تحلیل انتقادی سروده «جنازة حمورابی الأخیرة» بر مبنای رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی جیمز پل جی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

2 استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

تحلیل گفتمان انتقادی شیوه‌ای نوین از مطالعات گفتمان کاوی است که زبان را به عنوان شکلی از کارکرد اجتماعی بررسی می‌کند. جیمز پل جی، با تکیه بر مدل انتقادی ووداک، فرکلاف و لاکلا – موف، الگوی خاصی برای تحلیل انتقادی گفتمان ارائه داده است. تحلیلگران انتقادی زبان را به عنوان ابزار ارتباطی و واجد کارکرد اجتماعی مطالعه می‌کنند. از آنجایی که شعر نیز به قصد برقراری ارتباط تولید می‌شود؛ لذا بررسی سروده‌ها و قصایدی که جهت‌گیری ایدئولوژیک دارد و یا به عبارتی زبانی پروبلماتیک دارد، در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی ضرورت دارد. پژوهش حاضر بر اساس رویکرد جیمز پل جی به بررسی انتقادی سروده «جنازة حمورابی الأخیرة» از علی طه النوبانی می‌پردازد. بنا بر نتایج پژوهش، شاعر در این قصیده با نگرش جهان شمول خود، جهانی را ترسیم می‌کند که در آن انسانیت قربانی خواسته‌ها و تلاش برای ارضای امیال شخصی سیاستمداران و صاحبان قدرت شده است. در این سروده دو نوع هویت متضاد برجسته‌سازی می‌شود که در تقابل و ضدیت با هم قرار دارند. شاعر در این سروده با کاربست رمزگان‌‌های شناختی، اسطوره‌ای و تاریخی هویت و ماهیت کنشگران گفتمانی را برجسته می‌سازد. شاعر با کاربست رمزگان‌‌های مختلف فقر و آسیب‌های اجتماعی را ترسیم کرده و از انسان‌‌های طماعی سخن ‌می‌گوید که نمرود وار مردم را به بدبختی و نگون بختی کشانده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Critical Analysis Of The Composition "Funeral Of Hammurabi" Based On The Critical Discourse Analysis Approach Of James Paul Gee

نویسندگان [English]

  • لbayan qamari 1
  • zeinab ghasemiasl 2
1 Assistant Professor. Department of Arabic Language and Literature, lorestan University
2 Assistant Professor. Department of Arabic Language and Literature, Farhangian University
چکیده [English]

Based on the theory of critical discourse analysis, discourse is studied as a part of the social process and language as a body with social function and as a social practice that signifies the external world of discourse. In critical discourse analysis, language is a tool for legitimizing and producing power or a tool for disrupting power relations and its maldistribution in society, and the ultimate goal of critical discourse analysis is to get to know the part that Van Dijk in his square called The title introduces the final destination of discourse analysis. James Paul Gee seems to have been most influenced by Lacla and Mouffe's theory and approach. Paul James's approach in critical discourse analysis is a body-based approach that examines identities, actions, discourse links, dominant conflicts, and symbolic systems. Based on this approach, the present study investigates and studies the ode "The Funeral of Hammurabi Al-Akhira". The purpose of writing this research is to find an answer to these questions: What are the mutual and highlighted identities in this poetic discourse? The existence of what codes constitute the symbolic system of this ode? In which category of action systems is the action system in this ode? What identities does the poet represent in this poem? Considering that the poet has a transnational perspective in this ode and draws the issue of modernity and the challenges of contemporary man not only in the Arab world but also in the whole world and also considering that no research has been done on this concerned poet so far, therefore the analysis of the discourse This poet's poetry is important based on the discourse analysis approach.

Methodology

Fowler considers literature as a discourse and in his opinion, literature should be considered as a mediator between language users that has a communication function and the literary text is no longer an object and becomes an action or process that serves communication. Paul J introduces discourse as a meaningful body. In his approach, he analyzed the role of language in discourse and considers language to have a discourse function. In other words, the analysis of critical discourse according to Paul J means the analysis of language in its functional dimension. Paul Gee's approach in discourse analysis is a process based on the action-oriented analysis of discourse and the study of language in its functional dimensions. Gee 's approach can be seen as a developed approach from Theo van Leeuwen's critical approach, which examines linguistic functions, social actors and their representation in political discourse.

Results and discussion

In this poem, the poet uses explicit language to represent the fact that people in the world see their dreams and desires arranged on a shelf, and the effort to fulfill the desires and wishes of people has put them on the path of murder. On the way to achieve their desires and satisfy their desires, the criminals kick the innocents and sacrifice each other with slogans of bravery and sacrifice. The poet draws a tangible picture of the current world, in which the orientation of ideology and strife is a sign of trying to realize dreams and satisfy desires, and in this chaotic and chaotic world, trying to achieve personal dreams and desires has caused So that the current world is more and more drawn towards exploitation and killing, and there is a deadly competition between humans, where each human seeks to eliminate the other.

Conclusion

In this poem, the poet highlights the identity of the activists who, as politicians and power holders in the present era, each seeks to exclude and exclude the other in order to satisfy their desires and wishes. In order to draw the identity of these activists and make them stand out, the poet uses semantic codes and characters with specific meaning. The use of words that have a deep connection between them draws a world that suffers from a lack of value. In the action aspect of the poet's discourse, by depicting the priority of criminals over innocents, the killing of children's sweet dreams, and the killing of Hammurabi, the poet depicts a contradictory world in which reason, wisdom, and rationality are victims of human desires and wishes. The code of fire in this poem is one of the cognitive codes that the poet interprets as the sacrifice of humanity in the current world by depicting the killing of Prometheus by contemporary Nimrod.re victims of human desires and wishes. The code of fire in this poem is one of the cognitive codes that the poet interprets as the sacrifice of humanity in the current world by depicting the killing of Prometheus by contemporary Nimrod.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ali Taha Al-Nubani
  • Contemporary Jordanian Poetry
  • Critical Discourse Analysis
  • James Paul Gee
آقاگل زاده، فردوس،  (1385)، تحلیل گفتمان انتقادی، تهران: نشر علمی‌و فرهنگی.
انصاریان، شادی و همکاران،  (1398)، «واکاوی سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد در سال 1396 با رویکرد تحلیل گفتمان پل جی»، زبان‌شناسی اجتماعی، 2(6): 69-89. https://doi.org/10.30473/il.2019.42376.1188
برگر، پیتر و لاکمن، توماس،  (1394)، عشق سیال، ساخت اجتماعی واقعیت، ترجمه: فریبرز مجیدی، چاپ سوم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
البعلبکی، منیر،  (1992)، معجم الأعلام المورد، بیروت: دارالعلم للملایین.
بلاوی، رسول و آباد، مرضیه، (2012)، «دلالات الألوان فی شعر یحیی السماوی»، إضاءات نقدیة، 2(8): 9- 32.
توحیدی‌فر، نرجس و خورشا، صادق، (1400)، «فرآیند به کارگیری نقاب برای اسطوره سازی در تحلیل گفتمان لاکلا و موف: قصیده خروج رأس الحسین من المدن الخائنة از قاسم حداد»، نقد ادب عربی، 2(2):  99- 120.
Doi: 10.29252/JALC.2021.206153.0
رسولی، محمد رضا، نعمت الهی، پویا،  (1400)، نظریه گفتمان: از ساختارگرایی تا پساساختارگرایی، تهران: نشر لوگوس.
زارع، ناصر، بلاوی، رسول و هاشمی‌تزنگی، زهرا، (1399)، «تحلیل گفتمان رمان «الحرب فی مصر» اثریوسف العقید بر اساس نظریه تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف»، زبان و ادبیات عربی، 12(1): 147-160.
زینی‌‌ وند، تورج، احمدی، علی اکبر و کرمی، آرش، (1392)، «بررسی تطبیقی بازآفرینی اسطورة پرومته در شعر معاصر عربی و فارسی با تأکید بر شاعران برجسته»، کاوش نامه ادبیات تطبیقی، 3(10): 101-81.
شعیری، حمیدرضا،  (1395)، تجزیه و تحلیل نشانه‌معناشناختی گفتمان، تهران: انتشارات سمت.
الشیخ، سمیر،  (2012)، مرایا البریة: القوی الثقافیة الجمالیة فی شعریة العلاق، ضمن کتاب الصوت المختلف، عمان: دارفضاءات للنشر والتوزیع.
فاولر، راجر،(1390)، زبان‌شناسی و رمان، ترجمه محمد غفاری، تهران:  نشر نی.
فرقانی، محمد مهدی، (1382)، راه دراز گذار، تهران: نشر فرهنگ و گذر.
فیلیپس،  لوئیز و یورگنسن، ماریان  (1389)، نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمه‌هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
قیصریان، احسان، زاهدی مازندرانی، محمدجواد، مهرآیین، مصطفی و ملکی، امیر،  (1398)، «برساخت اجتماعی عشق در زبان زندگی روزمره (روایت عشق از نگاه زوج‌های قوم کرد)». جامعه پژوهی فرهنگی، 10(2):81- 109.
Doi: 10.30465/SCS.2019.4200.
کاظمی، پریسا،  (1400)، «تحلیل گفتمان انتقادی مجموعه اشعار «الحبیب الافتراضی» غادة السمان بر اساس الگوی فرکلاف»، زبان و ادبیات عربی، 13(27): 83-63.
Doi: https://doi.org/10.22067/jallv13.i4.85843.
مک دانل، دانیال،  (1380)، مقدمه‌ای بر نظریههای گفتمان، ترجمه: حسینعلی نوذری، نشر فرهنگ گفتمان.
نجفی ایوکی، علی، سیفی، محسن و حاجی قربانی، فاطمه، (1400)، «الهام گیری از کهن الگوی گیل گمش در شعر معاصر عربی با تکیه بر شعر سمیح القاسم، ادونیس و سعدی یوسف»، نقد ادب معاصر عربی، 12(5): 186- 204.
النوبانی، علی طه،  (2022م)، الأعمال الشعریة الکاملة، الأردن: المملکة الأردنیة الهاشمیة.
هوارث، دیوید،  (1395)، تحلیل گفتمان، تهران: نشر اندیشه احسان.
Gee, J,p, (2014), An Introduction to Discourse Analysis Theory and Method. New York and Lodon: Routledge publication.
Van Dijk, T, (1998), Ideology: A Multidisciplinary Approach, London: Sage.