- آرگایل، مایکل.(1382ش)، روانشناسی شادی، ترجمة مسعود گوهری و همکاران، اصفهان: جهاد دانشگاهی.
- آقایی، اصغر، راضیه رئیسی دهکردی و سید حمید آتشپور، (1386ش). «رابطة خوشبینی و بدبینی با سلامت روان در افراد بزرگسال شهر اصفهان»، دانش و پژوهش در روانشناسی. شماره 33: صص130-117.
- ابوخالد، خالد، (2001م)، أدباء مکرمون، دمشق: منشورات اتحاد الکتاب العرب.
- ____،______، (2008م)، العودیسا الفلسطینیه، رام الله: بیت الشعر الفلسطینی.
- اسدی، اسدالله، (1395ش)، «خوشبینی..کلید موفقیت»، مهندسی مدیریت، سال9، شماره66: صص87-75.
- اسعدی، سمانه، (1394ش)، «ویژگیهای افراد خردمند بر پایه نظریههای ضمنی: با نگاهی بر تفاوتهای سنی و جنسیتی»، پژوهشنامة روانشناسی مثبت، سال1، شمارة1: صص66-51.
- اکبری، منوچهر، خیریه عچرش و علی احمدی، (1394ش)، «جلوههای پایداری در اشعار فدوی طوقان و سپیده کاشانی»، نشریة ادبیات پایداری، سال7، شماره 12: صص44-23.
- بخشایش، علیرضا، مهناز مرتضوی و محمود حائری، (1391ش)، «بررسی مفهوم شادی از دیدگاه اسلام و روانشناسی»، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، سال1، شماره1: صص101-84.
- براتی، فرید، (1388ش)، رساله «اثربخشی مداخلات روانشناسی مثبتگرا جهت افزایش نشاط، خشنودی از زندگی،معناداری زندگی و کاهش افسردگی: تدوین مدلی برای اقدام»، مقطع دکتری، استاد راهنما: دکتر محمود گلزاری، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
- بیرانوند، معصومه و همکاران، (1394ش)، «تأثیر آموزش تفکر مثبت بر رضایت از زندگی و احساس معنی در زندگی مادران کودکان مبتلا به اختلالهای برونیسازیشده»، مجلة مشاوره کاربردی، سال5، شمارة 9: صص80-63.
- پسندیده، عباس، (1395ش)، الگوی اسلامی شادکامی، قم: دارالحدیث.
- پورحسینی، مژده، (1384ش)، معنایرنگ، تهران: هنرآبی.
- پوررحیمی، مریم و همکاران، (1394ش)، «اثربخشی آموزش شادکامی فوردایس بر راهبردهای مقابلهای، کیفیت زندگی و خوشبینی دانشجویان دختر»، مجلة زن و جامعه، سال6، شمارة 3: صص40-25
- پیرانی، منصور، (1392ش)، «نگاهی به شعر حافظ با رویکرد روانشناسی مثبتنگر مارتین سلیگمن»، هفتمین همایش پژوهشهای ادب فارسی، هرمزگان: صص357-338.
- جعفری، سیدابراهیم، مریم مرادی و محمدرضا عابدی، (1384ش)، «شادمانی و شخصیت، بررسی مروری»، مجلة تازههای علومشناختی، سال7، شماره2: صص71-60.
- جیوسی، سلمیخضراء، (1997م)، موسوعه الأدب الفلسطینی المعاصر. بیروت: المؤسسه العربیه.
- خاری آرانی، مجید، سعید بهشتی و زهرا علیاکبرزاده آرانی، (1389ش)، «معنا و مؤلفههای امیدواری در متون اسلامی و روانشناسی مثبتگرا» دانشور رفتار. سال17. شماره45: صص170-157.
- ذبیحی حصاری، نرجس، محمدرضا چاجی و علی زارع مقدم، (1396ش)، «رابطة خردمندی با بهزیستی روانشناختی و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان»، مجلةپژوهشهای تربیتی، شمارة35: صص35-20.
- رجائی، نجمه، (1378ش)، آشنایی با نقد معاصر عربی، مشهد: دانشگاه فردوسی.
- سلیگمن، مارتین، کارن رایویچ و لیزا کاکس، (1383ش)، کودک خوشبین، ترجمة فروزنده داورپناه، تهران: رشد.
- سلیگمن، مارتین، (1388ش)، روانشناسی مثبتنگر در خدمت خشنودی پایدار. ترجمة مصطفی تبریزی و رامین کریمی، تهران: نشر دانژه.
- سلیمان، خالد، (1376ش)، فلسطین و شعر معاصر عرب، ترجمة عبدالحسین فرزاد و شهره باقری، تهران: چشمه.
- عارفی، فرشته، رضا حصارزاده و بهزاد کاردان، (1395ش)، «بررسیرابطةشادیفردیوخوشبینی با انتخاب محافظهکارانه و متهورانة حسابداری»، فصلنامة حسابداری مالی، سال8، شماره32: صص82-59.
- علیزاده، گلاویژ، رسول کردنوقابی و نجمه نظری، (1393ش)، «تأثیر آموزش خوشبینی به روش قصهگویی بر افزایش میزان خوشبینی دانش آموزان»، مجلة روانشناسی بالینی، سال6، شمارة1: صص112-103.
- عینی، نسرین، (1395ش)، «بررسی عناصر نشانهشناختی امیدواری در غزلیات حافظ»، مجلة زبان و ادب فارسی، سال8.، شماره 26 و27 : صص 309-279.
- فرانکلین، ساموئل.(1390ش)، روانشناسی شادکامی، تهران: سخن.
- قبادی، حسینعلی و مجید هوشنگی، (1388ش)، «نقد و بررسی روانکاوانه شخصیت زال از نگاه آلفرد آدلر»، مجلة نقد ادبی، سال2، شمارة 7: صص119-91.
- قرشی، سمیرا و فریده دوکانهای فرد، (1394ش)، «بررسی تأثیر رواندرمانی مثبتنگر بر سختکوشی و شادکامی دانش آموزان دختر پایة سوم دبیرستان شهرسان مرند سال 1393»، فصلنامة مشاوره و رواندرمانی، سال4، شماره15: صص75-60.
- کردنوقابی، رسول و همکاران (1397ش)، «بررسی تطبیقی رفتار خردمندانه در شخصیت زال بر اساس مدل سه بُعدی خرد آردلت»، پژوهشهای ادب تطبیقی، دورة 6، شمارة 1: صص 30-1.
- کریمیفر، مسعود و همکاران، (1395ش)، «اثربخشی آموزش مؤلفههای معنوی بر مؤلفههای روانشناسی مثبت در نوجوانان»، پژوهشنامة اسلامی زنان و خانواده، سال4، شمارة 7: صص136-113.
- کزازی، میرجلالالدین، (1385ش)، زیباشناسی سخن پارسی، تهران: مرکز.
- گلپرور، محسن و وحیده بهاری، (1393ش)، «تأثیرآموزشکیفیتزندگی بر مؤلفههای سرمایة روانشناختی دانشجویان دختر»، مجلةزن و خانواده، دورة 2، شمارة 1: صص92-73.
- گلمن، دانیل، (1380ش)، هوشهیجانی، ترجمة نسرین پارسا، تهران: نشر رشد.
- لینداور، مارتن، (1974م)، الدراسة النفسیة للأدب، ترجمة شاکر عبدالحمید، شیکاگو: شبکه الکتب العربیه. www.kotobarabia.com
- ملازاده، ریحانه و مینا عابدی، (1397ش)، «نمادهای طبیعی در سرودههای پایداری معین بسیسو»، نشریة ادبیات پایداری، سال10، شمارة 18: صص326-309.
- منصوری، سید امیر، (1383ش)، «تأملیدرزیباشناسیمنظرهدرشعرحافظ»، باغ نظر، سال1، شمارة 1: صص84-71.
- نوفرستی، اعظم و همکاران، (1394ش)، «اثربخشی رواندرمانی مثبتگرا بر شادکامی و بهزیستی روانشناختی افراد دارای نشانههای افسردگی، مطالعة تک آزمودنی با چند خط پایه»، پژوهشنامة روانشناسی مثبت، سال1، شمارة 1: صص18-1.
- Ardelt, M. (2003). Empirical Assessment of a Three-Dimensional Wisdom Scale. Research on Ageing.
- Argyle M. (1990) The happiness of extraverts. Pers Individ Diff.
- Carver ChS, Scheier MF, Segerstrom S. C (2010). Optimism. J Clin Psychol Rev.
- Forgas, J. P. (1995). Mood and Judgment: The Affect Infusion (AIM), Psychological Bulletin..
- Rego, A. and E. Pina, M. Cunha. (2008). Workplace spirituality and organizational commitment: an empirical study. Journal of Organizational Change Management.
- Lopez, S.J (2009). Encyclopedia of positive psychology, Wiley-Blackwell Publication.
- Scheie MF, Carver CS (1984). Optimism, coping, and health: assessment and implications of generalized outcome expectancies. J Health Psychol.
- Seligman, M. (2000). Learned helplessness: New York. Mc Grow Hillpress.
- Seligman MA, Csikszent MH (2000). Positive psychology: American Psychologist.
- Seligman MEP (1991). Learned optimism: How to change your mind and your life. New York: Roultledge.
- Taylor SE, Kemeny ME (2000). Psychological resources, positive illusions, and health. American psychology.
- Webster, J. D. (2007). Measuring the character strength of wisdom. Aging and Human.