تحلیل وجهیت در رمان «القناص» زهران القاسمی؛ بر مبنای الگوی «وجهی_روایی» پاول سیمپسون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد ادبیات عرب، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران

چکیده

پاول سیمپسون به عنوان یکی از نظریه‌پردازان حوزه روایت‌شناسی ضمن الهام از آراء نظریه‌پردازان پیشین حوزه سبک شناسی روایت، الگویی سبک‌شناسانه مبتنی بر زبان‌شناسی، با عنوان الگوی وجهی-روائی، به منظور واکاوی و تحلیل داستان‌ها ارائه داده است؛ در این الگو وجهیت همان جهت‌گیری‌های خاص نویسنده در متن است و نوع وجهیت غالب در روایت‌ها، انواع روایت ها با نظام‌های وجهی مختلف را ایجاد می‌کند. در همین راستا این پژوهش بر آن است تا با بهره‌گیری از روش توصیفی-تحلیلی و کاربست الگوی وجهی-روائی سیمپسون، ضمن بررسی شیوه روایت و زاویه دید در رمان «القناص» اثر زهران القاسمی، مقوله وجهیت را در این رمان بررسی و تحلیل کند. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که زهران القاسمی در رمان القناص ضمن بهره گیری از زاویه دید اول شخص، دانای کل و گاه سوم شخص، دیدگاه‌های قهرمان داستان (صالح) را بدون دخالت و سوگیری بیان کرده است و همین امر باعث شده است که وجهیت غالب در داستان از نوع مثبت باشد که این خود نشان از دیدگاه قاطع راوی در ترسیم وقایع و رخدادهای داستان دارد. بدین ترتیب که نویسنده در این داستان، برای ارائه وجهیت مثبت از ابزارهای زبان‌شناختی مختلفی همچون: افعال و واژگان مبنی بر وجه مثبت مانند افعال تمنایی، به کارگیری کلمات احساسی اعم از قیود و صفات ارزیابی‌کننده، افعال گزارشی، جملات بیان‌کننده عقیده و تعمیم‌دهنده بهره جسته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examination and Analysis of Modality in the Novel "Al-Qannas" by Zahraan Al-Qasimi: Based on the Modality-Narrative Model of Paul Simpson

نویسندگان [English]

  • kimia sharif 1
  • sajad Esmaili 2
  • Alireza Shaikhi 2
1 Graduated from Master of Arabic Literature, Imam Khomeini International University, Iran
2 Associate Professor at The Department of Arabic Language and Literature at Imam Khomeini International University
چکیده [English]

Introduction

Although various studies and opinions regarding the "narrative perspective" have been presented by linguists and stylisticians such as Roger Fowler, Gérard Genette, and Boris Uspensky over the years, the precise concept of narrative perspective analysis still requires further clarification. Pavel Simpson (1993), as an active figure in the fields of stylistics and critical linguistics, has presented the narrative perspective in a more precise and systematic manner. He has proposed a model called the "modality-narrative" model, which includes three more specific components: spatial perspective, temporal perspective, and psychological perspective. The modal elements present in the text connect these three types of perspectives (Khadami, 2012: 8). Within this framework, Simpson adopts a method of narration based on two main axes: "narrative style or point of view" and "modality." In the first axis, he distinguishes between first-person and third-person narration, and in the second axis, he differentiates types of narration, proposing three main types (Simpson, 2019). Today, many researchers have utilized this model in analyzing various literary works, and the results of these studies highlight the importance of this model in understanding the linguistic style of literary works, especially fictional ones. In fact, Simpson's model can serve as a scientific tool for identifying and discovering the unknowns of a literary work. Researchers can use this model to discern the themes of literary works, uncover secondary meanings in the text, and present aesthetic critiques. Moreover, audiences can gain a deeper understanding of the literary nuances of the works. In this context, the following essay seeks to provide a new analysis of the novel " Al-Qannas " by Zahran Al-Qasimi, an Omani author, based on Simpson's modality-narrative model. It is essential to note that Simpson's narrative theory encompasses various axes and is not limited to just these two. However, due to the fact that applying all the axes of this theory to a single literary work would require multiple articles and exceed the scope of one article, researchers have primarily drawn on Simpson's views related to point of view and modality. o achieve your goal, the following two questions are essential:

1. How is the narrative perspective or storytelling method presented in the novel " Al-Qannas " according to Simpson's model?

2. How is modality manifested in the novel " Al-Qannas " according to Simpson's model?

Methodology

This research has been conducted in a descriptive-analytical manner using library resources. The theoretical information related to the mentioned model has been initially collected and categorized through consulting written sources, including books, theses, and articles. Subsequently, the novel "Al-Qannas" has been analyzed from the perspective of Simpson's narrative modality model.

Results and Discussion

Based on the analysis of samples from the text of the story Al-Qanas, it was determined that the novel Al-Qanas is narrated both through the voice of the author, Zahran Al-Qasimi, and through the voice of the protagonist, Saleh. Of course, the author's and Saleh's perspectives are not in contradiction with each other at any stage of the narrative and are completely consistent.

According to Simpson's model, regardless of which narrator is telling the story, the narrator can adopt a positive, negative, or neutral perspective on what he is saying. The imperative and imperative mood systems indicate a positive perspective. The dominant system used in this novel is the imperative. Words based on longing and the desire to hunt antelope are spread throughout the story.

Conclusion

The findings obtained from the examination and analysis of the novel " Al-Qannas " based on Simpson's narrative modality model indicated that, according to Simpson's model, in " Al-Qannas," some sections of the story are narrated in the first-person and omniscient perspectives, while others are narrated in the third-person perspective. Thus, the story is sometimes presented from the voice of the author (narrator) and sometimes from the perspective of a character named Saleh (the protagonist), without any contradiction in viewpoint when conveying meanings.

Additionally, the findings from the analysis of how the modality category is manifested in " Al-Qannas " showed that the predominant modality used in this novel is positive. The author employs positive narrative modality and linguistic elements related to "first-person positive modality" and "third-person positive modality," as well as using desiderative modal verbs, evaluative adverbs and adjectives, reporting verbs indicating the thoughts and perceptions of the characters, opinion-expressing sentences, and generalizing statements in this novel, successfully conveying the content of the story. Although the author's main approach in this novel is social, he effectively convinces the audience of the validity of the statements present in the novel by utilizing diverse adjectives, adverbs, and verbs.

Zahran Al-Qasimi attempts to make the customs and traditions related to rural life, the nature of mountainous areas in Oman, and the difficulties and problems present in these regions acceptable to the audience. His use of verbs and expressions sometimes conveys his own optimism regarding future events to the audience. However, in some sections of the story, the author employs negative modality in the form of uncertain verbs to express uncertainty in the decisions of the protagonist or characters. Modal verbs such as: "maybe" and "should", modal adverbs such as: "most likely" and "it is very unlikely that".



Keywords: Simpson, modality-narrative perspective, Zahraan Al-Qasimi, " Al-Qannas "

کلیدواژه‌ها [English]

  • Paul Simpson
  • modality-narrative perspective
  • Zahraan Al-Qasimi
  • "
  • Al-Qannas "
  • آقاگل­زاده، فردوس، پورابراهیم، شیرین (1387). «بررسی زبان شناختی دیدگاه روایتگری داستان (روز اول قبر) صادق چوبک در چارچوب مدل سیمپسون»، نشریه نقد ادبی، شماره 3، صص 7 تا 28.
  • بارت، رولان، پرینس، جرالد، تودوروف، تزوتان (1401). درآمدی به روایت­شناسی، ترجمه: هوشنگ رهنما، چاپ چهارم، تهران: هرمس.
  • پورنداف حقیقی، شیوا (1390). «بررسی زاویه دید داستان از دهه شصت به بعد»، پایان­نامه کارشناسی ارشد زبان شناسی، دانشگاه گیلان.
  • جلیلیان، سارا (1395). «سبک­شناسی داستان­های کوتاه بیژن نجدی بر اساس الگوی سیمپسون (مطالعه موردی: مجموعه داستان کوتاه یوزپلنگانی که با من دویده اند»، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بیرجند.
  • حطینی، یوسف (2016). زهران القاسمی فی روایة "القناص" عاشق یقتنص دهشة اللغة والمکان الأثیر، مجلة الموقف الأدبی، کانون الثانی، العدد 537، صص 193-175.
  • حیدریان، حدیث (1401). «ترجمه رمان (القناص) به همراه مقدمه تحلیلی بر آن»، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مترجمی عربی، دانشگاه بین المللی امام خمینی.
  • خادمی، نرگس، (1391). الگوی «دیدگاه روائی» سیمپسون در یک نگاه، فصلنامه علمی پژوهشی نقد ادبی، سال 5، ش 17، 22 7-36.
  • دریانورد، زینب، پور عابد، محمد جواد، بلاوی، رسول، خضری، علی، الصویلی، هیثم عباس سالم (1402). أنماط الصورة السینمائیة و دلالاتها فی روایة "تغریبة القافر" لزهران القاسمی، دراسات الأدب المعاصر، السنة 15، العدد 57، صص 115-98. https://doi.org/10.30495/cls.2023.1984723.1415
  • ........، .....، .......، ......، ......، ......، ......، ....، ........، ................. (1402). الوظائف التواصلیّة للصورة الفوتوغرافیّة فی روایة "تغریبة القافر" لزهران القاسمی، دراسات فی اللغة العربیة وآدابها، السنة الثالثة عشر، العدد السادس والثلاثون، صص 24-1.
  • زیارتی، فاطمه سادات، جیگاره، مینا، صلاحی مقدم، سهیلا (1399). «بررسی زاویه دید در داستان حضرت مریم (س) بر اساس الگوی وجهی-روایی پاول سیمپسون»، دو فصلنامه کتاب قیم، سال دهم، شماره 22، صص 67 تا 89.
  • سیمپسون، پاول (1398). سبک­شناسی، ترجمه: نسرین ملک فقیه مرزبان، چاپ اول، تهران: دانشگاه الزهرا.
  • علوی، فاطمه، پورابراهیم، شیرین، غیاثیان، مریم سادات، گیلانی، مصطفی (1393). «بررسی زبان شناختی زاویه دید در داستان کوتاه (صراحت و قاطعیت) بر اساس الگوی سیمپسون، دو ماهنامه جستارهای زبانی، د7، ش 3 (پیاپی31)، صص 87 تا 105.
  • فتوحی، محمود (1400). سبک شناسی (نظریه­ها، رویکردها و روش­ها)، چاپ پنجم، تهران: سخن.
  • فلودرنیک، مونیکا (1399). درآمدی بر روایت شناسی، ترجمه: دکتر هیوا حسن پور، چاپ اول، تهران: خاموش.
  • القاسمی، زهران (2014). القناص، الطبعة الأولی، مسعی للنشر و التوزیع.
  • کرد چگینی، فاطمه (1391). «بررسی سبک شناسی در ایران و پیشنهاد اصول بررسی سبکی با تاکید بر کتاب سبک­شناسی اثر پاول سیمپسون»، رساله دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
  • نعیمی کیابیابانی، مونا (1398). «بررسی زاویه دید در رمان "حرب الکلب الثانیة" بر اساس الگوی سیمپسون، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته زبان و ادبیات عربی گرایش ادبیات، دانشگاه الزهرا.
  • نگاری، فاطمه، فقیه ملک مرزبان، نسرین (1401). «بررسی شخصیت­پردازی و ساحت­های زاویه دید در دو رمان مهاجرت (آینه­های دردار و همنوایی شبانه ارکستر چوب­ها) بر اساس دیدگاه روایی پاول سیمپسون»، فصلنامه پژوهش­های ادبی، سال 14، شماره 58، صص از 121 تا 145.

- Simpson‚ Paul. (1993). Language; Ideology and Point of View. London: Routledge.

- Simpson, Paul, (2004). Stylistic, A Resource book for students. London: Routledge. John Benjamins.