بررسی نشانه‌شناختی قصیدۀ «حکایة الولد الفلسطینی» سرودۀ احمد دحبور بر اساس نظریۀ پیرس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه لرستان

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه لرستان

3 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان

4 استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه لرستان

چکیده

نقد نشانه‌شناختی یکی از روش‌های نوین تحلیل متون ادبی است که به کشف نشانه‌ها و دلالت‌های ضمنی و معانی ثانویه می‌پردازد و ساختار متن را تبیین می‌کند. احمد دحبور، شاعر مقاومت فلسطینی، در قصیده «حکایة الولد الفلسطینی» زندگی یک کودک فلسطینی و رنج و مقاومت مردم فلسطین را روایت می‌کند و هویت آنان را ثبت می‌نماید. پژوهش حاضر با استفاده از مبانی نشانه‌شناسی نظریه پیرس، به تحلیل نشانه‌های موجود در این سروده پرداخته و اهداف آن را از طریق رمزگان‌های سه‌گانه؛ شمایل، نمایه و نماد، در سه سطح بازنمون، موضوع و تأویل، تبیین می‌کند. در این پژوهش، رمزگان‌های مرتبط با عنوان، خالق اثر، زمان، مکان، بینامتنیت و زیبایی‌شناسی بررسی می‌شوند تا روابط دلالت‌مند کشف شوند. نتایج تحلیل‌ها نشان می‌دهند که با استفاده از نظریه پیرس، می‌توان به‌طور دقیق‌تر معانی و مفاهیم قصیدۀ «حکایة الولد الفلسطینی» را درک کرد. نشانه‌ها و نمادهای دحبور پیام‌هایی از مقاومت و مبارزه را منتقل کرده و وضعیت رنج‌آور مردم فلسطین را به تصویر می‌کشند و آرمان‌های آنها را مؤثر بیان می‌کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The semiotic Study of the Poem "Al-hikayat al-valad Al_filistiniya" by Ahmad Dahbour Based on Peirce’s theory

نویسندگان [English]

  • sadieh aslani 1
  • aliakbar moradian 2
  • Seyyed Mahmoud Mirzaee Al-Hoseini 3
  • Ali Nazari 4
1 Faculty of Literature, Department of Arabic Language and Literature, Lorestan University
2 Associate Professor, Department of Arabic Language and Literature, Lorestan University.
3 ,Associate Professor in Department of Arabic Language and Literature, Lorestan University.
4 Professor in Department of Arabic Language and Literature, Lorestan University
چکیده [English]

The semiotic Study of the Poem "Al-hikayat al-valad Al_filistiniya" by Ahmad Dahbour Based on Peirce’s theory



Purpose and Introduction

The purpose of this study is to find and understand the implicit concepts of the poem “the Tale of a Palestinian Child” which is known as one of the most famous and effective poems of Ahmad Dahbour in the field of Resistance Poetry, and depicts the roles and conditions

of Palestinian children. This ode is one of Ahmad Dahbour’s most prominent and important poems with the theme of the pains and sufferings the Palestinians encounter. This research attempts to analyze the codes of the poem and its implications from the perspective of

Peirce’s semiotic theory. It seems that the semiotic study of the poem reveals most of its deepest concepts and implications. In other words, this study aims to find clear answers for the following questions:

1. How the codes of resistance, hope for future and victory are manifested in the poem based on Peirce’s Theory?

2. How are Ahmad Dahbour’s purposes and intends in the poem explained in light of semantic triangle of “representation”, “Subject” and “interpretation” in Peirce’s Theory?

Methodology

This study has been carried out in a descriptive- analytic and library method. In this way, the mentioned ode was first studied by the authors. Next, the issues and discussions related to Resistance Literature and the roles and conditions of children while the resistance coped with enemies were extracted. Then, they were examined by means of one of the most important schools of semiotics, namely, Peirce’s Theory.

Findings

One of the most important findings of the research is that the concepts related to the resistance and the pains and sufferings of the people, especially the Palestinian children and their encounter with problems are well reflected in the poem. Such findings can be best understood in the mentioned poem with the help of the semiotics knowledge.

Discussion and Results

The results of studying Ahmad Dahbour’s poem “the Tale of a Palestinian Child” based on Peirce’s Theory are as follows: The presence of signs related to the concepts of resistance in Dahbour’s poem based on Peirce’s semiotic model is the result of a semantic relationship between representation, subject and interpretation. The concepts of the signs, which are related to resistance, can be well explained through these three components. The components of resistance are widely reflected in the poem, and the poet’s use of modern linguistic mechanisms have made such themes to be highlighted in a proper way. The purpose of the poem “The Tale of a Palestinian Child” along with its implied meanings and codes has reflected the innocence of the Palestinian children who suffer from oppression and displacement. As the creator of the poem, Ahmad Dahbour had witnessed the pains and sufferings of displacement since his childhood. Therefore, he has created worthy images of the concepts of resistance by the Palestinian children and has narrated the bitter realities dominating the Palestinian society from his perspective. Besides, investigating the arithmetic codlings of the poem revealed that the semantic relationships of vocabulary are of semantic contrast type, and it implies the contrast between Palestinians’ resistance front and that of the Zionist occupying regime. Some of the signs related to place are: Palestine (the symbol of the motherland), the plain of straw and flowers (a symbol of an afflicted country) and the camp (the symbol of pains and sufferings which Palestinians deal with). Some of the codes related roe time are: “night” which represents the politically suffocated society and "day" which is the symbol of hope and victory. In the section of the codes related to intertextuality, the poet has recreated a verse by “Amr Ibn Kulthum” and through which he has expressed his ideal. In addition, he has condemned the crimes of the Zionist regime through some verses of the Holy Quran and encouraged his people to resist and stand up against the usurpers.

Conclusion

The purpose of the poem has been explained with the help of implicit meanings; and the codes of the title of the poem “the Tale of a Palestinian Child" depict the oppressed face of Palestinian children suffering from oppression, displacement, asylum and other problems. They also present a full image of Palestinian children who are refugees, orphans martyred, anti-oppression, resistant and jihadist and are the victims of the Zionist regime’s aggression, cruelty and slaughter. It is also has reflected the innocence of the palestinian children who suffer from oppressions and displacement.



Keywords: Semiotics, Peirce’s Theory, Resistance Poetry, Ahmad Dahbour, The ode “the Tale of a Palestinian Child.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Semiotics
  • Components of Resistance
  • Ahmad Dohbour
  • The Ode the Tale of the Palestinian Child
  • Peirce'؛ s Theory
آلن، گراهام، (1380). بینامتنیت، ترجمه‌: پیام یزدانجو، تهران: نشر مرکز.
ابن کلثوم، عمرو، (1411). دیوان عمرو بن کلثوم، جمع و تحقیق امیل بدیع یعقوب، بیروت: دار الکتاب العربی.
احمد ملحم، ابراهیم، (2016). تحلیل النص الأدبی (ثلاثة مداخل نقدیة)، إربد: انتشارات عالم الکتب الحدیث للنشر و التوزیع.
اسلین، مارنین، (1387). دنیای درام، ترجمه‌: محمد شهبا، تهران، هرمس.
الإصفهانی، راغب، (2009). مفردات ألفاظ القرآن، تحقیق صفوان عدنان داوودی، الطبعة الرابعة، بیروت: انتشارات دارالقلم.
افشاری، محبوبه، (1395). «بررسی نماد در اشعار احمد دحبور»، راهنما: حیدر محلاتی، دانشکده ادبیات علوم انسانی: دانشگاه قم.
إیکو، امبرتو، (2015). التأویل بین السیمیائیة و التفکیکیة، الطبعة الثالثة، بیروت: انتشارات المرکز العربی الثقافی.
بقائی­نژاد، ناهید، (1391). «درون­مایه­های ادبیات پایداری در اشعار احمد دحبور»، راهنما: مهدی خرمی سرحوضکی، حسین میرزایی نیا، دانشکده‌ی الهیات و معارف اسلامی: دانشگاه حکیم سبزواری.
بنگراد، سعید، (2012). السیمیائیات؛ مفاهیمها و تطبیقاتها، الطبعة الثالثة، اللاذقیة: انتشارات دار الحوار.
تشاندلر، دانیال، (2008). أسس السیمیائیة، ترجمه: طلال وهبه، بیروت: انتشارات مرکز دراسات الوحدة العربیة.
الجوهری، إسماعیل بن حماد، (لا­تا). الصحاح تاج اللغة وصحاح العربیة، تحقیق أحمد عبد الغفور عطار، بیروت: دار العلم للملایین.
حیدریان شهری، احمد رضا، محمدی نژاد پاشاکی، احمد، صدیقی، کلثوم و سیدی، سید حسن، (1396). «نشانه‌شناسی در شعر فلسطین با تکیه بر نظریه پیرس؛ مطالعه مورد پژوهانه‌ی اشعار ‌هارون ‌هاشم رشید و معین بسیسو»، لسان مبین، 9(30):  159-181.
https://doi.org/10.30479/lm.2018.1494
دحبور، احمد، (1983). الأعمال الشعریة الکاملة؛ بیروت: دارالفکر.
دشتی آهنگر، مصطفی، (1398). «تاملی در ویژگی‌های نوع ادبی حکایت و تفاوت آن با قصه»، پژوهش‌های ادبی، 16(65): 55 - 86.
دولودال، جرار، (1988). بیرس أو سوسور؛ ترجمه‌: عبدالرحمن بوعلی، بیروت: انتشارات مرکز الانتماء القومی.
سائر، قاسم، (2010). «حوار مع أحمد دحبور»، الجهاد، العدد الثانی،
صفوی، کوروش، (1383). درآمدی بر معنی شناسی، تهران: انتشارات سوره مهر.
فروغی­نیا، سعید، (1394). «مقایسه‌ی شعر احمد دحبور، سلمان هراتی و حسن حسینی در زمینه‌ی ادبیات پایداری»،  راهنما: ناهده فوزی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی: دانشگاه آزاد اسلامی مرکز تهران.
کریمی، امیر و جلیلیان، سجاد، (1401). «تحلیلی بر جنگ صلیبی کودکان: چگونگی، علل و نتایج»، مطالعات جنگ، 4(12): 167-186.
اللحام، حسام، (2018). انزیاحیات الروح؛ دراسات فی بلاغة الأسلوب، عمّان: انتشارات وزارة الثقافة.
المرابط، عبدالواحد، (2000). السیمیاء العامة وسیمیاء الأدب من أجل تصور شامل، الجزائر: منشورات الاختلاف.
مکاریک، ایرنا ریما، (1390)، دانشنامه­ی نظریه‌های ادبی معاصر، ترجمه‌: مهران مهاجر و محمد نبوی، چاپ چهارم، تهران: انتشارات آگاه.
Peirce, Charles, S. (1970), Ecrits. Sur le signe, paris: Ed seuil.
Peirce, Charles, S. (1985). Logic as Semiotic: The Theory of Signs. In Semiotics: An Introductory (Ed.) Robert E. Inned. Bloomington: Indiana Up.