- آذرنوش، آذرتاش، )1386ش)، فرهنگ معاصر عربی- فارسی، چاپ هشتم، تهران: نشر نی.
- أبو فخر، صقر، (2000م)، حوار مع أدونیس، الطبعة العربیة الأول، بیروت: المؤسسة العربیة للدراسات و النشر.
- احمدی، بابک، (1386ش)، خاطرات ظلمت (دربارهی سه اندیشگر مکتب فرانکفورت)، چاپ سوم، تهران: نشر مرکز.
- ________، (1391ش)، حقیقت و زیبایی، چاپ بیست و چهارم، تهران: نشر مرکز.
- ادونیس، (1988م)، هذا هو إسمی، بیروت: دارالآداب .
- _____، (1996م)، الاعمال الشعریة/أغانی مهیار الدمشقی قصائد أخری، دمشق: دارالهدی للثقافة و النشر.
- ______، (1998)، فاتحة لنهایات القرن، بیروت: دارالنهار للنشر.
- ______، (2005م)، تنبأ أیها الأعمی، بیروت: دار الساقی.
- ـــــــــــ، (1392ش)، سنت و تجدد یا ثابت و متحول-پژوهشی در نوآوری و سنت عرب، ترجمه: حبیب الله عباسی، تهران: سخن.
- اسلامی، شهرام و کاظم امیری، (1374ش)، «نظریهی زیباییشناسی تئودور آدورنو»، مجلة بوطیقای نو، جلد اول، شمارهی 1: صص 21-10
- اکبری تختمشلو، جواد، (1390ش)، «آرای روششناختی و فلسفی هابرماس»، مجلة فلسفة علم، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال اول، شمارهی اول: صص35-1.
- اناری بزچلوئی، ابراهیم و سکینه رنجبران، (1391ش)، «بررسی تطبیقی دیدگاههای شعری شفیعی کدکنی و ادونیس دربارهی شعر معاصر فارسی و عربی»، گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران، دوره7، جلد 2: صص101-91.
- برگنیسی، کاظم، (1377ش)، ترانههای مهیار دمشقی، تهران؛ کارنامه.
- بنیامین، والتر، تئودور آدورنو و هربرت مارکوزه، (1384ش)،زیبایی شناسی انتقادی، ترجمه: امید مهرگان، چاپ دوم، تهران: گام نو.
- الخیر، هانی، (2006م)، شاعر الدهشة و کثافة الکلمة، الطبعة الأولی، دمشق: دار سلیمان.
- زیادی، عزیزالله، (1380ش)، شعر چیست؟، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- سقال، دیزیره، (1993م)، من الصوره إلی الفضاء الشعری، بیروت: دارالفکر اللبنانی.
- القعود، عبدالرحمن محمد، (2002م)، الإبهام فی شعر الحداثة، کویت: عالم المعرفة.
- کروچه، بندتو، (1381ش)، کلیات زیبا شناسی، ترجمه: فؤاد روحانی، چاپ پنجم، تهران: علمی فرهنگی.
- کریمخانی، حمید،(1385ش)، لمس کردن روشنایی، تهران: آهنگ دیگر.
- کوسه، ابو و استفان آبه، (1385ش)، واژگان مکتب فرانکفورت، ترجمه: افشین جهاندیده، تهران: نی.
- ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ، (1379ش)، بعد زیباشناختی، ترجمه: داریوش مهرجویی، چاپ دوم، تهران: هرمس.
- مغربی، فاروق، (2008م)، «فی ماهیة التأثر و التأثیر، أدونیس نموذجاٌ»، دمشق،الموقف الأدبی، العدد 541، السنة الثامنة و الثلاثون: صص 129-109
- ملک، سروناز، (1387ش)، «تحلیل اشعار میرزاده عشقی بر اساس نظریة زیبایی شناسی انتقادی»، پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران: دانشکده علوم انسانی و اجتماعی.
- نوذری، حسینعلی، (1374ش)، «تاملی در آثار و اندیشههای یورگن هابرماس»، نشریهی کلک، شماره 67: صص36-17.
- _______، (1384ش)، نظریة انتقادی مکتب فرانکفورت در علوم اجتماعی و انسانی، تهران: نشر آگه.
- یحیاوی، راویه، (2008م)، شعر ادونیس، البنیه و الدلاله، دمشق: منشورات اتحاد الکتاب العرب.
- Adorno.w, Teodor, (1962), Philosophie de la nouvelle musique, tra, H. Hilderbrand et A. Lindenbeg, Paris.
- Adorno, w, Theodor and Max Horkheimer (1993), Dialectic of Enlightenment, New York, continuum.
- Adorno, w, Theodor., (1997), Aesthic Theory, the Athlone Press, London.
-عمار، حسیب، (6 مرداد 1394)، «به عبارت دیگر: ادونیس»