بررسی روان‌شناختی رمان الفراشات و الغیلان نوشته عزالدین جلاوجی از منظر فروید

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران.

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه زبان و ادبیات عربی دانشکده ادبیات، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران.

چکیده

روانکاوی علم مطالعه و بررسی روان انسان است که می‌تواند با شناخت ضمیر ناخودآگاه بشر و بررسی کشف سطوح ذهن به ژرفای روح آدمی نفوذ کرده و عوامل تأثیرگذار بر آن را بررسی کند. کاربست این علم در نقد ادبی رویکردی نقادانه در مطالعه آثار از جمله رمان کودک اهمیت دارد. این پژوهش به روش توصیفی – تحلیلی طبق رویکرد فروید به خوانش رمان "الفراشات و الغیلان (پروانه‌ها و غول‌ها) " از ادبیات کودک و نوجوان عربی از نویسنده الجزایری "عزالدین الجلاوجی" می‌پردازد تا موضوع جنگ و تأثیر آن بر جامعه به‌ویژه کودکان را با خوانش روانکاوانه بررسی نماید. شخصیت اصلی این رمان کودکی است که در طول داستان حضوری فعال دارد و در جریان جنگ و حوادث تلخ آن، فشارهای روانی آسیب‌زایی بی‌شماری تجربه می‌کند. البته علاوه بر این کودک، افراد دیگری نیز وضعیت متفاوتی را در سطوح مختلف شخصیتی از من تا فرامن تجربه می‌کنند و ترومای سختی بر روان خود تحمل کرده و مکانیسم‌های دفاعی متعددی به کار می‌گیرند اما کودک اصلی داستان در این رمان، به عنوان یک نمونه خردمند سعی می‌کند با به کار بردن مکانیسم‌های دفاعی مثبت، از اضطراب خود و دیگران بکاهد و با حمایت از اطرافیان و الگو قرار دادن شخصیت‌هایی با روحیه پایداری، با امید به آینده‌ای روشن، ضمن تقویت اراده‌ در راه آزادی وطن بکوشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Psychological Analysis of the Characters of the Novel "Al Farashat Wal Ghilan" Written by Ezzeddin Jalawji through Freudian Perspective

نویسندگان [English]

  • fatemeh Akbarizadeh 1
  • Atiyeh Farhadniya 2
1 Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran.
2 r, Department of Arabic Language and Literature, Faculty of Literature, Alzahra University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Introduction

Psychoanalysis is the study of the human psyche. This field of research can probe deep into a person by perceiving their subconscious mind and determining their mental levels. Literature originates from the human mind and soul and has a deep connection with the poet or writer. Nowadays, the characters of literary works can be psychologically analyzed like real people, which helps a lot of to better understand the work and the development of literature. Psychological criticism brings the reader to the bottom layers the text in such a way that he gets a deep understanding of the text and characters. The application of psychoanalysis in literary criticism affords a critical approach to studying works like novels for children.

Methodology

This research adopts a descriptive-analytical approach based on Freud's psychoanalysis to read and scrutinize “Al Farashat Wal Ghilan,” a novel from Arabic literature dedicated to children and young adults written by Ezzeddin Jalawji. The aim is to psychoanalyze war and its impact on society, particularly children. Freud believed that the novel has a nature similar to psychoanalytic case studies. The purpose of psychological criticism is to understand the author`s psychology. Freud was the initiator of this movement. Freud was of the opinion that most behaviors are rooted in unconscious processes. Unconscious processes mean beliefs, fears and desires that a person is not aware of. He extracted psychoanalytic concepts psychoanalytic treatment methods from literature, and this research is also in line with the same vision. The characters in this novel are analyzed based on Freud's personality levels and the defense mechanisms adopted by the characters when encountering anxiety.

Results and Discussion

The novel’s main character is a child who is actively in play throughout the story and is enduring and tolerating the huge psychological pressure emanating from anxiety during the war and the unpleasant and horrible events they experience. Upon an attack by the enemies, Mohammad loses all of his family members, except for his sister. Soon, they leave their home toward a nearby village where their aunt is living, and then, overwhelmed by the fear of attacks by the Serbs, they all run away and take refuge in the camp of the war victims. The story characters are highly insecure and anxious at different levels of personality, i.e. from ego to superego, and experience a severe trauma emanating from the terrible fatality of their loved ones. As such, they adopt diverse defense mechanisms such as "regression", "denial", "repression", and "identification" to achieve peace and balance.

War is an anti-human crisis that has negative effects on human psyche, especially children and civilians. Of all the war’s victims, homeless and orphaned children are more exposed to mental damage. Migration and distance from homeland, despair, confusion, stealing and trafficking of children and woman. Hungriness and famine, infectious diseases, separation from the family, school drop-out, inadequate or no surveillance, and post-incident anxiety and shock are all behavioral consequences of war.

Conclusion

The novel’s main character is a child who is actively in play throughout the story and is enduring and tolerating huge psychological pressure. However, by adopting positive defense mechanisms, Mohammad persists in defending his homeland's liberty and supporting his relatives. Thus, he stands as a proper pattern for children of the same age. Through repression, sublimation, compensation, and identification, Mohammad plays his role in the story as a child's wisdom and grows under hardships until jumping from “ego” to “superego”. Accordingly, he is an ideal pattern of a robust and loyal character to his family and homeland.

The characters' traumatic experiences have induced fear and anxiety, prompting them to utilize defense mechanisms such as repression, sublimation, conversion, and altruistic surrender as coping strategies.

The adult characters in the novel frequently employ sublimation and repression as coping mechanisms to confront the horrific realities of war and overcome despair. Figures such as Suleiman and Sheikh, dominated by their superegos, utilize these defense mechanisms to resist and lead, symbolizing hope and national commitment. Conversely, female characters like Maryam and Khaleh Mohammad exhibit psychological challenges stemming from loss and anxiety, manifested through denial, displacement, and hysterical reactions. Ultimately, however, they demonstrate emotional resilience and a supportive role. Mohammad's mother and her husband's brother, driven by a strong superego, exemplify characters who manage their anxiety through self-sacrifice and dedication to familial and societal duties.

This analysis underscores that, alongside suffering, defense mechanisms can serve as tools for survival, resilience, and the transmission of human and collective values. The novel chronicles the lives of innocent people targeted by Serbian atrocities, including the brutal burning of bodies, mutilation of the deceased, and the creation of harrowing scenes that inflict severe psychological trauma, particularly on children.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychological Analysis
  • Freud
  • Ezzeddin Jalavji
  • Al-Farashat and Al-Ghilan
آزاد، حسین (1374). آسیب شناسی روانی، تهران: انتشارات بعثت.
آقاخانی بیژنی، محمود، محسن محمدی فشارکی، مهدیه مللی (1398). «خوانشی فرویدی از رمان سوران سرد». متن‌پژوهی ادبی، 23، 84-61.    doi: 10.22054/ltr.2017.21793.1861
احمدوند، محمدعلی (1368). مکانیسم‌های دفاعی روانی، تهران: بامداد.
اینشتین، آلبرت (1401). چرا جنگ (نامه نگاری آلبرت آینشتاین و زیگموند فروید)، چ سوم، تهران: نشر نی.
باقری، مهناز (1398). ادبیات جنگ برای کودکان آری یا نه؟ «دیدگاه جمعی از نویسندگان»، مقوله ها و مقوله ها...، به کوشش محمد قاسم فروغی جهرمی، ج 2، تهران: بنیاد حفظ و بررسی ادبیات دفاع مقدس، مجموعه آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس.
پاینده، حسین (1397). نظریه و نقد ادبی: درسنامه ای میان رشته ای، تهران: سمت.
............... (1401). کاربرد روان کاوی در نقد ادبی (هفت اثر از فروید درباره ادبیات)، چ پنجم، تهران: مراورید.
تایسن، لویس (1387). نظریه‌های نقد ادبی معاصر، ترجمه مازیار حسن‌زاده و فاطمه حسینی، تهران: نگاه امروز.
جلاوجی، عزالدین (2015). الفراشات و الغیلان، چاپ اول، الجزایر: دارالمنتهی.
حافظی، علیرضا (1368). گفت و شنود در بررسی و شناخت ادبیات کودک، تهران: نشر شمع.
دارابی، جعفر (1399). نظریه‌های روانشناسی شخصیت رویکرد مقایسه‌ای، بی جا: آییژ.
ساموئلز، رابرت (1399). فروید برای قرن بیست و یکم، ترجمه امید ساعدی، چ اول، تهران: پیله.
شایگان فر، حمیدرضا (1380). نقد ادبی، تهران: آریاشهر.
شجری، علیرضا (1384). ادبیات کودک در ایران، تهران: نشر عیاران.
شعیبی، فاطمه (1392). هرم نیازهای انسان (از دیدگاه مازلو)، نشر الکترونیکی حیات سبز.
شولتز، دوان (1367). روان‌شناسی کمال الگوهای شخصیت سالم، ترجمه گیتی خوشدل، بی جا: انتشارات پایا.
شولتز، دوان پی، سیدنی، آلن (1378). تاریخ روان شناسی نوین، ترجمه علی اکبر سیف و همکاران، تهران: نشر دوران.
............... (1384). نظریه های شخصیت، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: نشر ویرایش.
عبدون، ظریفه و ماسیفا فدیلة و لیندة مسالی (2017). «صورة الطفل فی روایة الفراشات و الغیلان وعزالدین جلاوجی». جامعة بجایة کلیة الآداب و اللغات قسم اللغة و آلآداب العربی.
فروید، زیگموند (1342). آینده ای یک پندار، ترجمه هاشم رضی، تهران: آسیا.
................. (1382). روانکاوی (2) (مجموعه مقالات)، ترجمه حسین پاینده و دیگران، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
................. (1388). تفسیر خواب، ترجمه شیوا رویگریان، چ هشتم، تهران: مرکز.
................. (1398). تأملاتی دربار جنگ و مرگ، ترجمه افسانه دبیری، تهران: پیله.
................. (1400 الف). مهم ترین گزارش های آموزش تاریخ روانکاوی، ترجمه سعید شجاعی شفتی، چ هشتم، تهران: ققنوس.
................. (1400ب). جستارهایی دربارة تکوین بیماری‌های روانی، ترجمه مهدی حبیب‌زاده، چ اول، تهران: نگاه
کریمی، یوسف (1388). روانشناسی شخصیت، تهران: ویرایش.
محمدنیا، رضا (1393). «گونه‌شناسی اضطراب و مکانیسم‌های دفاعی بر پایه نظریات فروید و آدلر در تاریخ بیهقی»، دانشگاه حکیم سبزواری: دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی.
منال، عطوی. (2015). «شخصیة الطفل فی روایة الفراشات و الغیلان عزالدین جلاوجی». جامعة محمد بوضیاف.
منصور، محمود (1369)، احساس کهتری، تهران: دانشگاه تهران.
هلر، شارون (1389)، دانش نامه فروید، ترجمه مجتبی پردل، مشهد: ترانه.
Bocock, Robert, (2002). Sigmond Frued, Ist ed: Routledge: London.