامدرنیزم، ترجمه پیام یزدانجو، تهران: مرکز.
-خلیفة، داود (2013)، «نظریة الفوضى… وهدم التصور الحتمی»، مجلة الخلدونیة، الجلد6، العدد1: 487-502.
-رئیسی، محمدریاض، محمودی، محمدعلی و اویسی کهخا، عبدالعلی (1399)، «تأثیر «نظریه آشوب» در تقویت سویه‌های پسامدرن داستان «همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها»، پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت، دوره9، شماره3: 67-87.
-رویل، دافید (2006)، المصادفة والشواش، ترجمة ظاهر شاهین و دیمة شاهین، دمشق: منشورات وزارة الثقافة.
-سمیث، لیونارد (2020)، نظریة الفوضی، مقدمة قصیرة جداً، ترجمه محمد سعد طنطاوی، القاهرة: مؤسسة هنداونی.
- اسماعیل، عبدالخالق و اسماعیل، غسان (2018)، «مدخل تطبیقی إلی نظریة رفة الفراشة فی الأدب العربی» مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات، العدد 44: 212-220.
-العبودی، شریفة محمد (2011)، نظریة الفوضی والأدب / بعد مابعد الحداثة، الطبعة الأولی، ریاض: مؤسسة الیمامة الصحفیة.
-غلیک، جایمس (1987)، نظریة الفوضی، علم اللامتوقع، ترجمة أحمد مغزی، بیروت: دارالساقی.
-لوئیس، بری (1383)، مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان: پسامدرنیسم و ادبیات، ترجمه حسن پاینده، تهران: روزنگار.
-مختاری، سحر، سلطانی‌فرد، هادی و یاوری، احمدرضا (1388)، «خودسازماندهی در تالاب هورالعظیم / هورالهویزه با تأکید بر اکولوژی سیمای سرزمین»، پژوهش‌های جغرافیای طبیعی، شماره­ی 70: 93-106.
-نصرالله، ابراهیم (2016)، حرب الکلب الثانیة، بیروت: الدار العربیة للعلوم ناشرون.
-نوذری، حسینعلی (1380)، پست‌مدرنیته و پست‌مدرنیسم، چاپ دوم، تهران: نقش جهان.
 
-Cartwright, T.J.(1991) "Planning and Chaos Theory", Journal of the American Planning Association, 57(1), p. 44-56.
-Fleming, John (2001), Stoppard's Theatre, University of Texas Press, Austin.
-Palacios, Soledad Alvarado (2001), Théorie du chaos et vision politique Birkbeck, University of London.
-Parker, J. A (2007), Narrative Form and Chaos Theory in Sterne, Proust, Woolf, and Faulkner, Newyork: palgrave
-Maan, R.S (1992).”Chaos theory and strategic thought”, Availbler: https:// blackboard.angelo.edu/bbcswebdav/institution/LFA/CSS/Course%20Materia l/ISSA%206301/Readings/Chaos%20Theory.pdf.
-Nadel, Ira, (2006). B. Stoppard and Film. Cambridge Companions Online. Cambridge: Cambridge UP.